Annons

Pentaxianer i Uppsala med omnejd?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Tänkte kolla hurvida det finns fler än undertecknad som kör Pentax i Uppsala området, det har ju ordnats "Pentax geekmeet" på andra orter så kanske kan vi få till något även här framöver.

Men jag har ingen vidare koll på om det finns några/så många Pentaxianer i områdeet så hör gärna av er här i tråden så kanske det kan bli något framöver när dagarna blir längre och ljuset bättre.
Ett Geekmeet med en lagom blandning av fotande, fikande och prylsnack/kollande.

Hoppas det finns några intressenter ;-)
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Det verkar inte vara så många.. eller intresserade.
Kolla hur många som svarade i höstas...
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=111926

Men det är möjligt att det går att skramla ihop
några stycken i alla fall...
Plåta studenter i vår eller åka Lennakatten...
Själv åker jag på Knutmasso, en tradition för mig.
men på knutmasso blir det mest plåtande och lite snack...
 

pontus.adefjord

Aktiv medlem
Hej!

Jag bor i Uppsala och är helt klart intresserad! Köpte en K200D i april och har blivit lite fototokig sedan dess. Kör gärna med gamla manuella objektiv - favoriten är Pentax SMC-M 50mm/1.7!
 

Kustbo

Aktiv medlem
Hej!

Jag bor i Uppsala och är helt klart intresserad! Köpte en K200D i april och har blivit lite fototokig sedan dess. Kör gärna med gamla manuella objektiv - favoriten är Pentax SMC-M 50mm/1.7!
Kul
Så vi kör med samma modell då, det är ju så finurligt med Pentax att man kan köra gamla manuella gluggar utan stabilisering och ändå få det tackvare att det sitter i huset ;-)

Hoppas fler hoppar på så vi kan fixa något framöver.
 

pontus.adefjord

Aktiv medlem
Ja, det är kul att kunna köra med gammalt. Pappa har en gammal Ricoh KR-5 liggandes, och den har PK-fäste så jag kan använda hans gamla gluggar. Sjukt roligt!

Vi är ju några nu, jag har en kompis som köper en Pentaxkamera nu i dagarna och han hänger säkert gärna med också. :)
 

Magnus W

Aktiv medlem
Jodå. jag har en hög Pentaxar av olika slag.
Prenumererar på tråden så får vi se vad som händer.

-- MW
 

Kustbo

Aktiv medlem
Kollade just vädret och kylan ska ju bestå iaf någon vecka till så kanske lite tufft med utomhusaktivteter nu och lite klent med ljus annat än mitt på dagen så helg är väl vad som gäller då fler är lediga.

Kanske avvakta till värsta kylan släpper eller törs ni ut ändå?

Fik finns ju flera så styrs väl lite av var vi träffas men någonstans lätt nåbart både med bil och kollektivt, men kom med förslag jag är öppen för det mesta.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Ett par månader till funkar det nog bäst
inomhus, Sånt som är öppet är Kyrkor som tex
gamla Uppsala och museer som botaniska med
tropiska växthuset, biotopia, skattkammaren
i domkyrkan, Upplandsmuseet.
Nymans Verkstäder verkar mycket intressant,
men bara gruppvisning med fika för 50:-/pers,
minst 5 personer.
Museerna ovan verkar ha fika...
På köpcentrum kan det nog bli problem med vakter...
Själv bor jag inte i stan så låt stadsborna
komma med förslag...
 

magwe

Ny medlem
Låter trevligt! Älskar min Pentax och jag träffas gärna om det blir en tid och plats som funkar. Bor i Enköping och jobbar i Uppsala. Om vi ska träffas i Uppsala så är en vardag att föredra för mig.
 

kim jansson

Medlem
Min första digitala Pentax

Låter trevligt! Älskar min Pentax och jag träffas gärna om det blir en tid och plats som funkar. Bor i Enköping och jobbar i Uppsala. Om vi ska träffas i Uppsala så är en vardag att föredra för mig.
Fick ett infall och köpte min första digitala Pentax en K7, som i och för sig verkar trevlig men, inte svarar den upp mot de Pentaxar67 jag favoriserade när jag jobbade som Proffs innom yrket.
Helt enkelt för pille petiga men jag testar på så får jag se om jag behåller K7an, fortsätter med mina digitala Leicor det är grejor det.
Dessutom vill inte min iPhoto på Macken känna igen RAW formatet på Pentaxen ett klart minus. Är det någon som har något tipps?
 

pontus.adefjord

Aktiv medlem
Fick ett infall och köpte min första digitala Pentax en K7, som i och för sig verkar trevlig men, inte svarar den upp mot de Pentaxar67 jag favoriserade när jag jobbade som Proffs innom yrket.
Helt enkelt för pille petiga men jag testar på så får jag se om jag behåller K7an, fortsätter med mina digitala Leicor det är grejor det.
Dessutom vill inte min iPhoto på Macken känna igen RAW formatet på Pentaxen ett klart minus. Är det någon som har något tipps?
Hej!

Klart att det inte riktigt blir samma sak som en 67 :)

Om iPhoto inte gillar RAW-filerna kan du kanske testa att ställa kameran på DNG-filer i stället för PEF? Mina filer funkar finfint, men min kamera är en lite äldre modell. Annars är det bara att vänta på en uppgradering...
 

kim jansson

Medlem
Hej!

Klart att det inte riktigt blir samma sak som en 67 :)

Om iPhoto inte gillar RAW-filerna kan du kanske testa att ställa kameran på DNG-filer i stället för PEF? Mina filer funkar finfint, men min kamera är en lite äldre modell. Annars är det bara att vänta på en uppgradering...
Hej Pontus.

Testar med ditt tipps och tack för det, måste väl förklara lite bakgrunden till att jag köpte Pentax och inte Nikon eller Cannon, jag jobbade i många år som Fotograf för ett antal stora Bilbolag och låg en stor del av året på vägen och lärde mig lita på mina Pentaxar, som fortfarande står i mitt kameraskåp på jobbet, har naturligtvis ett antal bladare i skåpet också men favoriten är Pentax vilket också är anledningen till köpet av K7an
 

jelu1661

Aktiv medlem
Fick ett infall och köpte min första digitala Pentax en K7, som i och för sig verkar trevlig men, inte svarar den upp mot de Pentaxar67 jag favoriserade när jag jobbade som Proffs innom yrket.
Helt enkelt för pille petiga men jag testar på så får jag se om jag behåller K7an, fortsätter med mina digitala Leicor det är grejor det.
Dessutom vill inte min iPhoto på Macken känna igen RAW formatet på Pentaxen ett klart minus. Är det någon som har något tipps?
Kika på dcraw
 

enanse

Aktiv medlem
Och nu har vi hamnat OT ordentligt! Det finns säkert en tråd för tekniska frågor också. :)
Åter till trådens ämne...att träffa Pentaxfolk i U-a. Tropiska växthuset är ett utmärkt förslag tycker jag! Någon mer som är intresserad av en fototur dit?
/Anna
 

Kustbo

Aktiv medlem
Och nu har vi hamnat OT ordentligt! Det finns säkert en tråd för tekniska frågor också. :)
Åter till trådens ämne...att träffa Pentaxfolk i U-a. Tropiska växthuset är ett utmärkt förslag tycker jag! Någon mer som är intresserad av en fototur dit?
/Anna
Låter kul har aldrig varit till "Botan" trots att jag är uppväxt i stan ;-(
Hur har de öppet såhär på vintern helger endast eller även vardagar/kvällar, någon som vet?
 
ANNONS