Annons

Få Camera Raw att alltid använda Objektivprofilskorrigering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har inte använt Camera Raw så mycket, men blir mer och mer :)


Finns det något sätt att få Camera Raw att alltid använda Objektivprofilskorrigering?
Självklart då alltid anpassat till respektive kamera/objektiv på den aktuella bilden?

Det vill säga att den automatiskt gör detta på alla bilder som öppnas i Camera Raw?


/Jocce
 

Bandit Art Design

Aktiv medlem

Bilagor

Wilhelm

Aktiv medlem
Visst går det. Öppna en bild gör de inställnigar som du vill skall göras på alla bilder automatiskt. Välj sedan save new camera raw dafaults
 

Bilagor

Senast ändrad:

Jocce

Aktiv medlem
Tackar!

Frågan är, kommer den plocka rätt profil?

Dvs om jag ställer in den när jag fotat med mitt 70-200, kommer den känna av när jag har t.ex. mitt 24-70 på då?


/Jocce
 

Bandit Art Design

Aktiv medlem
Jag tror den kommer känna av det tror den går på kamerans data, min fundering är varför inte ändra manuellt när du redigerar bilden?
 

Jocce

Aktiv medlem
Jag tror den kommer känna av det tror den går på kamerans data, min fundering är varför inte ändra manuellt när du redigerar bilden?
Då det ändå är en sak jag alltid vill ha justerat, så varför klicka flera gånger när jag kan få det automatiskt?

Även om det går att synca flera filer osv så sparar det en hel del jobb att iallafall slippa den biten...


/Jocce
 

Bandit Art Design

Aktiv medlem
Då det ändå är en sak jag alltid vill ha justerat, så varför klicka flera gånger när jag kan få det automatiskt?

Även om det går att synca flera filer osv så sparar det en hel del jobb att iallafall slippa den biten...


/Jocce
Jo i och för sig det håller jag med om, men det jag tänkte på är om man ställer in objektivet 18-55 och tar kort med 400 så funderar jag på om det funkar, då måste nog alla korten vara taget med 18-55 misstänker jag för annars stämmer ju inget på bilden.
 

Jocce

Aktiv medlem
Jo i och för sig det håller jag med om, men det jag tänkte på är om man ställer in objektivet 18-55 och tar kort med 400 så funderar jag på om det funkar, då måste nog alla korten vara taget med 18-55 misstänker jag för annars stämmer ju inget på bilden.

Jo, lite det jag funderade på.
Finns juh dock "auto" som läge på hur den skall välja...

Men ja, får prova lite om det inte är någon som har koll ;)


/Jocce
 
ANNONS