Annons

EU planerar ändring i copyright

Produkter
(logga in för att koppla)

eskil23

Aktiv medlem
Nja, inte all publicering, bara för kommersiella ändamål.
Vilket innebär i stort sett all publicering i alla fall. Har din webbplats reklam så är det kommersiell publicering. Även bilder med fri licens som tillåter kommersiell användning som t.ex. CC-BY-SA kommer att påverkas.
 

tomas.agren

Aktiv medlem
Nja, inte all publicering, bara för kommersiella ändamål.
In France, it is illegal to publish a photograph of the Eiffel Tower by night since the tower’s illuminations added in 2003 retain copyright, even though the copyright for the structure itself, built in 1889, has long since expired. Daytime photographs are acceptable, but prior permission must be obtained from operating company Société d’Exploitation de la Tour Eiffel (SETE), which owns the rights, for lit-up images.

Jag ser ingenstans att det skulle gälla enbart kommersiella bilder.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Det kanske bör tilläggas att det påstådda förbudet gäller publicering av bilder i Frankrike, inte någon annanstans. I Sverige gäller svensk upphovsrättslag, och där kan inte Eiffeltornets belysning hindra publicering.

Det lagliga läget i Frankrike är något oklart. SETE måste pröva varje fall i domstol för att driva igenom sina anspråk, och det är inte helt säkert att det skulle gå igenom, eftersom SETE inte har någon upphovsrätt till belysningen, men andra anspråk, bundna till andra lagar än den om upphovsrätt. Lite mer hittar man om man söker på tour eiffel sete. En ganska relevant genomgång finns här: https://commonists.wordpress.com/2012/01/23/photographie-de-nuit-ce-que-lon-sait-sur-leclairage-de-la-tour-eiffel/

Det är alltså fritt fram att fotografera Eiffeltornet, som inte omfattas av upphovsrätt, vare sig byggnaden eller belysningen. Det är fritt att publicera i alla länder, men om man gör det i Frankrike kan SETE stämma för intrång i någon av sina rättigheter, men det måste i så fall preciseras vilket intrång som görs och i vilken rättighet.

Och jag ser det som ytterligt osannolikt att EU skulle driva igenom ett krav på upphovsrätt som i dagsläget är väldigt tydligt angivet rakt motsatt mot den föreslagna ändringen.
 

tomas.agren

Aktiv medlem
Min franska räcker till enklare restaurangbesök :)

These are restrictions that already exist in some member states of the EU, including France, Belgium and Italy, but in an attempt to harmonise copyright law, Brussels could extend this to the UK as early as next month.

Det oroväckande ligger ju i EU:s harmonisering av regler. Jag hoppas innerligt att frihet ska råda, men ibland blir man väldigt fundersam.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
In France, it is illegal to publish a photograph of the Eiffel Tower by night since the tower’s illuminations added in 2003 retain copyright, even though the copyright for the structure itself, built in 1889, has long since expired. Daytime photographs are acceptable, but prior permission must be obtained from operating company Société d’Exploitation de la Tour Eiffel (SETE), which owns the rights, for lit-up images.

Jag ser ingenstans att det skulle gälla enbart kommersiella bilder.
Nej, och det är ett citat från en artikel på nätet, där källan är The Telegraph (Hugh Morris), och där halten är ytterligt tvivelaktig. De kan stämma, det är helt korrekt, men inte för brott mot upphovsrätt, utan för intrång i patenträtten. Det lär bli dyrt för dem, eftersom den rätten inte har ett smack med avbildning att göra, utan med konstruktion och utförande av i detta fall belysningen.

Det är alltså fritt fram att fotografera Eiffeltornet. Det finns ingen lag i Frankrike som hindrar det, och det är fritt att publicera bilderna. SETE kan stämma för intrång i patentet, men det faller platt, så länge man inte gör en likadan belysning.

Upphovsrätten är en naturlig rätt som inte kräver någon form av registrering, och den rätt som SETE vill hävda gäller "brevet", som är det franska ordet för patent. Det är dessutom ytterst sannolikt att deras patent kan förklaras ogiltigt vid en sådan rättegång, varför det också är mindre sannolikt att de stämmer.

Om nu ett antal aktörer på nätet och i andra media är skrämda av aktionerna i diverse länder för att påstå att det skulle innebära brott mot upphovsrätten att avbilda konstverk eller byggnader som befinner sig på eller i anslutning till allmän plats, ändrar det inte att man inte heller i Belgien har någon sådan lag som antyds här. Såvitt jag vet förekommer det inte i något land i Europa. Dessutom är rätterna som hävdas av SETE för belysningen på Eiffeltornet inte på något sätt anknutna till upphovsrätt.

Det är helt enkelt bara att fota på och publicera och låta dem stämma. De kommer inte att vinna, eftersom de inte har någon lag att stöda sig på.
 

eskil23

Aktiv medlem
Nej, och det är ett citat från en artikel på nätet, där källan är The Telegraph (Hugh Morris), och där halten är ytterligt tvivelaktig. De kan stämma, det är helt korrekt, men inte för brott mot upphovsrätt, utan för intrång i patenträtten. Det lär bli dyrt för dem, eftersom den rätten inte har ett smack med avbildning att göra, utan med konstruktion och utförande av i detta fall belysningen.

Det är alltså fritt fram att fotografera Eiffeltornet. Det finns ingen lag i Frankrike som hindrar det, och det är fritt att publicera bilderna. SETE kan stämma för intrång i patentet, men det faller platt, så länge man inte gör en likadan belysning.

Upphovsrätten är en naturlig rätt som inte kräver någon form av registrering, och den rätt som SETE vill hävda gäller "brevet", som är det franska ordet för patent. Det är dessutom ytterst sannolikt att deras patent kan förklaras ogiltigt vid en sådan rättegång, varför det också är mindre sannolikt att de stämmer.

Om nu ett antal aktörer på nätet och i andra media är skrämda av aktionerna i diverse länder för att påstå att det skulle innebära brott mot upphovsrätten att avbilda konstverk eller byggnader som befinner sig på eller i anslutning till allmän plats, ändrar det inte att man inte heller i Belgien har någon sådan lag som antyds här. Såvitt jag vet förekommer det inte i något land i Europa. Dessutom är rätterna som hävdas av SETE för belysningen på Eiffeltornet inte på något sätt anknutna till upphovsrätt.

Det är helt enkelt bara att fota på och publicera och låta dem stämma. De kommer inte att vinna, eftersom de inte har någon lag att stöda sig på.
Wikimedia Commons brukar ha bra koll på vilka (upphovsrätts)regler som gäller för publicering eftersom de är beroende av att deras bilder är fria. De har en ganska omfattande utläggning om varför bilder på byggnader och offentlig konst inte är tillåtna att publicera:
https://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Freedom_of_panorama#France
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Ren vansinnet. Det går inflation i upphovsrättsfrågor. Ställer man ut något på allmän plats så får man finna sig i att det hamnar på bild. Det är som namnet antyder, allmän plats.

Men som det är idag kan man inte ens köpa ett USB-minne utan att tvingas betala ersättningar till upphovsrättsmän. Sjuk utveckling.
 

iSolen.se

Guest
Ren vansinnet. Det går inflation i upphovsrättsfrågor. Ställer man ut något på allmän plats så får man finna sig i att det hamnar på bild. Det är som namnet antyder, allmän plats.

Men som det är idag kan man inte ens köpa ett USB-minne utan att tvingas betala ersättningar till upphovsrättsmän. Sjuk utveckling.
Just den grejen är ju en överenskommelse för generell kompensation för brott mot existerande upphovsrätt, det handlar inte om någon skärpning av upphovsrätten.

Om statyer och byggnader...jag förstår att man inte vill få sin byggnad/staty kopierad men fotad...va?
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Wikimedia Commons brukar ha bra koll på vilka (upphovsrätts)regler som gäller för publicering eftersom de är beroende av att deras bilder är fria.
Tveksamt fall. Jag vet inte vilka som modererar där, men mina egna bilder, med rätt CC-licens tog de bort ur en artikel för att de inte trodde på att de var mina. Jag fick ett meddelande, och svarade, men sedan togs bilderna bort av upphovsrättsskäl. Jag har ingen aning om varför, men att de skulle ha stenkoll tror jag inte ett ögonblick på.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Just den grejen är ju en överenskommelse för generell kompensation för brott mot existerande upphovsrätt, det handlar inte om någon skärpning av upphovsrätten.

Om statyer och byggnader...jag förstår att man inte vill få sin byggnad/staty kopierad men fotad...va?
Jo, men det är sjukt att de som inte begår lagbrott ska betala straffavgiften för att några bryter mot reglerna.
Det är som att alla bilister ska betala extra fartskatt, för att några kommer undan med fortkörning.
 

iSolen.se

Guest
Jo, men det är sjukt att de som inte begår lagbrott ska betala straffavgiften för att några bryter mot reglerna.
Det är som att alla bilister ska betala extra fartskatt, för att några kommer undan med fortkörning.
Kan bara hålla med, varför ska vi som använder mycket media betala för alla som kopierar bilder/film/musik? Betalar redan lagligt Netflix, boxer, Spotify etc.
 

tomas.agren

Aktiv medlem
Kan bara hålla med, varför ska vi som använder mycket media betala för alla som kopierar bilder/film/musik? Betalar redan lagligt Netflix, boxer, Spotify etc.
Just den avgiften är ersättning för tillåten privatkopiering och har ingenting med piratkopiering att göra. Men i princip håller jag med om att den drabbar alla utan åtskillnad i syfte. Det är heller inte så adekvat jämförelse med det lagda förslaget i EU.
 

iSolen.se

Guest
Just den avgiften är ersättning för tillåten privatkopiering och har ingenting med piratkopiering att göra. Men i princip håller jag med om att den drabbar alla utan åtskillnad i syfte. Det är heller inte så adekvat jämförelse med det lagda förslaget i EU.
Jo det är den officiella ståndpunkten (och jag privatkopierar ingenting) men låt oss inte gå OT.

Tillbaka till Eiffeltornet.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Jo, men det är sjukt att de som inte begår lagbrott ska betala straffavgiften för att några bryter mot reglerna.
Det är som att alla bilister ska betala extra fartskatt, för att några kommer undan med fortkörning.
Fast nu så har ju Copyswedes avgifter inte ett skit att göra med illegal fildelning.
Utan är kopplad till den lagliga rätten att kopiera material till släkt och vänner.

Utan de här avgifterna så hade vi inte haft rätt att kopiera ex. musik över huvud taget...
Den rätt vi har, är i egentlig mening, ett undantag från upphovsrätten.

Om man ogillar avgifterna är det en sak i sig.
Men se då till att föra diskussionen på en saklig grund.

Ovanstående gäller långt ifrån bara den person jag citerar ovan.
Eftersom det helt felaktiga påståendet att Copyswedes avgifter är kopplade till piratkopiering.
Dessvärre är en utbredd missuppfattning.

[EDIT]
Vi var visst flera som skrev samma sak samtidigt.
 
ANNONS