Annons

Så Leica M9 snart (9/9/09)

Makten

Aktiv medlem
Kanske tillsammans med ett voigtländer 40mm/1.4? ;)
Precis min tanke:p En fin sak med att välja en kortare brännvidd är att man utnyttjar en större del av sökaren. 0,68x är ju rätt kass vid 50 mm, om man jämför med de flesta spegelreflexkameror. Även moderna sådana som D3 (0,7x vid 50 mm). Vid 35 mm har man ju fortfarande 0,68x förstoring med Leican, medan D3:an raskt har (35/50)*0,7 = 0,49x.
 

eon

Aktiv medlem
Är du säker på det? På M8 visade ramarna vad som fastnade på sensorn när objektivet var fokuserat på närgränsen, dvs mycket mindre än vad som gäller på längre avstånd. Jag har sett siffror på upp mot 15% skillnad och på min egen M6 0.72x stämde 40mm betydligt bättre med verkligheten på avstånd över 2-2,5m.

Jag har dock inte sett några siffror på M9:ans ramar, på M8.2 var de lite större än på M8.
Visst är det så att sökarramarna inte är helt exakta.
Men jag upplevde att 35mm fungerade bra på M6 TTL.
Och på M8 fungerade 28 och 35 och 50mm bra, men 75mm var tyvärr rejält avvikande.
Sen kan man fundera på vilken ram som visas med VC40? Har inte det objektivet M-bajonett? Visas 35-ramen?
 

Emil-G

Aktiv medlem
Väljer man inte själv vilken ram som ska visas?
Nej, inte på Leica (däremot på Voigtländers egna Bessa-kameror) utan objektivbajonetten ser istället lite olika ut beroende på vilken ram som skall visas. Sedan sitter det en liten arm på framsidan som gör att man kan få en förhandstitt genom en annan ram, på engelska "frame preview lever", men den är inte låst utan återgår till den ram som anges av bajonetten när man släpper den.

Jag hittar dock inga uppgifter om vilken ram som visas med 40/1,4 men jag har för mig att det är 35mm. Med Leicas och Minoltas 40/2 är det dock 50mm-ramen som visas på M-kameror. Det går dock lätt att fila ner bajonetten lite grann och på så sätt få 35mm-ramen att visas istället.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag har just lagt vantarna på farsans Leica CL, och tänkte kombinera lite analogt fotograferande med undersökande över huruvida jag skulle trivas med en mätsökarkamera. Om det går bra så kommer det sluta väldigt dyrt, har jag en känsla av:-S

Först måste jag åtgärda gluggen (40/2) som har ett olustigt glapp i överkant mellan bajonetten och objektivtuben. Jag får nog lossa på bajonetten och se om det är något som lossnat där innanför.

Jag undrar om det verkligen funkar så bra att fokusera i dåligt ljus med mätsökare. Visserligen har CL:en mycket kortare mätbas, men det är ljusstyrkan hos dubbelbilden som är för dålig. Antar att en M-Leica har bättre sådan, men räcker det verkligen? Min D700 ger AF-indikation ner till sånt mörker att jag knappt ser något i sökaren, och det har jag haft stor nytta av.
 

kjellric

Aktiv medlem
Fingrade på en M9:a med 35/1,4 igår. Den kändes smidig, gedigen och lätt att hantera. Tog några bilder men kollade dem bara på kamerans skärm så det är lite svårt att uttala sig om den tekniska kvaliteten på bildfilerna. På skärmen såg de riktig bra ut gällande skärpa/upplösning frånvarande av brus (ISO 800) och färger. Det ända jag inte tyckte så bra om är att skärmen är ganska liten, hade gärna fått vara lite större.
Jag skulle nog stå ut med att ha en, men prislappen är alldeles för tung för min klena plånbok.
 

Makten

Aktiv medlem
Fingrade på en M9:a med 35/1,4 igår.
Var, om man får fråga? Nån som vet när den kommer att vara tillgänglig för allmänheten?

Jag har bestämt mig för att börja spara, omedelbums. Om jag säljer allt jag har idag så är det inte särskilt långt kvar till en M9 med en eller två riktigt bra Voigtländerobjektiv. Men innan mellanskillnaden är ihopsparad så har jag tid på mig att fundera i några månader. Det får ju inte bli fel när det är så ohyggligt dyrt;-)

Naturligtvis kommer det att komma liknande kameror från andra tillverkare, men det kommer säkert att dröja många år. Se bara hur satans länge det dröjde innan Olympus och de andra begrep vilken sorts kameror de skulle sätta sin 4:3-sensor i. På tre år bränner jag gladeligen 20 papp om året på det jag gillar bäst av allt. Sen kan man sälja med brakförlust utan att det behöver svida, om man tröttnat.

Håll i hatten!
 

Emil-G

Aktiv medlem
Det var åtminstone två butiker i Stockholm som hade M9 inne när den presenterades för två veckor sedan. Schönherrs var den ena, tyvärr minns jag inte namnet på den andra.
 

Makten

Aktiv medlem
Det var åtminstone två butiker i Stockholm som hade M9 inne när den presenterades för två veckor sedan. Schönherrs var den ena, tyvärr minns jag inte namnet på den andra.
Frågan är om det kommer att bli totalt underskott, eller om den är så dyr att det bara är ett litet fåtal som är intresserade.
 

matlep

Aktiv medlem
Frågan är om det kommer att bli totalt underskott, eller om den är så dyr att det bara är ett litet fåtal som är intresserade.
Pratade med Wibergs foto som var den andra butiken som hade ett demo ex. Och han sa att han de Kameror som han lagt initial beställning på så var alla redan bokade. Bokade man en nu så fick man den kanske i November/December. Sedan hur många det är som kommer i första vågen och hur många som kommer till Sverige totalt är det bara Leica som vet.
 

matlep

Aktiv medlem
Var, om man får fråga? Nån som vet när den kommer att vara tillgänglig för allmänheten?

Jag har bestämt mig för att börja spara, omedelbums. Om jag säljer allt jag har idag så är det inte särskilt långt kvar till en M9 med en eller två riktigt bra Voigtländerobjektiv. Men innan mellanskillnaden är ihopsparad så har jag tid på mig att fundera i några månader. Det får ju inte bli fel när det är så ohyggligt dyrt;-)

Naturligtvis kommer det att komma liknande kameror från andra tillverkare, men det kommer säkert att dröja många år. Se bara hur satans länge det dröjde innan Olympus och de andra begrep vilken sorts kameror de skulle sätta sin 4:3-sensor i. På tre år bränner jag gladeligen 20 papp om året på det jag gillar bäst av allt. Sen kan man sälja med brakförlust utan att det behöver svida, om man tröttnat.

Håll i hatten!

Som sagt, Wibergs Foto på Karlavägen eller Schönherrs vid Odenplan. Där kan du klämma och känna.

LP-Foto säljer som du redan vet Voigtländer och deras skåp var helt rensat på gluggar. De skulle beställa hem mer, men dom hade dålig koll på hur länge det kunde ta. Voigtländer 28F2 och 35F1.4 är sjukt trevliga gluggar till väldigt bra pris. (Ännu bättre om man beställer från Robert White)

Sedan är det bara att spara ihop till ett Canon 50 0.95 med M-fattning. Det verkar riktigt trevligt!
 

tormig

Aktiv medlem
Pratade med Wibergs foto som var den andra butiken som hade ett demo ex. Och han sa att han de Kameror som han lagt initial beställning på så var alla redan bokade. Bokade man en nu så fick man den kanske i November/December. Sedan hur många det är som kommer i första vågen och hur många som kommer till Sverige totalt är det bara Leica som vet.
Finns det ingen vilken-köplats-har-du tråd för M9?
 

Makten

Aktiv medlem
Schönherrs brukar ju ha helt absurda priser, så dem vill jag inte ha att göra med. Såg att Fotovideo skulle ta 55 papp, vilket är tio mindre än många andra.

Säljer jag all min fotoutrustning jag har i dagsläget så bör jag ha ungefär 40k, ganska lågt räknat. Men det kan ta tid att få allt sålt, och jag vill inte stå utan kamera för länge.

Angående gluggar så verkar Voigtländer 21/4, 40/1,4 och 75/2,5 vara en trevlig trio, vilken sammanlagt skulle gå på 1000-1200 dollar. Inte farligt alls. En stor hake med 40 mm är att man får gissa lite utifrån 50 mm-ram i sökaren. Och då kanske det är vettigare med 35/1,4 ändå, trots att den är både dyrare och verkar lite sämre.
 

Makten

Aktiv medlem
Köp en Leica MP istället och ta tag i analogfotot nu =)

Den tillverkas av svart unobtanium.
Jag ska när jag har ork att fixa gluggen till Leica CL:en som jag har nallat av far. Så någon analog Leica känns inte aktuellt.

Problemet med analogt är att jag inte har någon som helst lust att vänta ens ett par dagar innan jag har bilderna. Även med digitalt så blir bilderna "liggande" om jag inte tar tag i dem på en gång. Jag har tiotusentals bilder som jag inte orkat bry mig om för att det dröjt några dagar för länge innan jag börjat sortera och bildbehandla.
Allt handlar om att gå från komposition till färdig bild ganska snabbt. Jag har inget tålamod alls på den fronten. När en bild är några veckor gammal så kommer jag med största sannolikhet ALDRIG någonsin att titta på den igen. Jag menar verkligen aldrig. Jag har inte öppnat mina arkiv en enda gång sedan bilderna lämnat den interna hårddisken.
 

paco

Aktiv medlem
Jag känner igen det där. Lösningen för mig var att om jag inte känner ett sug efter att få sätta igång med bilderna, så lägger jag ner direkt. Alltså bara lägga energi på de roliga projekten.

Just nu har jag ett sånt roligt projekt där jag knappt kan vänta tills jag får sätta igång. Det är själva tekniken som känns spännande. Vad det ska handla om vet jag inte än. Ska sitta och teckna lite så kommer innehållet till bilderna av sig själv.

edit: Det är skonsamt mot kamerorna också om man funderar lite innan. Min första 5D har gått under 7000 exponeringar sen dec 2005. Mark II kommer sannolikt gå om.
 
Senast ändrad:
ANNONS