Annons

450D vs. 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

PSD

Aktiv medlem
Hej!

Jag har sökt bland gamla trådar och hittat ett par som behandlar detta, men jag frågar igen för att se om det finns mer erfarenhet att hämta nu.

Saken är den att min Canon 300D blivit invalid och ser inte ut att bli återställd. Således måste jag köpa en ny kamera och efter en snabb jämförelse verkar det stå mellan Canon 450D och Canon 40D. (Jag vill ju kunna använda mina gamla objektiv, eller i alla fall ett visst av dem.)

Jag är mest inriktad mot naturfoto och vill ha något som jag kan ta med på vandringar i skog och mark, på fjället och på resor. Att 450D är lättare och mindre känns som en stor fördel. Men 40D har något som kallas allvädersskyd, enligt prisjakt.nu. Vad innebär allvädersskydd? Gör det stor skillnad?

Jag tycker att jag klarade mig hyffsat ok med min 300D, men jag har å andra sidan inte mycket att jämföra med. Den hade väl ganska dåliga kontraster, men det gäller väl alla digitalkameror.(?) Eller så var det fel på fotografen. :)

Batterierna är tydligen olika på 450D och 40D. Någon som kan svara på vilken sort som är bäst och om det är stor skillnad? Även minneskorten är olika. Vilket är bäst där?

Det är de frågor jag kommer på nu. Men har någon andra viktiga aspekter i valet av kamera tar jag tacksamt emot dem också.

/Peter, med förhoppning om att få lite hjälp i beslutsångesten.
 

kyo

Avslutat medlemskap
Jag stod inför samma val innan sommaren och valde till slut 40d.

Köp den som känns bäst att hålla i är mitt stora råd. Skillnaden i ergonomi och vikt är stor mellan dom två husen. Jag har 40d och min flickvän 450d och jag blir nästan avundsjuk ibland över hur lätt och smidig den är, samtidigt känns 450d som att hålla i en plastig leksak trots att jag har rätt små händer.

Bildkvalitén är saksamma enligt mig, det är optiken som avgör. Fast AF-en i 40D:n känns lite stabilare. Den är ju också nästan dubbelt så snabbare räknat i bilder per sekund om det är viktigt.

Minneskort spelar heller ingen roll, 450d använder sd och 40d cf, cf är större än och sd mindre. Priserna skiljer sig inte nämnvärt vad jag vet.

Joy-sticken och ratten på 40d är något jag nu insett att jag inte kan vara utan, dom är så j*vla bekväma. Att kunna välja exakt vilken fokuspunkt jag vill använda med ett tryck är för mig ovärderligt.
 

hvenafoto

Aktiv medlem
Sådana frågor brukar sluta med fundamentalistiska svar från de som äger de olika kamerorna :)

Så jag svarar ut mitt perspektiv som 40D ägare.

Objektiven är inga problem fungerar på båda modellerna.

Gällande vädertätning så är vissa delar tätade som batterilucka, minneskortlucka mm. Kamerorna idag tål en del fukt men jag tror inte 40D mår bra, trots sin vädertätning, av hällregn. Är det noga med vädertätning ska man gå upp till proklassen.

Jag föredrar CF kort framför SDHC men det är inte vetenskapligt svar utan bara så att jag tycker CF känns mer gediget :)

Eftersom mitt huvudintresse är natur föredrar jag 40D tyngd särskilt med teleobjektiv. När jag hade 350D behövde jag batterigrepp för att få stabilitet.

40D riktar sig till entusiaster och har lite mer funktioner än 450D och snabbare serietagning men bildkvalitetsmässigt inte någon skillnad vad jag vet.

Batteriernas kvalitet vet jag inte så mycket om men jag tror inte det är något direkt som ska ha så stor betydelse för ditt val.
 

apersson850

Aktiv medlem
Fördelen med 40D är hanteringen, som klart överglänser den 400D jag också har, en kamera som ju går i samma stil som den 450D du funderar på.

Största fördelen med 450D är att den är lättare.

Så det beror på vad du ska ha den till, när du ska avgöra vilken som är bäst.
Ska du bära omkring den är 450D bättre. Ska du fotografera är 40D bäst.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tre fördelar med 40D:
1. Bättre handhavande (reglage och display).
2. Bättre sökare (en äkta pentaprisma, vilket innebär att den är större och ljusare).
3. Snabbare (både AF och seriebildstagning).

Två fördelar med 450D:
1. Storlek (mindre och lättare).
2. Priset.

Den tekniska bildkvalitén skiljer nog inte mycket -- men punkterna ovan gör att du tar fler (större andel) bra bilder med 40D. Å andra sidan kanske du får råd med bättre optik till 450D. Men om ekonomin inte är avgörande är valet lätt.
 

larjo

Aktiv medlem
Är batteri och minneskort i bra skick kan du använda dem i 40D:n.
Tekniska skillnader ser du på DPreview
Jag har haft 300D o 350D och uppskattar ergonomin/handhavandet o sökaren i 40D. Använder 3 isf 6,5 bilder/s för att annars smäller man iväg fler bilder än man tänkt sig.
Fast för 3 lakan får man ju ett hyggligt objektiv.
/Lars
 

PSD

Aktiv medlem
Tack så mycket, alla som ger er tid att besvara! Det är jättebra att få en del av frågetecknen uträtade.

Det känns fortfarande inte som något självklart val alls. Jag vill både bära omkring på den och fotografera med den! :) Nåväl, jag måste nog ta mig iväg till någon affär och känna på båda alternativen igen.
 

wfrank

Aktiv medlem
Du blir nog nöjd med en 40D. De flesta som svarar på såna här trådar är dom som har 40D och verkligen tycker dom gjort rätt val själva. Detta är tråd #300 på området nämligen, jag vet som brukar försvara den förtäffliga 450D :)

Själv tycker jag att 450D är mycket smidigare. 40D har några features extra varav en del riktigt användbara (ngt har nämnts). 450D har några enstaka förbättringar mot 40D, plus den uppenbara (tycker alltså jag) är storleken och smidigheten. Men som bildtagningsmaskiner är båda inte utan berömmelse godkända.

Men idag skulle jag inte köpa vare sig 450D, 40D eller 50D om det inte var för alla objektiv man hunnit skaffa. Skulle nog bli en D90 (film, 50D's display, mindre stlk, SD osv). Tycker dom verkar träffat helt rätt.

I mina blöta drömma kommer 60D snart som en kombo av 450D & 50D, förminskad alltså, vädertätad och med filmning mm. Men jag får nog drömma vidare... :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Det får bli en 600D i så fall, hoppas jag. 40D (och nu 50D) har precis lagom storlek på en kamera, enligt min mening.
400D (och därmed 450D) är för liten.
 

larjo

Aktiv medlem
Visst vill man rättfärdiga sitt köp av kamera. Och visst har storleken betydelse. Jag hade alltid batterigreppet på min 350D då den inte passade mina händer utan bg. Med 40D tycker jag det fungerar utan bg om man har ett mindre objektiv.
Sedan blev jag trött på att jag alltid kom åt knappen som ändra matningsmetod (en bild/serie bildtagning/självutlösare) varje gång jag skulle ta en bild på höjden. Den knappen sitter vid högra hörnet på displayen. Jag skulle gladeligen behållit min 350D om jag kunde använda den utan dessa olägenheter. Ett typiskt i-landsproblem. Javisst!
/Lars
 

wfrank

Aktiv medlem
Det får bli en 600D i så fall, hoppas jag. 40D (och nu 50D) har precis lagom storlek på en kamera, enligt min mening.
400D (och därmed 450D) är för liten.
Men onekligen har dom ett litet problem nu kan man tycka, tre serier (1000D/450D/50D) förutom fullframarna. Blir intressant se vad som kommer. Kanske blir det en 500D härnäst (borde ju komma före en 60D), men det är lite trångt i utbudet nu. Det borde finnas anledning differentiera lite mer än i nuläget tycker jag det ser ut som. Alla som är intresserade av prestanda vill inte ha jättekameror. 50D verkar ligga ovanpå D90 men under D700 som hellre jämförs med tex 5D. 450 jämförs med D80, D90, ibland D60. 40D med både D80 och D200/300. Lite överlapp från Canon. Lite rörigt tyckte jag det var när jag valde Canonkamera iaf. Tycker Nikon har klarare skillnader mellan kamerorna helt enkelt.

Ska man spåna vidare kanske det är precis det Canon håller på med, helt enkelt att kommande produkter kommer ha större skillnader än vad som är defacto fallet mellan 450D och 40D.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Dock är 1D mkIII ett bra mellanting mellan FF och APS, men som sagt - för dyr även om det är en väldigt trevlig kamera...

Jag skulle alltid rekomendera 40D - oki, jag är jävig då jag har en själv, men - bättre AF, bättre sökare, snabbar serietagning, CF, bättre grepp. Tekniska kvallitén på bilderna är nog jämnförbara, men det är detaljerna som jag tycker fäller avgörandet.

450D känns lite skör och jag iaf oroas över hur den känns med tyngre objektiv på då kamerahuset belastas hårdare.
 
ANNONS