Annons

HJÄLP! (med en Bronica ETR)

Produkter
(logga in för att koppla)

hedefalk

Aktiv medlem
Jag har nyss skaffat mig en begagnad Zenza Bronica ETR. Efter att jag öppnat paketet från posten satt jag och lekte lite med den. Jag drog upp den och försökte avfyra, men det hände inget. Sen vred jag på multiexponeringsknappen på sidan och avfyrade (jag minns inte vilket håll den stod på från början och vilket håll jag drog den åt). Då flög spegeln upp och sen dess har den varit där (3 dagar, buhu!). Det går inte at ta av objektivet heller, antagligen för att spegeln är uppfälld, och frammatningen är oxå låst. Jag har tryckt på varenda jävla knappjävel och fattar inte ett skit. Jag har svårt att tro att den egentligen är paj. Jag måste helt enkelt ha förbisett något. Vidare hittade jag det här:

"Mirror locks up after each exposure until reset."

http://people.smu.edu/rmonagha/bronetr.html.

Vidare funderar jag på om det kan ha någonting med T-läge att göra:

"Shutter speeds range from 1/500th second to 8 seconds, electronically timed. To get longer times, you have to loosen a setscrew on the underside of the lens and slide the time-exposure lever to the T position."

Jag tror att jag har en aning om vad de menar och jag har testat att ändra på det där oxå, men ingenting hjälper.

Tacksam för svar.
/Viktor
 

walter-g

Aktiv medlem
Bronica ETR:en
Det verkar som om något var ur funktion redan när du började.Ring Molanders(Skärholmen) och be att få tala med en Bronica kille,så får du nog tips på vad som hänt.
Min ETRs har aldrig uppfört sej på det videt..
 

Helena

Aktiv medlem
På hasselblad så är det en mojeng mellan objektivet och kamerahuset som måste vara i rätt läge... kan det vara en sådan sak?

Tycker att bronicas är mysko när man måste dra upp slutaren efter varje bild... gillar inte att man bryter kontinuiteten...
 
ANNONS