Annons

Använda bilder från Facebook på egen hemsida?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Det har kanske varit uppe tidigare men jag hittade inget passande inlägg.

Jag bläddrade runt på en privat hemsida med hyfsat stor målgrupp och upptäckte en av mina bilder som jag tidigare lagt ut i en offentlig Facebookgrupp. Det står också att det är jag som tagit bilden även om namnet inte är helt korrekt.

Jag har inga planer på att ställa några krav på den som "lånat" bilden eftersom ändamålet med hemsidan, som inte är kommersiell, är ok för mig men vad gäller egentligen?
 

Visom

Aktiv medlem
Så länge man använder de inbyggda funktionerna i facebook (tex dela) så är allt ok. De får dock inte ladda ner bilden och sedan ladda upp den igen på annat ställe.

Nånstans i bakhuvudet vill jag också minnas att man i princip avsäger sig de ekonomiska rättigheterna om man lägger upp en bild offentligt. (Dvs om de angivit fotografens namn på ett korrekt sätt så blir skadeståndet väldigt blygsamt om man skulle stämma dem.)
 

Staffan3

Aktiv medlem
Kan vem som helst ta en bild från Facebook och använda var som helst?

Hej PeterWem

Det är intressant. Är det så att vem som helst kan ta en bild från
Facebook och använda den var som helst?

Kan det vara så att om en fotograf ger tillstånd till en kund att
använda några bilder på Facebook, så behöver inte kunden ens
lägga upp dem på Facebook, utan kan skicka runt dem till olika
användare, för kunden har ju "Facebook-användarrättigheter"?

Vad säger du om det?

Hälsar
Staffan
 

Staffan3

Aktiv medlem
Kan vem som helst ta en bild från Facebook och använda var som helst?

Hej igen

Jag måste säga att jag är bestört och undrar hur det kan vara så här.
Jag undrar också varför så få reagerar över konsekvenserna.
T ex, så tittade jag på Riksmuseets facebooksida och där fanns så
många fotografers exklusiva bilder, som många säkert skulle vilja
använda, klona bort lite text och ...

Varför inte starta ett upprop .."stjäl inte mina bilder!"

Hälsar och undrar
Staffan
 

iSolen.se

Guest
Hej igen

Jag måste säga att jag är bestört och undrar hur det kan vara så här.
Jag undrar också varför så få reagerar över konsekvenserna.
T ex, så tittade jag på Riksmuseets facebooksida och där fanns så
många fotografers exklusiva bilder, som många säkert skulle vilja
använda, klona bort lite text och ...

Varför inte starta ett upprop .."stjäl inte mina bilder!"

Hälsar och undrar
Staffan
Ämnet har varit uppe förut. Det finns t o m några här på FS som verkar tycka domen är bra.

Jag skulle skriva under ditt upprop så då domen tyder på att tidningarna kan använda facebook som gratis bildarkiv.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hej PeterWem

Det är intressant. Är det så att vem som helst kan ta en bild från
Facebook och använda den var som helst?

Kan det vara så att om en fotograf ger tillstånd till en kund att
använda några bilder på Facebook, så behöver inte kunden ens
lägga upp dem på Facebook, utan kan skicka runt dem till olika
användare, för kunden har ju "Facebook-användarrättigheter"?

Vad säger du om det?

Hälsar
Staffan
Jag återkikade på Facebooks användarvillkor och dessa verkar vara ändrade (GDPR:s förtjänst?)


3. Tillstånden du ger oss
Vi behöver vissa tillstånd från dig för att vi ska kunna tillhandahålla våra tjänster:

  1. Tillstånd att använda innehåll du skapar och delar: Du äger innehållet som du skapar och delar på Facebook och de andra Facebook-produkterna som du använder, och ingenting i de här villkoren påverkar din rätt till ditt eget innehåll. Du får även dela ditt innehåll med andra, var du än vill. För att tillhandahålla våra tjänster måste du däremot ge oss vissa juridiska tillstånd till att använda det innehållet.

    I synnerhet när du delar, publicerar eller laddar upp innehåll som omfattas av immateriella rättigheter (som foton eller videor) på eller i samband med våra produkter, ger du oss en icke-exklusiv, överlåtbar, tredjepartstillgänglig, royalty-fri och världstäckande licens att vara värd för, använda, distribuera, modifiera, köra, kopiera, offentligt framföra eller visa, översätta och skapa härledda arbeten av ditt innehåll (i enlighet med dina inställningar för sekretess och applikation). Om du exempelvis delar ett foto på Facebook innebär det att du ger oss behörighet att lagra, kopiera och dela det med andra (alltså i enlighet med dina inställningar), som tjänsteleverantörer som stödjer våra tjänster eller andra Facebook-produkter som du använder.

    Du kan när som helst avsluta den här licensen genom att radera ditt innehåll eller konto. Du bör känna till att innehåll som du tar bort, av tekniska skäl, kan finnas kvar en begränsad period bland säkerhetskopior (utan att däremot synas för andra användare). Innehåll som du tar bort kan dessutom fortsätta att visas om du har delat det med andra och de inte har tagit bort det.
  2. Tillstånd att använda ditt namn, din profilbild och information om dina åtgärder med annonser och sponsrat innehåll: Du ger oss behörighet att använda ditt namn och din profilbild och information om åtgärder som du har vidtagit på Facebook i samband med eller anslutning till annonser, erbjudanden och annat sponsrat innehåll som vi visar på våra produkter, utan någon kompensation till dig. Vi kan exempelvis visa dina vänner att du är intresserad av ett marknadsfört evenemang eller har gillat en sida som skapats av ett varumärke som har betalat oss för att visa deras annonser på Facebook. Sådana annonser kan endast ses av personer som har ditt tillstånd att se de åtgärder som du vidtaget på Facebook. Du kan ta reda på mer om din annonsinställningar och inställningar.
  3. Tillstånd att uppdatera programvaror som du använder eller laddar ner: Om du laddar ned eller använder våra programvaror ger du oss behörighet att ladda ned och installera uppgraderingar, uppdateringar och ytterligare funktioner för att förbättra och vidareutveckla dem.
Det borde alltså gå att ta bort sitt innehåll och därefter uppmärksamma en tidning som plockat ens bild att licensen nu är borta och att bilden därför skall plockas ned, dock utan ekonomiskt plåster på såren eftersom tidningen för tiden hade av dig licens.


Finner jag en bild från min Facebook hos ett företag skulle jag i och med det nya användarvillkoret testa att ta det till domstol bara för att se hur en domstol på nytt skulle döma. Punkterna 2.4 och 18.7 är trots allt helt raderade.
 

iSolen.se

Guest
Jag återkikade på Facebooks användarvillkor och dessa verkar vara ändrade (GDPR:s förtjänst?)


3. Tillstånden du ger oss
Vi behöver vissa tillstånd från dig för att vi ska kunna tillhandahålla våra tjänster:

  1. Tillstånd att använda innehåll du skapar och delar: Du äger innehållet som du skapar och delar på Facebook och de andra Facebook-produkterna som du använder, och ingenting i de här villkoren påverkar din rätt till ditt eget innehåll. Du får även dela ditt innehåll med andra, var du än vill. För att tillhandahålla våra tjänster måste du däremot ge oss vissa juridiska tillstånd till att använda det innehållet.

    I synnerhet när du delar, publicerar eller laddar upp innehåll som omfattas av immateriella rättigheter (som foton eller videor) på eller i samband med våra produkter, ger du oss en icke-exklusiv, överlåtbar, tredjepartstillgänglig, royalty-fri och världstäckande licens att vara värd för, använda, distribuera, modifiera, köra, kopiera, offentligt framföra eller visa, översätta och skapa härledda arbeten av ditt innehåll (i enlighet med dina inställningar för sekretess och applikation). Om du exempelvis delar ett foto på Facebook innebär det att du ger oss behörighet att lagra, kopiera och dela det med andra (alltså i enlighet med dina inställningar), som tjänsteleverantörer som stödjer våra tjänster eller andra Facebook-produkter som du använder.

    Du kan när som helst avsluta den här licensen genom att radera ditt innehåll eller konto. Du bör känna till att innehåll som du tar bort, av tekniska skäl, kan finnas kvar en begränsad period bland säkerhetskopior (utan att däremot synas för andra användare). Innehåll som du tar bort kan dessutom fortsätta att visas om du har delat det med andra och de inte har tagit bort det.
  2. Tillstånd att använda ditt namn, din profilbild och information om dina åtgärder med annonser och sponsrat innehåll: Du ger oss behörighet att använda ditt namn och din profilbild och information om åtgärder som du har vidtagit på Facebook i samband med eller anslutning till annonser, erbjudanden och annat sponsrat innehåll som vi visar på våra produkter, utan någon kompensation till dig. Vi kan exempelvis visa dina vänner att du är intresserad av ett marknadsfört evenemang eller har gillat en sida som skapats av ett varumärke som har betalat oss för att visa deras annonser på Facebook. Sådana annonser kan endast ses av personer som har ditt tillstånd att se de åtgärder som du vidtaget på Facebook. Du kan ta reda på mer om din annonsinställningar och inställningar.
  3. Tillstånd att uppdatera programvaror som du använder eller laddar ner: Om du laddar ned eller använder våra programvaror ger du oss behörighet att ladda ned och installera uppgraderingar, uppdateringar och ytterligare funktioner för att förbättra och vidareutveckla dem.
Det borde alltså gå att ta bort sitt innehåll och därefter uppmärksamma en tidning som plockat ens bild att licensen nu är borta och att bilden därför skall plockas ned, dock utan ekonomiskt plåster på såren eftersom tidningen för tiden hade av dig licens.
Det finns inget där som ger tidningen rätt att använda bilderna i första läget om inte FB aktivt givit bilderan till tidningen och varför skulle de göra det?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det finns inget där som ger tidningen rätt att använda bilderna i första läget om inte FB aktivt givit bilderan till tidningen och varför skulle de göra det?
Uppdaterade samtidigt med mitt sista stycke. Det ser hur som helst ut som att jag får göra uppdateringar på min sida om fotolagstiftning och lägga in en notering i fallet med Kalmar tingsrätts dom så att den som drabbas vågar gå till tinget.
 

Staffan3

Aktiv medlem
Hej igen.

Tack tack för intresset. Jag läser i domen här ovan,
att fotografen förlorade mot sin motpart

Så det har nu ändrats?

Men jag återvänder till en del av min fråga:
-"Kan det vara så att om en fotograf ger tillstånd till en kund att
använda några bilder på Facebook, så behöver inte kunden ens
lägga upp dem på Facebook, utan kan skicka runt dem till olika
användare, för kunden har ju "Facebook-användarrättigheter"?

Eller är det inte så nu längre? Med nya regler?

Hälsar frågvis
Staffan
 

iSolen.se

Guest
.....rätten anser att XXX, genom att publicera det ifrågavarande materialet på Facebook och därmed godkänna gällande avtalsvillkor, har lämnat sitt medgivande till att materialet används av alla, ...
Det tycker inte jag stämmer varken med gamla eller nya avtalstexten på FB.

Det är skillnad på använda, underförstått (åter)publicera, och att kunna se.
 

Staffan3

Aktiv medlem
Kan vem som helst ta en bild från Facebook och använda var som helst?

Hej iSolen.se

Jag läser att han överklagar, så då kanske han får rätt till slut.

Jag tycker rättens tolkning är orimlig, att fotografer lämnar/publicerar
bilder på Facebook med kunskapen om att de då blir allas egendom.

Då kan ju inte fotografer använda Facebook, i princip.
Jag läser att bildtjuvarna t o m får ta bort namn och "vattenstämplar

Tackar och hälsar
Staffan
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hej iSolen.se

Jag läser att han överklagar, så då kanske han får rätt till slut.

Jag tycker rättens tolkning är orimlig, att fotografer lämnar/publicerar
bilder på Facebook med kunskapen om att de då blir allas egendom.

Då kan ju inte fotografer använda Facebook, i princip.
Jag läser att bildtjuvarna t o m får ta bort namn och "vattenstämplar

Tackar och hälsar
Staffan
Nej, det fick han inte https://kameratrollet.se/gota-hovratt-ft-2052-14/


Hur som haver är det nytt användarvillkor från april 2018 :) Hade jag vetat om det skulle jag skrivit annorlunda i min första kommentar här i denna tråd.
 
ANNONS