Annons

Ram och passepartout till A3 och A3+

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej

Jag gillar att skriva ut mina bilder i A3 och A3+ på skrivaren hemma.

Jag har dock lite problem att hitta rätt format på ramar och passerpartout.

Just nu lutar det att jag till A3+ (483 x 329) kommer att använda en standardram 50 x 70. Det verkar dock som om jag måste specialbeställa passerpartout för att passa bilden.

Till vanlig A3 (420 x 297) verkar en standardram på 40 x 50 passa hyffsat. Det finns också standard passerpartout men deras öppning är 29 x 39 så det "klipper" lite av bildens bredd men det kanske man får leva med.

Det är ju märkligt att det i dessa tider när hemmaskrivarna blivit så billiga inte kommit fram bättre matchning mellan ramar, passerpartout och pappersstorlekar.

Någon som har tips och erfarenheter att dela med sig?

Mvh
Anders
 

Happy Horse

Aktiv medlem
Jag specialbeställer alltid passepartout. Undvik gärna de färdigskurna för du kan få det mycket snyggare med t ex större bas eller mer totalyta.
En liten bild kan ju absolut sitta i en stor ram, strunta i måtten som butiken har som standard.

Hur du än gör så var noga med att passepartout, tejp och kartong är syrafri. Och tänk på att fotopapper lever, det drar sig gärna efter ett tag och montering är ett hantverk.

Lycka till!
//
Nina
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack Nina för vettiga synpunkter!

Vad gäller montering som hantverk måste jag erkänna att jag nog slarvar lite. I ärlighetens namn är jag ganska amatörmässig fotograf och mina inramningar håller samma låga nivå.

Vad gäller beständigheten är jag ganska pragmatisk och resonerar som så att om det bleknar och förstörs på 10 år så får jag väl skriva ut igen. År 2018 har säkert skrivarteknologin utvecklats så att en A2 skrivare kostar ett par tusen och bläcket håller i 200 år utan problem, då är det dags att rama om! :)

Men det är klart, när man ger bort något inramat till släkt och vänner är det förstås kul om det håller ett tag.

Av ekonomiska skäl måste jag hålla mig till standarmått på ramarna. Passerpartout däremot tycker jag det kan vara värt att beställa.

Det där med större bas har jag funderat lite över. Snackade med en tjej på Gallerix i Solna och hon var bestämd på att det ser bättre ut med en större bas.

Själv är jag lite av "symetrifreak" så jag var lite tveksam till hennes råd men jag inser att det ligger något i det.

Har du någon tumregel för hur pass mycket större basen skall vara i förhållande till det övriga? Vad skulle du "normalt" göra med en utskrift i liggande A3+, ramstorlek, passerpartout?

mvh
Anders
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack Rami för tipset. Jag tittade bara som hastigast och det verkar som om priset ligger på lite drygt hälften av vad Gallerix skulle ha för sina. Om man besäller en större mängd kan det nog vara lönsamt.

Mvh
Anders
 

Happy Horse

Aktiv medlem
Citat: Har du någon tumregel för hur pass mycket större basen skall vara i förhållande till det övriga? Vad skulle du "normalt" göra med en utskrift i liggande A3+, ramstorlek, passerpartout?



Lite svårt att svara på när jag inte har sett bilden och ramen. Allt spelar ju roll och det handlar om vilket uttryck du vill förmedla och i vilket sammanhang bilden skall visas.
Dramatiskt eller stilla, ljust eller mörkt, är motivet klassiskt eller åt "dataspelshållet" (för att hålla mig till ytterligheterna, det finns ju allt däremellan).

Men 12 cm uppe och på sidorna, samt 18-20cm nertill skulle jag föreslå till en liggande A3+.

Är det dramatiskt och "dataspel" så skulle jag inte föreslå ram och passapartout över huvudtaget, då finns det andra varianter att titta på.

Lycka till!
//
Nina
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack Nina för förslaget, jag skall testa lite.

Tack Anders för en mycket informativ länk!

En dum fråga. Hur viktig är det med isolerkartong på bildens baksida? Vad händer om man hoppar över detta och låter det backstycke som följer med ramen ligga direkt mot bilden?

Mvh
Anders
 

Happy Horse

Aktiv medlem
AFJ skrev:
Tack Nina för förslaget, jag skall testa lite.

Tack Anders för en mycket informativ länk!

En dum fråga. Hur viktig är det med isolerkartong på bildens baksida? Vad händer om man hoppar över detta och låter det backstycke som följer med ramen ligga direkt mot bilden?

Mvh
Anders
Du måste ha syrafritt material bakom bilden, ramens baksida är det säkerligen inte. Dessutom dammar/smular billiga ramars baksidor och dammet kryper gärna fram och syns. Du hindrar det lite med kartongen.

//
Nina
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Hej

Jag gillar att skriva ut mina bilder i A3 och A3+ på skrivaren hemma.

Jag har dock lite problem att hitta rätt format på ramar och passerpartout.

Just nu lutar det att jag till A3+ (483 x 329) kommer att använda en standardram 50 x 70. Det verkar dock som om jag måste specialbeställa passerpartout för att passa bilden.

Till vanlig A3 (420 x 297) verkar en standardram på 40 x 50 passa hyffsat. Det finns också standard passerpartout men deras öppning är 29 x 39 så det "klipper" lite av bildens bredd men det kanske man får leva med.

Det är ju märkligt att det i dessa tider när hemmaskrivarna blivit så billiga inte kommit fram bättre matchning mellan ramar, passerpartout och pappersstorlekar.

Någon som har tips och erfarenheter att dela med sig?

Mvh
Anders
Hej,
Jag har gjort rätt många tavlor till utställningar och kom fram till att 50x70 blir för blaffigt till A3+. Jag beställde istället ramar i 60x45 cm med passande passepartout, vilket jag tyckte blev lagom. Jag brydde mig inte om att ha en bredare bas på denna, för att kunna ha liggande eller stående motiv oberoende av tillskärning, och det funkar utmärkt.
 

flygnord

Aktiv medlem
Hej,
Jag har gjort rätt många tavlor till utställningar och kom fram till att 50x70 blir för blaffigt till A3+. Jag beställde istället ramar i 60x45 cm med passande passepartout, vilket jag tyckte blev lagom. Jag brydde mig inte om att ha en bredare bas på denna, för att kunna ha liggande eller stående motiv oberoende av tillskärning, och det funkar utmärkt.
Återupplivar en sovande tråd, vart har du beställt ramar i 60x45 cm?
Är på jakt efter ramar i 18x24 tum vilket nästintill är samma format men jag hittar ingen som säljer storleken som standardmått.
 

Conny

Medlem
A3+ Ramar

Hej

Jag gillar att skriva ut mina bilder i A3 och A3+ på skrivaren hemma.

Jag har dock lite problem att hitta rätt format på ramar och passerpartout.

Just nu lutar det att jag till A3+ (483 x 329) kommer att använda en standardram 50 x 70. Det verkar dock som om jag måste specialbeställa passerpartout för att passa bilden.

Till vanlig A3 (420 x 297) verkar en standardram på 40 x 50 passa hyffsat. Det finns också standard passerpartout men deras öppning är 29 x 39 så det "klipper" lite av bildens bredd men det kanske man får leva med.

Det är ju märkligt att det i dessa tider när hemmaskrivarna blivit så billiga inte kommit fram bättre matchning mellan ramar, passerpartout och pappersstorlekar.

Någon som har tips och erfarenheter att dela med sig?

Mvh
Anders
Jag har köpt A3+ ramat på billigaramar.se
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det finns ju speciella passepartoutknivar som skär i vinkel mot underlaget. Är det ingen som gör sina själva med den typen av hjälpmedel?

Jag köpte en själv en gång men jag har inte använt den i någon större utsträckning själv.

Har ni valt bort det ni som gjort det för att det ändå inte är lönsamt för er eller...?

Jag köper färdiga ramar själv och i en del fall har jag väl målat dem men längre har inte jag sträckt mig.

... men om jag jobbade mycket och professionellt med detta skulle jag nog skaffa mig lite sådan utrustning.
 
ANNONS