Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

problem med fokus när jag fotar fåglar

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Jag är en natur och landskapsfotograf och brukar alltid ha väldigt gott om tid på mig att ställa in kameran och och fokusera manuellt och så.

igår provade jag dock på att fota lite fåglar då det flög omkring en hackspett mellan träden där jag befann mig. Det var svårt att ställa in kameran när det var bråttom och inte var van med det även om jag behärskar kameran.

jag körde på en canon 6d + canon 70-200 f/4L
ett objektiv som inte räcker till på långa vägar märkte jag.

jag körde på f/4 på bländarproritet för att få så snabb slutartid som möjligt. fick väldigt snabba slutartider 1/4000sek ibland. tyckte dock bara att fågeln blev en silhuett då. Höjde då iso till 800. då blev himlen helt utbränd.

Testade att fota manuellt med massa olika inställningar men tyckte mest att jag fipplade med kameran istället för att fota :)
Hur ställer ni kameran vid fågelfotografering?

Till huvudproblemet då. väldigt ofta så klarade kameran inte av att fokusera. jag hade kameran på one shot/single shot. en fokuspunkt låst i mitten. testade både spotmätning och evaluerande.

märkte dock att även om jag siktade rätt på fågeln som satt still på en stam så klarade inte kameran fokusera. antigen stod han bara och jobbade eller så fokuserade han mycket längre bak. Jag fick istället fokusera på stammen, då gick det bra.

Vad beror detta på? är det min bristande erfarenhet av fågelfotografering som ställer till det eller är det kamerainställningarna eller någon annan faktor som ställde till det för mig?

/andreas
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag är en natur och landskapsfotograf och brukar alltid ha väldigt gott om tid på mig att ställa in kameran och och fokusera manuellt och så.
Som de säger i en klassisk Monty Python-sketch: "Bloody luxury!" :)

igår provade jag dock på att fota lite fåglar då det flög omkring en hackspett mellan träden där jag befann mig. Det var svårt att ställa in kameran när det var bråttom och inte var van med det även om jag behärskar kameran.
Bland det svåraste du kan ge dig på :)

jag körde på f/4 på bländarproritet för att få så snabb slutartid som möjligt. fick väldigt snabba slutartider 1/4000sek ibland. tyckte dock bara att fågeln blev en silhuett då. Höjde då iso till 800. då blev himlen helt utbränd.
Mörka föremål mot ljus bakgrund är inte lätt. Nu vet jag inte vad det var för himmel, men det funkar bäst mot en riktigt blå himmel, medan moln reflekterar mycket ljus och bar blir utfrätta och bedrövliga. Annars är ett trick att exponera såpass mörkt att himlen inte blir helt utfrätt, låta fågeln bli mörk, och sedan lyfta exponeringen av de mörka delarna (dvs fågeln) i efterbearbetningen.

Testade att fota manuellt med massa olika inställningar men tyckte mest att jag fipplade med kameran istället för att fota :)
Ett tyvärr vanligt men också lite ofrånkomligt fenomen när man provar på något nytt.

Till huvudproblemet då. väldigt ofta så klarade kameran inte av att fokusera. jag hade kameran på one shot/single shot. en fokuspunkt låst i mitten. testade både spotmätning och evaluerande.
Onse shot/single shot kommer inte fungera bra med ett rörligt motiv. Byt till följande fokus (servo med Canon-språk).

märkte dock att även om jag siktade rätt på fågeln som satt still på en stam så klarade inte kameran fokusera. antigen stod han bara och jobbade eller så fokuserade han mycket längre bak. Jag fick istället fokusera på stammen, då gick det bra.
Det här orsakas nog av ett par olika problem som samverkar. Ett grundproblem är nog att du hade ett lite väl kort objektiv, dvs fågeln upptar en väldigt liten del av bilden. Det innebär i sin tur att autofokuspunkterna så att säga "blir för stora", de täcker både fågeln och dess omgivning. I det läget reagerar autofokusen på det i sitt mätområde (dvs det som täcks av fokuspunkten) som har bäst kontrast. Tänk på att autofokusen alltid reagerar mest på den tydligaste kontrasten i det du pekar på. Trädstammen är ju både större än fågeln och mer mönstrad = mer kontraster att hugga på.

Möjliga lösningar:
1) Använda ett längre objektiv
2) Vara närmre
3) Hitta en större fågel
4) Fokusera manuellt

1 är dyr, 2 kan kräva gömsle och tålamod, 3 är ju dessvärre inte alltid ett alternativ och 4 kräver en massa träning ...

Vad beror detta på? är det min bristande erfarenhet av fågelfotografering som ställer till det eller är det kamerainställningarna eller någon annan faktor som ställde till det för mig?
En kombination skulle jag säga: Du har ett inte helt optimalt objektiv för ändamålet, du använder inte de bästa inställningarna vilket väl i sin tur delvis beror just på lite bristande erfarenhet :)

Erfarenhet hjälper på två sätt: Delks väljer man rätt inställningar, dels blir man helt enkelt bättre på att använda autofokus ju mer man tränar. Trots sitt namn kan inte autofokus göra jobbet helt på egen hand, man måste som fotograf lära sig hjälpa den på traven, det kommer med mer erfarenhet och mer träning.
 

andreassofus

Aktiv medlem
tack så väldigt mycket för ett utförligt svar. jag fick svar på precis allting jag ville :)
jag ska träna mer, till slut blir man väl säkrare på det man gör precis som med allt annat :)

Ett längre objektiv vore ju kul (tex nya tamron 150-600) men tror inte det är värt det så jag till 98% fotar landskap.

Men jag tycker det verkar riktigt kul att fota vilt också så nå gång kanske jag köper ett längre :)
Men tills dess får jag nöja mig med det jag har tyvärr.
 
Det var nog ett av dom absolut bästa svaren jag sett. Konsekvent utan en massa svammel. Har inget att tillföra utom beröm till dig - Grevture!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Din kamera är inte den bäst lämpade för följande autofokus på rörliga motiv sedan hade inte lite mer tele skadat. En 5DmkIII med 400/5.6 hade varit bättre, men det är ju lite pengar emellan. Men även med bättre utrustning fordras det träning för att lyckas med sådant där.
 

Torbjörn Andersson

Aktiv medlem
Hej.

Svårt att ge bättre hjälp än du redan fått men du kan googla på motljuskompensation så får du lite hjälp med inställningarna när du fotar fågel mot himlen...

Mvh Torbjörn


Jag är en natur och landskapsfotograf och brukar alltid ha väldigt gott om tid på mig att ställa in kameran och och fokusera manuellt och så.

igår provade jag dock på att fota lite fåglar då det flög omkring en hackspett mellan träden där jag befann mig. Det var svårt att ställa in kameran när det var bråttom och inte var van med det även om jag behärskar kameran.

jag körde på en canon 6d + canon 70-200 f/4L
ett objektiv som inte räcker till på långa vägar märkte jag.

jag körde på f/4 på bländarproritet för att få så snabb slutartid som möjligt. fick väldigt snabba slutartider 1/4000sek ibland. tyckte dock bara att fågeln blev en silhuett då. Höjde då iso till 800. då blev himlen helt utbränd.

Testade att fota manuellt med massa olika inställningar men tyckte mest att jag fipplade med kameran istället för att fota :)
Hur ställer ni kameran vid fågelfotografering?

Till huvudproblemet då. väldigt ofta så klarade kameran inte av att fokusera. jag hade kameran på one shot/single shot. en fokuspunkt låst i mitten. testade både spotmätning och evaluerande.

märkte dock att även om jag siktade rätt på fågeln som satt still på en stam så klarade inte kameran fokusera. antigen stod han bara och jobbade eller så fokuserade han mycket längre bak. Jag fick istället fokusera på stammen, då gick det bra.

Vad beror detta på? är det min bristande erfarenhet av fågelfotografering som ställer till det eller är det kamerainställningarna eller någon annan faktor som ställde till det för mig?

/andreas
 

Sabud

Aktiv medlem
Att fotografera flygande fåglar kräver rejält med övning och utrustningen betyder här mer än i de flesta andra sammanhang. När du däremot säger att du inte kan få skarpa bilder på statiska objekt blir jag lite konfunderad. Som sagts betyder brännvidden en hel del och är fåglarna för små / långt avstånd blir även detta inte helt lätt. Inte helt olikt tävlingsskytte på hög nivå, kräver träning.

Jag har som du ett 70-200/4 men med IS och har inte några problem med statiska objekt. Trots dina korta tider skulle jag testa med stativ till att börja med.

Här en bild från naturreservatet Stendörren där det kan `dyka upp´ lämpliga övningsobjekt under promenaden;)
 

Bilagor

andreassofus

Aktiv medlem
Att fotografera flygande fåglar kräver rejält med övning och utrustningen betyder här mer än i de flesta andra sammanhang. När du däremot säger att du inte kan få skarpa bilder på statiska objekt blir jag lite konfunderad. Som sagts betyder brännvidden en hel del och är fåglarna för små / långt avstånd blir även detta inte helt lätt. Inte helt olikt tävlingsskytte på hög nivå, kräver träning.

Jag har som du ett 70-200/4 men med IS och har inte några problem med statiska objekt. Trots dina korta tider skulle jag testa med stativ till att börja med.

Här en bild från naturreservatet Stendörren där det kan `dyka upp´ lämpliga övningsobjekt under promenaden;)
det är inte problem att få skarpa bilder. Det är inte det som är problemet. Problemet är att autofokusen inte fokuserar när jag siktar på fågeln. han står bara och försöker hitta fokus.

här är dock en bild där han lyckades fokusera på fågeln. bara för att visa avståndet. (bilden är oredigerad). Men som sagt så var jag oftast tvungen att fokusera på stammen för att det skulle funka.
 

Bilagor

unoengborg

Aktiv medlem
Problemet är nog som andra skriver att fågeln är för långt borta, autofokupunkten får med både huvud och himmel bakom. Kanske en telekonverter kunde hjälpa, om du vill hitta en billig lösning, frågan är dock hur bra det blir att kombinera med komplicerade linskonstruktioner som zoomar.
Försök att prova innan du köper.
 

Wilhelm

Aktiv medlem
Använd mittersta focuspunkten. Inte så svårt med lite träning att pricka in en liten fågel.
Och som innan skippa himmeln om den inte är blå. Man får helt enkelt vänta till en lämplig bakgrund infinner sig.
EOS 50 med EF 400/f5.6

Komponering får man göra sedan i beskärningen.
 

Bilagor

ANNONS