Annons

Göra tele till kikare?

Produkter
(logga in för att koppla)

jolo

Aktiv medlem
Jag har läst någonstans för länge sedan att man kunde sätta ett okular på ett teleobjektiv så att man kan använda det som kikare.
Var kan jag hitta en sån?
Har ett manuellt 400 mm som skulle kunna dubblera som tubkikare.
Hur vet man förstoringen man får?

/J
 

nic_k

Aktiv medlem
vet inte var du kan hitta ett okular. Men angående förstoringen tror jag att man brukar säga att en vanlig tubkikare motsvarar ca 800mm objektiv, så du skulle behöva yterligare förstoring i okularet för att få något jämförbart

nic
 

holmbo

Aktiv medlem
Jag har använt ett gammalt Takumar 400mm som kikare innan jag skaffade mig en riktig tubkikare. Jag monterade ett okular från en gammal 10x50 kikare i ett objektivlock (bakre) som sen sattes i en mellanring av lämplig längd. Det funkade bra om man bortser från att bilden blir upp och nervänd. Det går att fixa med prismor eller speglar om man är lite händig. Senare hittade jag en gammal stjärkikare med ett spegelhus som passade. Bilden blev rättvänd till hälften vilket innebar att upp är upp men höger blir vänster och tvärtom. Jag tror att du dividerar objektivets brännvidd med okularets för att få förstoringen (nån annan kan nog fylla i här). Jag fick ungefär 20 ggr förstoring i alla fall och okularet var ungefär 20 mm bränvidd.

//Lars
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
vet inte var du kan hitta ett okular. Men angående förstoringen tror jag att man brukar säga att en vanlig tubkikare motsvarar ca 800mm objektiv, så du skulle behöva yterligare förstoring i okularet för att få något jämförbart

nic
Läste nyligen att 400mm på ett 1,6crop-hus gav runt 10x, vilket är lite mer än en vanlig handkikare.

Brukar använda min kamera som kikare ganska ofa när jag har den med, på tex vakjakten. Ta ett kort och zooma sedan in till max. Då ser man åtminstone vad det är.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Läste nyligen att 400mm på ett 1,6crop-hus gav runt 10x, vilket är lite mer än en vanlig handkikare.
Det där beror ju lite på hur man räknar och t ex vilken kamera objektivet sitter på -- olika kamerors sökare ger ju olika stor förstoring. När jag tittar genom min Canon 40D motsvarar ungefär brännvidden 50 mm 1x förstoring. (400 mm skulle alltså motsvara en handkikare med 8x förstoring, vilket stämmer ganska bra med min erfarenhet.) När jag tittar i min gamla Nikon 801 motsvarar ungefär 70 mm 1x.
 

Staffan

Aktiv medlem
Nikon Lens Scope converter

Fungerar bra på Nikongluggar, åtminstone mina äldre av AI-typ. Förstoringsgraden är 10% av brännvidden vilket passar bra. Fokusering/zoomning sker på objektivet och på convertern sitter en dioptrikorrektion. Lär tydligen kunna användas som ett lättare mikroskop tillsammans med en makroglugg, som en kikare med några cm's närgräns. Kul pryl !!

/Staffan
 
ANNONS