Annons

Fujifilm X10

MedinFoto

Aktiv medlem
Klart en bluff. Bara det med 4ggr zoom med fast ljusstyrka 2,0 avslöjar...
Mja, Olympus XZ-1 har en "28-112" equiv f/1.8-2.5 så det låter inte helt omöjligt.

Dock ser detta ut som en 2/3" sensor, vilket gör den ganska ointressant för mig... bara ett försök att casha in på X100ans succé med en "upscale" point and shoot. 599 dollar för en kamera med 2/3" sensor känns lite mycket.
 

Max Welin

Aktiv medlem
Tycker inte att 2/3" sensorn gör den ointressant, det är trots allt en kompakt-kamera. Och har den optik motsvarande 28-112 mm med en fast bländare på f/2 så ger det ett kortare skärpedjup än tex en m43 kamera med kit-zoom (finns inga ljusstarka zoomar för m43). Då blir X10/X50 eller vad den nu kommer att heta mycket intressant..
 

MedinFoto

Aktiv medlem
Tycker inte att 2/3" sensorn gör den ointressant, det är trots allt en kompakt-kamera. Och har den optik motsvarande 28-112 mm med en fast bländare på f/2 så ger det ett kortare skärpedjup än tex en m43 kamera med kit-zoom (finns inga ljusstarka zoomar för m43). Då blir X10/X50 eller vad den nu kommer att heta mycket intressant..
Nu är det möjligt att jag räknat lite snett, men typ 25mm på 2/3 f/2.0 har dubbelt så mycket skärpedjup som 50mm f/5.6 på 4/3 tror jag... eller har jag fel?
 

Soms

Aktiv medlem
Jahaja,


Alla som är sugna på denna; tycker Ni priset på 5500,- är avskräckande eller lockande?

Vill få igång diskussionen om X10:an igen. Eller det kanske inte är så många som ser den som en lämplig "kompakt" då man inte kan, vill eller orkar dra med systemaren?


/Soms
 

Robert L.

Aktiv medlem
Tycker den verkar väldigt intressant och väntar med förväntan på att läsa tester av vad kameran kan prestera..
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag är också väldigt nyfiken. Jag har en Powershot S95 som jag är halvnöjd med. Visst är en smidig men men jag tycker det är lite irriterande att ljusstyrkan är så dålig i teleläget.

Jag är dock lite orolig för att X10 kommer att kännas för stor (för mitt syfte).

Priserna på den här typen av kameror är ju rätt höga. Man kan få en systemkamera med objektiv för 3000 och då känns det lite surt att behöva betala mer för en liten kompakt.
 

mazeson

Aktiv medlem
X10

Jag har en Canon S90, som jag är nöjd med. Den är smidig att ha med sig, går ner i en byxficka, men är ganska långsam att arbeta med, och inte riktigt "kamera-känsla" i handhavandet.
Konkurrenterna är LX-5, XZ-1, G-12, P-7100, som ju alla faktiskt är billigare, även om de också ger större zoom-omfång.
Steget över ligger nya Nikon V-1 med en 1'-sensor, och däröver 4/3-kamerorna där m¨även får att man kan byta optik. De blir dock då större kameror också.

Vad får man då mer för pengarna?
En större sensor. De andra är ju alla utrustade med 1/1.7-sensorm medan X10 har en ny sensorstorlek, 2/3'. Frågan är ju vad det gör för att förbättra den dynamiska omfånget och bildkvalitet. Likaså kan man få till kort skärpedjup med 2-2.8-bländare med en sådan sensor? Bara o vänta o se när tester kommer.

Jag gillar också att man enbart kan zooma manuellt. Det är jag van vid från DSLRs, så varför inte i en mindre kamera?
Snabbheten, att kunna plåta 7 bilder/s låter ju också tilltalande.
HD-filmning vet jag inte jag kommer att få nytta av. Vi får väl se....

Så hur resonerar ni andra som grunnar på X10?
 

Robert L.

Aktiv medlem
Precis som du säger "kamera-känslan" att det ska vara roligt att fotografera det är det viktigaste för mig.
Och på den punkten kan nog X10 vara ett bra alternativ med den optiska sökaren som jag har hört väldigt gott om.

Med traditionella kompaktkameror som saknar en vettig sökare så försvinner tyvärr mycket av glädjen (för mig) när jag ska hålla kameran med utsträckta armar, precis som om jag skulle hålla i en död fisk.

Sen som du säger den manuella zoomen, utmärkt byggkvalitet och lätthanterliga knappar o rattar.. Det kan bli bra!
 

Knight Palm

Aktiv medlem
X10 - A three chapter story

.
Kompaktkameran med den största sensorn (1/1.5")
Samma brännviddsomfång som i min lilla XZ-1, fortfarande ljusstarkt trots att en linsgrupp för optisk bildstabilisering ingår i strålgången. ½ EV bländarstegs bättre handikapp räknat på bildsensorns area i förhållande till min lilla XZ-1. Dessutom en egen bildsensor med ett alternativt färgfilter, som ger kvalitetsmässiga fördelar.

Fujifilm X10 har en brokig mix av gamla och nya lösningar, vilka presenteras på deras hemsida i form av en "Story" på tre kaptitel, men än så länge bara kapitel 1 skrivet.

Ref:
 

AFJ

Aktiv medlem
RAW-knapp, behövs det?

Jag förstår inte riktigt vitsen med en sådan knapp. Hur ofta vill man switcha mellan RAW och JPG i fält? Och vill man det, kan man väl göra det via menyval. Varför "offra" en dedikerad knapp till detta?

Ratt för exponeringskomp?

Jag hade hellre sett en dedikerad ISO-ratt än ett hjul för exp komp. Jag byter ISO väldigt ofta, använder mig av exp komp mer sällan. Men det kanske bara är jag? Fördelen med att ha en ratt för exp. komp är förstås att man undviker "katastrof" vilket det kan bli om man ställt in exp komp för ett motiv och glömmer att resetta för nästa motiv.

Tittade lite på bilderna i broschyren, känns inte kameran lite för stor trots allt?
 

Robert L.

Aktiv medlem
Raw knapp? Är det verkligen så illa att man måste trycka på den knappen innan varje exponering? Kan man inte i menyn ställa in konstant raw format? Om så är fallet är kameran inte så intressant längre..
 

AFJ

Aktiv medlem
Raw knapp? Är det verkligen så illa att man måste trycka på den knappen innan varje exponering? Kan man inte i menyn ställa in konstant raw format? Om så är fallet är kameran inte så intressant längre..
Broschyren är lite vag där. De skriver att JPG är default men om du vill ta nästa bild i RAW+JPG kan du trycka in knappen. Jag utgår ifrån att man kan ställa in så att kameran alltid tar RAW - allt annat vore ju vansinne!

Jag tycker dock att det är dumt att ta upp en sådan här sällan använd funktion på en dedikerad knapp.
 
ANNONS