Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 40/2,8 STM eller EF 50mm f/1.8 II

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutatmedlemskap180108

Avslutat medlemskap
Ska köpa en lite ljusstarkare glugg tänkte jag... mest för inomhus jobb och kanske lite actionfoton i dåligt ljus ute i skogen..

Jag har låg budget då jag lagt allt på kameran (70D) just nu...

Så ska jag köpa EF 50mm f/1.8 II eller EF 40/2,8 STM? Jag filmar inget just nu men skulle gärna vilja börja filma lite mer i framtiden.. har i kameraväskan även:
Canon EF-S 18-135/3,5-5,6 IS STM
Tamron 70-300mm 1:4-5.6
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, det verkar ju som om du själv vet skillnaden, eller?

Skillnaden i ljusstyrka är betydligt mindre om du går på EF 40 mm f/2,8 STM, jämfört med om du istället väljer EF 50 mm f/1,8.
Å andra sidan är fokuseringsmotorn mycket bättre och tystare i 40 mm än vad den är i 50 mm objektivet. Den sistnämnda gör inte bort sig bland en samling tröskverk, men STM kan man ju fokusera med någorlunda till och med mitt under filmning.

Prioritera om det är dåligt ljus eller filmning som ligger dig varmast om hjärtat. Sen köper du den andra sen, när du skrapat ihop lite slantar i spargrisen.
 

avslutatmedlemskap180108

Avslutat medlemskap
Jag har aldrig testat ett objektiv som har så stor bländare som 1.8, hur stor skillnad i praktiken är det mellan 1.8 och 2.8? Är det marginell skillnad i förmågan att ta bilder i dåligt ljus? Just nu känns ljusstyrkan viktigast
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Min spontana känsla är att du behöver skruva upp ISO och mindre bländare för actionsport i skogen. Utan att egentligen veta låter det cykel/crossrelaterat och att plåta höghastiget på 1.8 med den gluggen verkar dömt att misslyckas.
 

avslutatmedlemskap180108

Avslutat medlemskap
Ja det är främst skoteråkning jag fotar.. ibland är det dimmigt och skugga inne i skogen men som du säger kan jag ju i praktiken aldrig köra på 1.8 då i vilket fall som hellst haha..

Just nu ska jag iväg imorgon och fota inomhus i ett internetcafe som jag ofta hjälper vid evenemang.. Har tidigare haft problem där då det är så mörkt.. speciellt på natten och med blixt får jag inte till det..

Här är några bilder från förra eventet, just fått kameran då så jag gjorde en hel del misstag haha:
http://www.gordalen.nu/foto/escape/
 

Wilhelm

Aktiv medlem
Glöm inte att köpa canons motljusskydd till den. Och ta sedan aldrig av det för focusdreven pajar vid minsta slag mot objektivfronten annars.
 

avslutatmedlemskap180108

Avslutat medlemskap
Tack för tipset.. fick det gratis :)

Tagit foton idag och ikväll med det nya och det är trevligt.. en tråkig sak är dock att jag ju inte har en fullformats sensor så 50mm + crop blir en hel del.. :( jaja.. får gå några extra meter bakåt :)
 

apersson850

Aktiv medlem
När det gäller vad ljusstyrkan åstadkommer i dåligt ljus är det enkel matematik.
Jämfört med f/2,8 får du 1 1/3 steg till vid f/1,8 och två hela steg vid f/1,4.

Så om du vid f/2,8 får 1/30 s, då får du 1/125 s vid f/1,4. Alternativt kan du skruva ner ISO från 3200 till 800 och behålla samma slutartid.
Eller vilken som helst ekvivalent kombination av dessa inställningar.

Men det är ju så att om du ska fotografera action i dåligt ljus med bländare f/1,8, då hinner inte AF med, speciellt inte med det objektivet (EF 50 mm f/1,8). Det kan vara klurigt nog med en EF 85 mm f/1.8 USM, trots att den är rätt mycket rappare i autofokus än vad 50 mm f/1,8 är.
Men det kan ju gå, med en blandning av tur och skicklighet, att förfokusera där det händer nåt, och sen trycka av i precis rätt ögonblick. Kamera med kort reaktionstid hjälper förstås då.
 

avslutatmedlemskap180108

Avslutat medlemskap
När det gäller vad ljusstyrkan åstadkommer i dåligt ljus är det enkel matematik.
Jämfört med f/2,8 får du 1 1/3 steg till vid f/1,8 och två hela steg vid f/1,4.

Så om du vid f/2,8 får 1/30 s, då får du 1/125 s vid f/1,4. Alternativt kan du skruva ner ISO från 3200 till 800 och behålla samma slutartid.
Eller vilken som helst ekvivalent kombination av dessa inställningar.

Men det är ju så att om du ska fotografera action i dåligt ljus med bländare f/1,8, då hinner inte AF med, speciellt inte med det objektivet (EF 50 mm f/1,8). Det kan vara klurigt nog med en EF 85 mm f/1.8 USM, trots att den är rätt mycket rappare i autofokus än vad 50 mm f/1,8 är.
Men det kan ju gå, med en blandning av tur och skicklighet, att förfokusera där det händer nåt, och sen trycka av i precis rätt ögonblick. Kamera med kort reaktionstid hjälper förstås då.
Jag köpte till slut EF 50/1,4 USM och frågan är ju hur stor bländare jag kan köra i skogen... Får träna lite.. Problemet är att man oftast inte vet exakt vart skotern kommer/hamnar så MF är svårt..
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja det är främst skoteråkning jag fotar.. ibland är det dimmigt och skugga inne i skogen men som du säger kan jag ju i praktiken aldrig köra på 1.8 då i vilket fall som hellst haha..

Just nu ska jag iväg imorgon och fota inomhus i ett internetcafe som jag ofta hjälper vid evenemang.. Har tidigare haft problem där då det är så mörkt.. speciellt på natten och med blixt får jag inte till det..

Här är några bilder från förra eventet, just fått kameran då så jag gjorde en hel del misstag haha:
http://www.gordalen.nu/foto/escape/
I det läget behöver du ljus. Inte ljusstarka objektiv. Du kan inte få fokus på en grupp människor även om du kör på 1,2.
Du måste har fler blixtar och bättre lussättning.
 

avslutatmedlemskap180108

Avslutat medlemskap
Fotade lite inatt med det nya objektivet och det gick rätt bra.. såra förhållanden med mycket dåligt ljus... Försökte undvika blixt så mycket jag bara kunde..

50mm på en kamera med APS-C sensor kan jag dock inte rekommendera för inomhusfotografering... kom väldigt nära med den..

Lite bilder:
http://www.gordalen.nu/foto/escape/20140314/

(det var ett event med Razer som tillverkare om ni undrar varför det är en massa gröna saker överallt hehe).
 

Snapphane

Aktiv medlem
Nu har du handlat redan, annars hade jag tipsat om att gå på 30/35 mm som du får med f1.4 hyfsat billigt. Blir ca 50mm på crop vilket är rätt lagom. Ska du hosta upp pengar har du sen även sigma 18-35mm f1.8. Bra ljusstyrka och lite mer flexibelt. Men sådär 6ggr priset av Canon 50mm 1.8 :p
 
ANNONS