Annons

Köpa Canon, Nikon och Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

Gidegi

Ny medlem
Hejsan!
Har planerat att köpa mig en kamera, har kollat runt, läst, sett på videor och liknande. Men kan inte komma underfull med vad jag ska köpa, vad som är mest värt, om det är mycket skillnad eller liknande.

Har mina planer på just Nikon (Ingen specifik anledning, mest fått för mig att deras system är lite bättre på landskaps och djurfotografering). Har kollat runt och fastnat för Nikon D5600 och Nikon D7500, men vet inte vilket som är rätt för mig eller vad som är mest prisvärt. Har kollat på om jag ska köpa med kit eller bara huset, köper jag huset blir det nog med en telelens samtidigt, blir det kitlens så får jag se. Har även varit och hållt i båda kamerorna och nöjd med passformen på båda i min hand.

Men som sagt inriktningen är landskap och fota vilda djur, att filma är inte direkt utav något intresse så att Canons AF system är bättre än Nikon det spelar ingen roll.

Men det jag vill ha hjälp med är ovanstående samt om det finns någon utav Nikon, Canon eller Sony i samma prisklass med bättre/snarlik prestanda och prisklass såklart.

Tack såmycket på förhand :)
 

cardazio

Aktiv medlem
Hejsan!
Har planerat att köpa mig en kamera, har kollat runt, läst, sett på videor och liknande. Men kan inte komma underfull med vad jag ska köpa, vad som är mest värt, om det är mycket skillnad eller liknande.

Har mina planer på just Nikon (Ingen specifik anledning, mest fått för mig att deras system är lite bättre på landskaps och djurfotografering). Har kollat runt och fastnat för Nikon D5600 och Nikon D7500, men vet inte vilket som är rätt för mig eller vad som är mest prisvärt. Har kollat på om jag ska köpa med kit eller bara huset, köper jag huset blir det nog med en telelens samtidigt, blir det kitlens så får jag se. Har även varit och hållt i båda kamerorna och nöjd med passformen på båda i min hand.

Men som sagt inriktningen är landskap och fota vilda djur, att filma är inte direkt utav något intresse så att Canons AF system är bättre än Nikon det spelar ingen roll.

Men det jag vill ha hjälp med är ovanstående samt om det finns någon utav Nikon, Canon eller Sony i samma prisklass med bättre/snarlik prestanda och prisklass såklart.

Tack såmycket på förhand :)
För landskap D800e. För sport D500. Köp beg och strunta i kitoptiken. Du verkar ok med dx så d500 låter mer troligt i ditt fall. Sedan kanske ett 70-200 f2.8 vr2 beg eller motsvarande dx (måste inte köra vidvinkel bara för att det är landskapsbilder).
 

Gidegi

Ny medlem
För landskap D800e. För sport D500. Köp beg och strunta i kitoptiken. Du verkar ok med dx så d500 låter mer troligt i ditt fall. Sedan kanske ett 70-200 f2.8 vr2 beg eller motsvarande dx (måste inte köra vidvinkel bara för att det är landskapsbilder).
Verkar inte hitta så många beg d500, däremot på Scandinavian photo hittade jag en d750. Vet inte vad skillnaden är. Men om man säger såhär, vad är tex skillnaden på en d500, d800e och d750 i jämförelse emot en d7500? :)
 

cardazio

Aktiv medlem
Verkar inte hitta så många beg d500, däremot på Scandinavian photo hittade jag en d750. Vet inte vad skillnaden är. Men om man säger såhär, vad är tex skillnaden på en d500, d800e och d750 i jämförelse emot en d7500? :)
Köp beg av privatperson. Mycket billigare tex d800e för 7000 kr.

Modeller med 4 siffror och under "D8" är amatörkameror dvs som d750, d7500, d5600. Syns på PASM hjulet. D800e (ej senaste kameran i D800-serien men den mest prisvärda), D500 (sportkamera i aps-c format) och D5 (dyr sportkamera i fullformat) tillhör högsta serierna.

Hinner inte skriva skillnader, men du märker snabbt om du googlar lite.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Börja med att välja optik. Ett tele för djurfoto kommer att utgöra huvuddelen av kostnaden för ditt system. Försök hitta något begagnat 500/4 från Nikon, Canon eller kanske Sigma. Välj sedan kamerahus som passar. Nikon D500 som redan nämts är ett bra val ifall det skulle visa sig att du får tag i ett Nikonobjektiv, Canon 7D mkII ifall det blir Canon. Välj sedan optik för landskap.
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Börja med att välja optik. Ett tele för djurfoto kommer att utgöra huvuddelen av kostnaden för ditt system. Försök hitta något begagnat 500/4 från Nikon, Canon eller kanske Sigma. Välj sedan kamerahus som passar. Nikon D500 som redan nämts är ett bra val ifall det skulle visa sig att du får tag i ett Nikonobjektiv, Canon 7D mkII ifall det blir Canon. Välj sedan optik för landskap.
Exakt
Jag håller med om att objektiven som i ditt fall blir minst två är viktigast. Skärpan och kvalitén på bilderna sitter i glaset. Sedan välja kamerahus för de pengar du har kvar, Canon Nikon Sony har alla ett kamerahus som passar för dina behov.
 

Gidegi

Ny medlem
Om jag säger såhär då, i huvudsyfte är det landskap och natur. Men också bilder på djurlivet i det vilda. Så då ska jag satsa på en D800 och ett objektiv, men vad är mest optimalt och som inte sticker iväg allt förmycket i pris :)
 

cardazio

Aktiv medlem
Om jag säger såhär då, i huvudsyfte är det landskap och natur. Men också bilder på djurlivet i det vilda. Så då ska jag satsa på en D800 och ett objektiv, men vad är mest optimalt och som inte sticker iväg allt förmycket i pris :)

D800e (inte d800). Jag hade problem med autofokus på båda mina d800or, men båda D800e jag haft har varit klockrena. Vad du ska ha för objektiv är individuellt utifrån vad du är ute efter för resultat. 14-24 f2.8 är en klassiker som går att köpa till ok pris och som går att söka vidare utan förlust om du vill testa annat sen. 70-200 f2.8 vr2 får du mer kompression med och det är mer användbart till annat också (passar även sport mm på medelavstånd). Dock hamnar man kring 14-17k med dessa.

Finns billiga manuella vidvinklar du kan köra på kameran tex ai/ais objektiv. För djurliv behöver du nog 300-400mm i alla fall för att det ska vara makligt men framförallt bra autofokus i objektivet.

När du vet vilken brännvidd och om det ska vara zoom eller ej är det lättare att ge råd.
 

Gidegi

Ny medlem
D800e (inte d800). Jag hade problem med autofokus på båda mina d800or, men båda D800e jag haft har varit klockrena. Vad du ska ha för objektiv är individuellt utifrån vad du är ute efter för resultat. 14-24 f2.8 är en klassiker som går att köpa till ok pris och som går att söka vidare utan förlust om du vill testa annat sen. 70-200 f2.8 vr2 får du mer kompression med och det är mer användbart till annat också (passar även sport mm på medelavstånd). Dock hamnar man kring 14-17k med dessa.

Finns billiga manuella vidvinklar du kan köra på kameran tex ai/ais objektiv. För djurliv behöver du nog 300-400mm i alla fall för att det ska vara makligt men framförallt bra autofokus i objektivet.

När du vet vilken brännvidd och om det ska vara zoom eller ej är det lättare att ge råd.
Huvudsyfte är ju landskap så 14-24 f2.8 är det jag isåfall satsar på först, för att sedan spara ihop mer o köpa mig ett zoom objektiv på 200-300 eller mer. Men allt som allt, hitta en D800e till ett bra pris och ett objektiv med brännvid 14-24 f2.8. Därefter spara ihop till ett zoom objektiv, låter det vettigt?
 

cardazio

Aktiv medlem
Huvudsyfte är ju landskap så 14-24 f2.8 är det jag isåfall satsar på först, för att sedan spara ihop mer o köpa mig ett zoom objektiv på 200-300 eller mer. Men allt som allt, hitta en D800e till ett bra pris och ett objektiv med brännvid 14-24 f2.8. Därefter spara ihop till ett zoom objektiv, låter det vettigt?
Jo fast just 14-24 f2.8 är ett specifikt objektiv (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=223638).

De två tillsammans kostar ca 15k begagnat om du hittar dem till rätt pris. Sätt ut köpesannons på dem för 7k per styck så får du nog en del kontakter.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det lite klurigt eftersom du säger både landskap och natur (hit räknar jag djur och fåglar).

D7500 är en relativt kompetent kamera för att fota djur. Bra autofokus och det går att ta långa bildserier med 8fps. D500 är naturligvis vassare, men också mycket dyrare. En lång lins till bra värde är 70-300/3.5-5.6 FX (ja, jag väljer FX-versionen).

För landskap väljer jag hellre en fullformatkamera. D750 är kanske en av de mest prisvärda på marknaden alla kategorier och kostar inte så mycket mer än en D7500. D810 eller D850 är riktigt vassa.

Jag skulle undvika att köpa 14-24/2.8G om du inte hittar ett begagnat till riktigt bra pris. Tamron 15-30/2.8 är billigare, bättre och har vibrationsreduktion. Sigmas nya 14-24/2.8 har också fått bra omdömen. En riktigt pärla är Nikon 20/1.8G.
 

PMD

Aktiv medlem
Om jag säger såhär då, i huvudsyfte är det landskap och natur. Men också bilder på djurlivet i det vilda. Så då ska jag satsa på en D800 och ett objektiv, men vad är mest optimalt och som inte sticker iväg allt förmycket i pris :)
Om du ska fotografera djur och eventuellt fåglar med en Nikon så är nog Nikkor 200-500mm f/5.6 den bästa kompromissen. Inte bäst på någon enskild punkt men sammantaget ett mycket bra objektiv.
 

cardazio

Aktiv medlem
Ta en runda till och jämför för och nackdelar med d500 vs d800e för dina syften då d500 lät mer som kameran för dig. D500 går att köpa ny för ca 12500 på e-infinity, så den är överprissatt i sverige på begmarknaden.

Vad gäller 14-24 så är en annan aspekt bakom min rekommendation att folk faktiskt söker efter den i större utsträckning än 15-30 och att det finns fler att köpa så du kan få bättre pris (förutom att gluggen fortfarande är toppklass). Hur många kan sälja gamla tredjepartsobjektiv dyrt och jämför med marknaden för vintageobjektiv för nikon.. mer säker investering på det sättet. 15-30 har dock bildstabilisering, vilket kan vara bra om du ska skippa stativ.

Jag har skippat tredjepartsobjektiv sedan en tid och inte gått back på att testa ca 30 objektiv. Köpte Tamron - gick back en tusenlapp på den och 600 back på en zeiss pga dålig efterfrågan.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Huvudsyfte är ju landskap så 14-24 f2.8 är det jag isåfall satsar på först, för att sedan spara ihop mer o köpa mig ett zoom objektiv på 200-300 eller mer. Men allt som allt, hitta en D800e till ett bra pris och ett objektiv med brännvid 14-24 f2.8. Därefter spara ihop till ett zoom objektiv, låter det vettigt?
D800e är utmärkt för landskap men jag hade nog hellre valt Nikon 16-35/4 än 14-24/2.8.
Du kommer inte att behöva 2.8 i någon större utsträckning för landskap. 14-24/2.8 är stor, klumpig och ömtålig. Dessutom lättare att sätta filter på 16-35/4.
 

ztenlund

Aktiv medlem
D800e är utmärkt för landskap men jag hade nog hellre valt Nikon 16-35/4 än 14-24/2.8.
Du kommer inte att behöva 2.8 i någon större utsträckning för landskap. 14-24/2.8 är stor, klumpig och ömtålig. Dessutom lättare att sätta filter på 16-35/4.
Ska man ändå blända ned och sätta kameran på stativ så kan man nog lika gärna köpa AF-S 18-35/3,5-4,5G, om man inte behöver de sista millimetrarna mot 16 mm.
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
och ett objektiv med brännvid 14-24 f2.8. Därefter spara ihop till ett zoom objektiv, låter det vettigt?
Alla objektiv med steglös variabel brännvidd kallas för zoom-objektiv men tittar du istället på fasta objektiv tex 14-18-24-300-400 så kan man nog säga att normalt så är fasta objektiv skarpare än zoomar

Jag har själv en Sony zoom 24-105 mm (som många anser är väldigt bra) och ett fast objektiv Sony 55 mm och det fasta är mycket skarpare!
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
När man funderar vilket vidvinkelobjektiv man ska välja, bör man även fundera på kostnaden för ett filtersystem. Tonade gråfilter kan man klara sig utan då man kan slå ihop två exponeringar i datorn, men jag kan inte tänka mig att vara utan gråfilter (för längre exponeringar) och polfilter (ta bort blänk i vatten och växter i skog).

Idag har jag redan ett 100mm filtersystem, så jag var inte så glad att också skaffa ett 150mm filtersystem som de flesta objektiv med välvd lins kräver.

Jag skaffade därför ett Nikon 16-35/f4 som jag ska testa i helgen och se om resultatet är ok. Den har fått lite kritik för kant och hörnskärpa.

Nikons svaghet är att de inte har ett riktigt bra 16-35mm objektiv som Canon. Canon har både ett f2.8 och f4 objektiv som enligt tester är riktigt bra.
 
ANNONS