Annons

Så Leica M9 snart (9/9/09)

JOLidman

Aktiv medlem
Valutakurser

Bara för att vi ska räkna med samma förutsättningar ...

EUR 10.25

GBP 11.70

USD 7.10

Allt enligt SEB säljkurs idag (090909)
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Shit alltså, den där M9 får det verkligen att vattnas i munnen.. och X1 likaså.. Hur kan dessa inte bli storsäljare?

Tänk er att kunna ta en högkvalitativ bild utan att väcka hela jävla området? U N D E R B A R T !
 

kjellric

Aktiv medlem
Onekligen en läcker kamera, skulle gärna ha en med en 35/1,4 glugg. Med tanke på det pris Wibergs foto har satt så kan jag glömma det. De skall ha 62500SEK för huset och 37700SEK för ett 35/1,4 Summilux-M.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Onekligen en läcker kamera, skulle gärna ha en med en 35/1,4 glugg. Med tanke på det pris Wibergs foto har satt så kan jag glömma det. De skall ha 62500SEK för huset och 37700SEK för ett 35/1,4 Summilux-M.
Se där, det var ju inte så farligt. Bara drygt 100KKr totalt. Det måste ju bara bli en succe'.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Hm.. 100.000 spänn.. lite för mycket.. usch.. fan hur länge ska man behöva vänta innan tillverkarna ger oss en vettig kamera till vettigt pris? Jag vill bara en FF sensor i ett FM-hus.. *suck*

Uppenbarligen så går det gör hyffsat smidiga FF-hus..
 

Olle Kanljung

Aktiv medlem
Hm.. 100.000 spänn.. lite för mycket.. usch.. fan hur länge ska man behöva vänta innan tillverkarna ger oss en vettig kamera till vettigt pris? Jag vill bara en FF sensor i ett FM-hus.. *suck*

Uppenbarligen så går det gör hyffsat smidiga FF-hus..
Jag sätter också upp mig på den listan. Alltså ett FM-hus med FF-sensor. Ta två förresten.

Och ett FF backstycke (56x69 mm) med RZ-fattning tack.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
..Meeeen.... om jag kan få 15 steg dynamiskt omfång på en 12mp Apc sensor i ett D60-hus, då nöjer jag mig gott me det! :)
 

Makten

Aktiv medlem
Onekligen en läcker kamera, skulle gärna ha en med en 35/1,4 glugg. Med tanke på det pris Wibergs foto har satt så kan jag glömma det. De skall ha 62500SEK för huset och 37700SEK för ett 35/1,4 Summilux-M.
Kolla in Voigtländers M-objektiv. De har massor av godsaker till inte allför höga priser, och de verkar mycket bra både optiskt och mekaniskt. 35/1,2, 35/1,4 eller 40/1,4 är det jag skulle sikta på i det fallet.

http://www.cameraquest.com/voigtlen.htm

Tillägg:

35/1,4: $599
35/1,2: $879
40/1,4: $369

Sjukt bra priser. Om de är lika bra som de ser ut och matchar mitt Voigtländer 40/2 med F-bajonett så är det billigt.
 

norragryta

Aktiv medlem
Kolla in Voigtländers M-objektiv. De har massor av godsaker till inte allför höga priser, och de verkar mycket bra både optiskt och mekaniskt. 35/1,2, 35/1,4 eller 40/1,4 är det jag skulle sikta på i det fallet.

http://www.cameraquest.com/voigtlen.htm

Tillägg:

35/1,4: $599
35/1,2: $879
40/1,4: $369

Sjukt bra priser. Om de är lika bra som de ser ut och matchar mitt Voigtländer 40/2 med F-bajonett så är det billigt.
Jag har en Voigtländer 50mm glugg till min Leica M6 som jag är mycket nöjd med, plåtar i princip bara med den sen jag köpte den billigt som ett demoex hos Robert White (helt i nyskick,inplastat i kartong så kändes knappast som ett demoex men såldes som sådant).
Jag har inte så mycket att jämföra med Leicas egna gluggar, mitt enda andra objektiv till Leican är en 35:a som jag daterat till 1968 efter att frågat folk här på forumet. Jämfört med den kan jag bara säga att objektivet från Voigtländer ger en lite annan look på bilderna, men om det är till det bättre eller sämre är nog en smaksak. Båda är otroligt välbyggda och har i princip samma användarkänsla och de är båda väldigt skarpa, även om gluggen från Leica ändå verkar ha lite bättre detaljteckning och, enligt min smak, en lite skönare look i bilderna. Voigtländern har onekligen lite väl hög kontrast ibland, men det är petitesser och jag rekommenderar verkligen deras Color Skopar om någon går i köpartankar.
Hur de gör sig på de digitala M-husen vet jag dock inte men kan inte tänka mig att de skulle vara sämre än till film.
 

Makten

Aktiv medlem
Jösses, jag tänkte just tanken. Alltså om M9 vore något för mig. Tur att den är för dyr, annars hade jag antagligen köpt en.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Haha, just nu så lutar det onekligen åt denna kamera vid nästa kamerabyte.. fan, kan inte sluta tänka på den! :D

Kanske tillsammans med ett voigtländer 40mm/1.4? ;)
 

Emil-G

Aktiv medlem
Det är ju bättre att välja ett objektiv där brännvidden passar en sökarram. Dvs 35mm.
Är du säker på det? På M8 visade ramarna vad som fastnade på sensorn när objektivet var fokuserat på närgränsen, dvs mycket mindre än vad som gäller på längre avstånd. Jag har sett siffror på upp mot 15% skillnad och på min egen M6 0.72x stämde 40mm betydligt bättre med verkligheten på avstånd över 2-2,5m.

Jag har dock inte sett några siffror på M9:ans ramar, på M8.2 var de lite större än på M8.
 
ANNONS