Annons

DSC-RX10M3 eller DSC-RX10m4

Produkter
(logga in för att koppla)

c_strand

Ny medlem
Hej,

Hade för x antal år sedan en Canon EOS450D med ett 24-105 4L objektiv som blev stulen. Efter det har jag haft en Sony NEX som aldrig används. Men under julen gick jag igenom bilder och retade mig på nu endast ha mobilbilder så tänker köpa en ny kamera. Passar bra då jag även ska på safari i Tanzania nu i januari. Men vilken ska man köpa RX10 III eller IV??? Är det helt onödigt som glad amatör att gå på IV eller? Blir det samma kvalite eller kanske bättre med dessa om jag jämför med det jag hade innan? Kanske någon som har annat förslag med en budget på 20.000?

Tack på förhand!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har inte använt någon av kamerorna själv, men vad jag förstår är AF-systemet mycket bättre på mkIV (snabbare och säökrare, speciellt i svagare ljus) vilket ju kan vara avgörande på en safari.
 

Måns H

Aktiv medlem
Kolla Cyberphoto

Hej! Cyberphoto säljer nu ut förra modellen till halva priset mot nya. Av skillnaderna dom nämner anar jag att "tack och lov" för fokusbegränsare innebär att förra modellen kan jaga fokus på ett jobbigt sätt.

"Vad skiljer RX10 IV från RX10 III?
Den mest markanta skillnaden är att version 4 ger en seriebildtagning med betydligt fler bilder per sekund, 24 st istället för 5 st. Även bufferten är kraftigt utökad och autofokus har blivit ännu snabbare och fått fler AF-punkter. Fokusbegränsning har tack och lov också tillkommit. RX10 IV har även fått fler menyval och funktioner, som t ex My Menu, registrering av fokusområde, touch-focus-funktion på skärmen m.m"

(Jag har ingen egen erfarenhet av någondera)
 
ANNONS