Annons

Upphovsrätt Sverige / Tyskland / Finland ...

Produkter
(logga in för att koppla)

car_han

Medlem
Hej kära fotosidan-medlemmar, jag har hamnat i en knivig situation som handlar om upphovsrätt jag inte riktigt vet hur jag ska hantera.

Först en kort sammanfattning.

För tretton år sedan blev jag kontaktad av ett popband i staden där jag bor att formge deras CD-skiva. Jag blev självfallet glad över det här och satte igång. Dels så gillade jag deras musik, och dels så försökte jag lära mig att formge CD-skivor på den här tiden. De gav mig ett par kriterier och jag började skissa.

Redan från början visste jag att det var viktigt att använda s.k. "royaltyfria" bilder. Jag köpte CD-romskivor från en rad olika ställen, hittade ibland sådana på loppisar och sedan självfallet en uppsjö av sajter på internet på den tiden, dvs. år 2001. Jag laddade ned dessa bilder och använde i layouten och sparade länkar till dessa sidor. Det var sidor som man inte behövde registrera sig på.

Efter många plågsamma veckor fick jag ihop en snygg skiva, dvs. texthäfte med deras texter och bilder. Bakgrunderna till varje sida bestod av kollage med texturer och vissa fotografiska element. Den enda bild på skivan som var nästintill orörd var en bild på baksidan av skivan, en bild av en lampa.

För ett par dagar sedan hörde skivbolaget av sig till mig som hade gett ut popbandets skiva och hade bifogat en PDF-faktura från ett fotograf i Tyskland som hävdade att bilden hade använts utan hans tillåtelse. Fotografen krävde 1636,20 Euro av bandet.

Så här står det i specifikationerna:

1. Expense charge 100,00 Euro

2. Publication right CD back cover 425,00 Euro

3. Use without written permission 425,00 Euro

4. Publication in internet shops (e.g. amazon) 425,00 Euro

Net. sum 1375,00 Euro

VAT (19%) 261,25 Euro

Total amount 1636,20 Euro


Jag blev ju helt paff och fattade ingenting. Vi hade ju, eller rättare sagt "jag", hade ju inte använt någon bild utan någon tillåtelse. Jag kontaktade skivbolaget och berättade hur det låg till, och de sa bara: "Fixa fram specifikationerna till var du hittade bilderna så är det löst". Skivbolaget berättade samtidigt att de hade en klausul i kontraktet med sina artister att det var de som stod som ansvariga för att allt material som lämnas in, dvs. som man gör en produkt av var lagligt. Med andra ord så anser skivbolaget att de inte har något ansvar.

Jag kontaktade bandet och de blev också förvånade och undrade var jag hade hämtat bilderna, och det var då jag började tänka. Eftersom det var 13 år sedan har jag inte kvar några länkar till dessa royaltyfria sajter. Jag har försökt att Googla efter ett par av dessa jag mindes, men många är borta, eller borttagna helt. Jag har ej heller kvar några CD-rom skivor från tillfället.

Så nu står jag här med ett dilemma och ont i magen. Jag vet på heder och samvete att bilderna var OK att använda när jag använde dem, men hur ska jag bevisa detta nu så många år efter?

Som en av killarna i bandet sa: "Hur vet vi att inte den här fotografen har sålt sina bilder / gett ut dem gratis till sajter tidigare, och nu försöker tjäna pengar på att hävda att de har använts utan tillåtelse?"

Någon annan berättade att det fanns en viss preskribtionstid på "copyright", dvs. att fotografen skulle ha hört av sig inom skälig tid, och när man tänker efter så är 13 år en väldigt lång tid.

Är det helt kört för min del för det är ju väldigt mycket pengar det handlar om. Om bilderna har använts utan tillåtelse, eller någon tagit fotografens bilder och lagt på någon sådan royaltyfri sajt, så har det uppenbarligt inträffat ett misstag, men hur skulle jag ha kunnat veta det som novis på området?

Det viktigaste är nutiden, hur jag löser det här? Bandet skulle kolla med någon advokatvän, men jag är rädd att de bara bollar över det på mig. Jag skrev aldrig något kontrakt med bandet, utan fick betalt och vi alla gick våra separata vägar tills nu.

Jag skulle vara oerhört tacksam för råd att sköta det här på allra bästa sätt för alla parter.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Hmmm

Jag undrar om det finns eller har funnits royaltyfria bilder som kan användas kommersiellt? Min erfarenhet är att sk royaltyfria bilder lämnar mycket begränsade användningsmöjligheter. Det finns t ex ofta inte ens möjlighet att spara ner bilderna på en egen server.
 

car_han

Medlem
Jag undrar om det finns eller har funnits royaltyfria bilder som kan användas kommersiellt? Min erfarenhet är att sk royaltyfria bilder lämnar mycket begränsade användningsmöjligheter. Det finns t ex ofta inte ens möjlighet att spara ner bilderna på en egen server.
Hej Sven,

tack för kommentar. Jag fick också det svaret för någon dag sedan, sedan letade jag på nätet och hittade sådan aktuella sajter, där stod det exempelvis att de royaltyfria bilderna fick användas:

"In digital format on websites, multimedia presentations, broadcast film and video, cell phones.
In printed promotional materials, magazines, newspapers, books, brochures, flyers, CD/DVD covers, etc. Along with your corporate identity on business cards, letterhead, etc. to decorate your home, your office or any public place ..."

- dvs. ungefär likadan text som på den tiden då jag gjorde skivformgivningen.
 

afe

Aktiv medlem
Du sitter i en rätt besvärlig sits. Bilderna du använt kan ha sålts till bandet med fri användning under viss tid, och den rätten har gått ut efter 13 år, och nu blir det förstås jäkligt svårt att bevisa. Just det här är en ganska ovanlig frågeställning, och jag rekommenderar att du tar hjälp av en jurist för det om kraven kvarstår.
 

car_han

Medlem
Du sitter i en rätt besvärlig sits. Bilderna du använt kan ha sålts till bandet med fri användning under viss tid, och den rätten har gått ut efter 13 år, och nu blir det förstås jäkligt svårt att bevisa. Just det här är en ganska ovanlig frågeställning, och jag rekommenderar att du tar hjälp av en jurist för det om kraven kvarstår.
Hej Anders, tack för svar. Ja, det är en mycket tråkig sits, och jag måste säga att jag förstår fotografen. Om någon verkligen har stulit hans bilder och lagt ut på det sättet någonstans och jag som formgivare har använt dem i god tro hade man hoppats på någon sorts förmildrande omständighet. Jag är verkligen arg på mig själv att jag inte har kvar uppgifterna till dessa royaltyfria sajter.

Jag är tyvärr fattig student idag och allt som har med jurister att göra känns som en mycket dyr historia. Bandet skulle ju rådfråga på sitt håll och jag hoppas vi på något sätt kan ta gemensamt ansvar för det hela.
 

car_han

Medlem
Preskriptionstid?

13 år är lång tid...
Hej Tomas, javisst är det lång tid. Det hade varit skillnad om fotografen hade hört av sig efter 1 år, eller två år, men 13 år senare känns helt otroligt. När jag kollade runt på nätet läste jag just något om det här att upphovsmannen / kvinnan bör har hört av sig inom tre - 5 år, jag vet inte om jag har tolkat den här texten rätt, och detta gäller bara USA, kanske inte Europa:

17 U.S. Code § 507 - Limitations on actions:

(a) Criminal Proceedings.— Except as expressly provided otherwise in this title, no criminal proceeding shall be maintained under the provisions of this title unless it is commenced within 5 years after the cause of action arose.

(b) Civil Actions.— No civil action shall be maintained under the provisions of this title unless it is commenced within three years after the claim accrued.
 

car_han

Medlem
Tack för den länken, det var oerhört intressant. Hade ingen aning om att de preskriberad mord. I jämförelse verkar mitt "brott" oerhört trivialt.
 

car_han

Medlem
Jag hittade en annan intressant PDF här (förlåt för krånglig text):

http://goo.gl/gvu5lx

Tysk preskriptionsrätt:

"Enligt 195 § BGB är den allmänna preskriptionstiden tre år. Det finns dock speciella preskriptionstider för vissa situationer. För det första anges en tioårig frist när det gäller äganderättsöverföringar avseende fast egendom samt för andra därmed sammanhängande anspråk, 196 §.

En trettioårig preskriptionstid stadgas bl.a. för sakrättsliga anspråk, familjerättsliga och arvsrättsliga anspråk, anspråk som blivit fastställda i insolvensförfaranden, exekutiva förfaranden Enligt 195 § BGB är den allmänna preskriptionstiden tre år.

Det finns dock speciella preskriptionstider för vissa situationer. För det första anges en tioårig
frist när det gäller äganderättsöverföringar avseende fast egendom samt för andra därmed sammanhängande anspråk, 196 §. En trettioårig preskriptionstid stadgas bl.a. för sakrättsliga anspråk, familjerättsliga och arvsrättsliga anspråk, anspråk som blivit fastställda i insolvensförfaranden, exekutiva förfaranden ...
"

Hur tolkar ni det här, att preskribtionstiden är tre år i "alla" fall, dock nämns det ingenting i texten om upphovsrätt.
 

tomas.agren

Aktiv medlem
Bestrid fakturan med hänvisning till preskriptionstid. Antar att det funkar ungefär lika i Tyskland som i Sverige att man måste visa att man har rätt i sak. Vill upphovsmannen/kvinnan driva det vidare?
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Är lite osäker på vad som gäller i Tyskland när det gäller vem som bär det juridiska ansvaret för att bilden verkligen får användas.

Men här i Sverige, så är det så att det alltid är den som har publicerat/mångfaldigat bilden som är den som ska stämmas vid brott mot URL (upphovsrättslagen).

Dvs. Om tidningen NN får en bild på mail, från en läsare, som hävdar att de får använda bilden.
Men det inte är så. Så får den som har upphovsrätten stämma NN.
Sedan får NN i sin tur stämma läsaren.

I ditt fall så är det, om samma sak gäller där.
Så får faktiskt skivbolaget se till att betala, och sedan, med tanke på deras avtal.
Stämma bandet ifråga. Därefter får bandet stämma dig.

Förutsatt att brottet inte är preskriberat.

Personligen så skulle jag dock till 110% rekommendera att du tar kontakt med en jurist som är expert på området.
 

car_han

Medlem
Är lite osäker på vad som gäller i Tyskland när det gäller vem som bär det juridiska ansvaret för att bilden verkligen får användas.

Men här i Sverige, så är det så att det alltid är den som har publicerat/mångfaldigat bilden som är den som ska stämmas vid brott mot URL (upphovsrättslagen).

Dvs. Om tidningen NN får en bild på mail, från en läsare, som hävdar att de får använda bilden.
Men det inte är så. Så får den som har upphovsrätten stämma NN.
Sedan får NN i sin tur stämma läsaren.

I ditt fall så är det, om samma sak gäller där.
Så får faktiskt skivbolaget se till att betala, och sedan, med tanke på deras avtal.
Stämma bandet ifråga. Därefter får bandet stämma dig.

Förutsatt att brottet inte är preskriberat.

Personligen så skulle jag dock till 110% rekommendera att du tar kontakt med en jurist som är expert på området.
Hej Danne,

det är en sådan situation som vi nog alla vill undvika, för trots allt är vi ändå alla bekanta med varandra. Egentligen är det bara en "struntsumma", det är snarare principen som gör det ondast, dvs. att vi inte medvetet stulit något, och betalar vi / jag så är det som om vi erkänner det.

Jag har hittat en del advokatfirmor / jurister som verkar vettiga i Malmö, får nog ta och kontakta en av dessa så att jag också har något kött på benet.

Usch vad tråkigt situation, det visar bara på hur noggrann man måste vara i allt man företar sig.
 

car_han

Medlem
Fick du betalt för jobbet av skivbolaget?
Hej Hasse.

Nej, det var bandet som betalade mig. Jag känner killarna och vi skrev inget kontrakt. Killarna i bandet skrev dock kontrakt med skivbolaget att allt material som lämnades in var OK, eller rättare sagt att inget av materialet var olagligt eller att något i framtiden skulle kunna begära någon ersättning från skivbolaget.

Skivbolaget informerade såldes inte bandet att spara information om den royaltyfria bildens ursprung, och bandet informerade inte mig att sådan information kunde vara bra att ha.
 

trax

Aktiv medlem
Hej Hasse.

Nej, det var bandet som betalade mig. Jag känner killarna och vi skrev inget kontrakt. Killarna i bandet skrev dock kontrakt med skivbolaget att allt material som lämnades in var OK, eller rättare sagt att inget av materialet var olagligt eller att något i framtiden skulle kunna begära någon ersättning från skivbolaget.

Skivbolaget informerade såldes inte bandet att spara information om den royaltyfria bildens ursprung, och bandet informerade inte mig att sådan information kunde vara bra att ha.

Har ingen aning men om du inte utfört jobbet mot betalning så är det bandet/skivbolaget som har ansvaret. Du har ju inte tjänat pengar på det. Om du hade gjort det professionellt bär du nog ett ansvar men du har ju ingen faktura att visa upp att du har gjort jobbet. Tror bara att skivbolaget försöker ducka.
Lycka till!
 

car_han

Medlem
Har ingen aning men om du inte utfört jobbet mot betalning så är det bandet/skivbolaget som har ansvaret. Du har ju inte tjänat pengar på det. Om du hade gjort det professionellt bär du nog ett ansvar men du har ju ingen faktura att visa upp att du har gjort jobbet. Tror bara att skivbolaget försöker ducka.
Lycka till!
Jo, jag fick betalt av bandet, men vi skrev inget kontrakt. De bad mig göra ett jobb och jag gjorde det.

Jag hittade idag någon kille på nätet som hade råkat ut för något liknande, men i hans fall handlade det om 3 år, inte 13 år som i mitt fall:

http://goo.gl/LwsfJT
 

mernatur

Medlem
Tack för den länken, det var oerhört intressant. Hade ingen aning om att de preskriberad mord. I jämförelse verkar mitt "brott" oerhört trivialt.
Off topic:

Mord preskriberas inte i Tyskland, det stod också där. Tror dock att det gör det i Sverige..

On- topic:
Såvitt jag förstår har det blivit en marknad för jurister i Tyskland att stämma privatpersoner. Det jag hört oftast är annonser på ebay där man inte tillräckligt friskriver sig.
 

PMD

Aktiv medlem
Mord preskriberas inte i Tyskland, det stod också där. Tror dock att det gör det i Sverige..
Inte sen 2010. Då avskaffades preskribtionstiden för mord i Sverige, som tidigare varit 25 år.
2010 var det nästan 25 år sen Palme mördades ...

Hade TS "brott" stått under svensk lag så hade det varit preskriberat efter 5 år (eftersom upphovsrättsbrott kan ge högst 2 års fängelse).

Frågan är väl dock när brottet anses ha begåtts. När första publiceringen gjordes (och sen inte mer) eller från och med när första publiceringen gjordes och så länge publiceringen fanns tillgänglig?
 
ANNONS