Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Format, Fotoramar och tavelramar

Produkter
(logga in för att koppla)

Gomer

Aktiv medlem
Mått på passepartoutark

Under många år var de här konstiga måtten ett mysterium för mig.
13 x 18
18 x 24
24 x 30
30 x 40
???????

När jag skaffade egen ramverkstad för ett antal år sedan gick det upp ett ljus.
Den vanligaste storleken på ett råark passepartoutkartong är 90 x 120

Tar du det måttet och räknar på ovanstående storlekar så går samtliga jämt ut utan spill.

Sedan kan man iofs fundera över vilket som kom först hönan eller ägget mao råarket eller storlekarna.
Det får vi nog aldrig veta.
 

Naboo

Medlem
Som amatör med bildinramning styckevis, lite då och då, har jag inte tänkt på att det här kan vara något problem. Jag utgår från de ramar som finns i affären och beställer bilderna efter det. Nästan alltid vill jag ändå beskära bilderna mer eller mindre. Ofta sätter jag bilden direkt i ramen utan passepartout (eller också mäter jag av en fuskpassepartout med vita marginaler i själva bilden).

Till vissa bilder vill jag kosta på en riktig passepartou, och då vill jag gärna ha undermarginalen lite större, som jag har lärt mig. Då är jag i alla fall borta från kamerabildens proportioner. Färdiga passepartouter brukar förresten ha alla marginaler lika stora, antagligen för att de ska passa både liggande och stående format. Eller så är jag gammalmodig. I ramaffären fick jag veta att nu för tiden har man alla marginaler lika stora.

Jag förstår dock att det här kan vara problem för den som måste jobba snabbt och rationellt med många bilder. Jag har väl bara inbillat mig att de flesta amatörer tänker som jag.

Vad är förresten en "no-brain-passepartout"?
Jag har stött på samma problem som många i denna tråd och tänker nu börja bygga mina egna ramar, vilket jag även gjort till en utställning för några år sedan. Men är det sant att passepartouten nu "ska" vara lika stora runt om? Finns det fler som har den uppfattningen? Jag har också fått lära mig att undermarginalen ska vara lite större.

Jag vill lära mig skära passepartout själv men det har jag ännu inte lyckas med, och man gör av med en massa fint papp på att försöka...
 

Photosession

Aktiv medlem
Jag vill lära mig skära passepartout själv men det har jag ännu inte lyckas med, och man gör av med en massa fint papp på att försöka...
Det finns ju utmärkta video tutorials online som visar hur man skär en snygg passepartout och det verkar som att det vore något för dig.
 

Mikke Sandberg

Aktiv medlem
Jag tycker också att underkanten ska vara bredare. Och visst är det märkligt att inte ramtillverkarna gör ramar i A-storlek! A5 till A2 samt A3+ . Det borde ju finnas en väldigt stor marknad kan man tycka.
 

Gomer

Aktiv medlem
passepartoutmått

Visst finns det en gyllene regel på själva ramens storlek.
Undre kant SKALL vara större, detta för att bilden skall upplevas som centrerad.
Man lurar helt enkelt ögat. Att färdigköpta är liksidiga är enbart ett utslag av butikens, leverantörens lättja.
Ett mått en ram i lager, annars blir det ju två med stående och liggande.

Tumregeln är att den bredare kanten skall vara lika bred som diagonalen på de smalare sidorna.
Alltså, skär två smala sidor, mät i själva vinkeln i hörnet, så bred skall underkanten varar.
Då blir det fint!
 

Tell

Aktiv medlem
Bah, ja jag tänkte precis starta en liknande tråd o fråga om det är nån som vet var man kan hitta billiga 3:2, 16:10 o tillomed 16:9 ramar i typ a3-storlek, men antar att det är rätt dött där med. Jag är iaf inte intresserad av passepartout och inte heller av överpriser. Classe har ju lixom riktigt fina priser, men inga vettiga format, medans gallerix har skyhöga priser men iaf lite mera valmöjligheter..
Förstår inte varför dom fortfarande ska köra med 4:3 som standard när systemkameror är så pass populära som dom är med sitt 3:2-format. Mindre bredd än 3:2 tycker jag dessutom är ganska tråkigt o fult, med undantag för 1:1 som funkar iblaaand. Vissa av mina bilder är tillomed riktig filmbredd på, alltså 2.35:1.

Är det helt enkelt så att man måste specialbeställa ramar om man vill ha ett vettigt format?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag är iaf inte intresserad av passepartout och inte heller av överpriser. .
.

Är det helt enkelt så att man måste specialbeställa ramar om man vill ha ett vettigt format?
Varför vill du inte ha en passepartout? Det förhöjer intrycket tycker jag.

En mycket vanligt ram-mått på Clas Ohlson mfl är 30 x 40 och med en standardpassepartout så får du en bildyta på 19 x 29 vilket funkar perfekt till en bild som är 20 x 30 (du bör ha lite marginal) vilket alltså är exakt det format som du har i systemkameran och dessutom går utmärkt att skriva ut på vanligt A4 papper.

Är man sniken så finns t ex alternativet att skriva ut en bild på 18 x 24 på A4 och ramar in i en vanligt standard A4-ram och får då lagom med luft runt bilden.

Att montera bilden så att den fyller ut hela ramen tycker jag som regel ser lite tråkigt ut.

Alltså, det finns fullt med vettiga alternativ och det är först när man vill han något "udda" som man måste specialbeställa.
 

Tell

Aktiv medlem
Varför vill du inte ha en passepartout? Det förhöjer intrycket tycker jag.

En mycket vanligt ram-mått på Clas Ohlson mfl är 30 x 40 och med en standardpassepartout så får du en bildyta på 19 x 29 vilket funkar perfekt till en bild som är 20 x 30 (du bör ha lite marginal) vilket alltså är exakt det format som du har i systemkameran och dessutom går utmärkt att skriva ut på vanligt A4 papper.

Är man sniken så finns t ex alternativet att skriva ut en bild på 18 x 24 på A4 och ramar in i en vanligt standard A4-ram och får då lagom med luft runt bilden.

Att montera bilden så att den fyller ut hela ramen tycker jag som regel ser lite tråkigt ut.

Alltså, det finns fullt med vettiga alternativ och det är först när man vill han något "udda" som man måste specialbeställa.
Fast jag tycker iofs inte att a3-storlek i 3:2 format utan passepartout är speciellt udda. För jag tycker iaf inte att en passepartout förhöjer bilden speciellt, det räcker med ramen på själva tavlan.
 

AFJ

Aktiv medlem
Fast jag tycker iofs inte att a3-storlek i 3:2 format utan passepartout är speciellt udda. För jag tycker iaf inte att en passepartout förhöjer bilden speciellt, det räcker med ramen på själva tavlan.
Smaken är ju personlig.

Jag försökte bara förklara varför ramarna är i andra förhållanden än din sensor - tanken är att man skall använda passepartout.

Det är alltså du som har speciella önskemål.

Jag har också ibland speciella krav, då beställer jag ramar (och passepartout) i de formaten jag önskar. För majoriteten av mina bilder funkar standardramarna bra.
 

Tell

Aktiv medlem
Men på vilket sätt är det "speciellt" att inte köra med passepartout? Jag tycker iaf det är ganska standard att köra utan. Har inget minne av att jag sett sånt när jag varit på fotografiska, eller när jag var på fotomässan senast o kollade uställningarna där.
 

AFJ

Aktiv medlem
Men på vilket sätt är det "speciellt" att inte köra med passepartout? Jag tycker iaf det är ganska standard att köra utan. Har inget minne av att jag sett sånt när jag varit på fotografiska, eller när jag var på fotomässan senast o kollade uställningarna där.
Självklart finns det olika varianter och visst kunde man önska sig ett större utbud av ramar.

Jag tror faktiskt att jag ställde samma fråga som du här på fs för några år sedan. Jag fick inte alls utbudet av ramar att gå ihop med mina behov.

Sedan dess har jag dock noterat att när man räknar med passepartout så framstår utbudet av ramar som något mer logiskt, men visst vore det skoj med flera "udda" format till billig peng.
 
ANNONS