Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Återgå från win 10 till Win 7

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Gjorde vad jag tror misstaget att uppgradera kostnadsfritt från win 7 till win 10. Win 10 är i mina ögon ett grafiskt fult operativsystem, får allergiska utslag av grafiken och typsnittet. Allt blir fult, färger, typsnitt och ljud.

Hittade denna guide för att återgå till Win 7, som i mina ögon är inte bara snyggt, utan mycket snyggt: http://www.pcadvisor.co.uk/how-to/windows/how-downgrade-windows-10-to-windows-7-8-easy-3615606/

Riskerar jag något med detta? Resonerar nu med facit i hand som så att när väl Win 7 går i graven är det ändå dags att köpa ny dator och med denna följer då ett nytt operativsystem, förhoppningsvis mer tilltalande än Win 10, som i mina ögon ser ut som något som tilltalar företag, konsulter, arkitekter, förståsigpåare och andra tråkiga yttringar av ett samhällsliv som annars kunde vara riktigt vackert, typ Win 7.

Nu har jag uttryckt min galla över Win 10, tar gärna emot synpunkter på att nedgradera, eller anledningar att behålla Win 10 (vilket Gud förbjude) :)
 

HenryB

Aktiv medlem
En bra början är väl att lägga in den klassiska startmenyn så datorn går att använda igen. Efter detta så är det bara att sätta igång med att anpassa Win efter tycke och smak. Personligen så tycker jag windows GUI har gått bakåt i utvecklingen sen Win2000 ;-)

http://www.classicshell.net/
 

jaan v

Aktiv medlem
Gjorde vad jag tror misstaget att uppgradera kostnadsfritt från win 7 till win 10. Win 10 är i mina ögon ett grafiskt fult operativsystem, får allergiska utslag av grafiken och typsnittet. Allt blir fult, färger, typsnitt och ljud.

Hittade denna guide för att återgå till Win 7, som i mina ögon är inte bara snyggt, utan mycket snyggt: http://www.pcadvisor.co.uk/how-to/windows/how-downgrade-windows-10-to-windows-7-8-easy-3615606/

Riskerar jag något med detta? Resonerar nu med facit i hand som så att när väl Win 7 går i graven är det ändå dags att köpa ny dator och med denna följer då ett nytt operativsystem, förhoppningsvis mer tilltalande än Win 10, som i mina ögon ser ut som något som tilltalar företag, konsulter, arkitekter, förståsigpåare och andra tråkiga yttringar av ett samhällsliv som annars kunde vara riktigt vackert, typ Win 7.

Nu har jag uttryckt min galla över Win 10, tar gärna emot synpunkter på att nedgradera, eller anledningar att behålla Win 10 (vilket Gud förbjude) :)
Är layouten ett större problem än informationsläckagen?
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Classic shell låter bra, är det win 7 grafik i win 10 operativ? Tveksam till att använda tredjepartsprogram för detta? Nedgraderar hellre.

Informationsläckage känns som en ickefråga, men grafiken i win 10 desto gräsligare.
 

eskil23

Aktiv medlem
Classic Shell ser ut som något som någon gjort för att få Windows 8/10 att se ut som Windows 7 men givit upp halvvägs. Till och med FVWM98 på Linux ser mer ut som Windows 7.

Jag nedgraderade frugans laptop från Windows 10 till Windows 7 härom veckan. Tyvärr finns inte drivrutiner för all modern hårdvara till Windows 7 och till råga på allt så upphör support och uppgraderingar till Windows 7 nu i januari.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Vad betyder "extended support"? - Vilken upphör 2020.

Edit: Hittade. Detta betyder väl att säkerhetsuppdateringar kommer att utföras tom 2020? Det är vad som känns som relevant i mitt fall. Vid 2020 är det förmodligen ändå dags att skaffa ny dator med medföljande nytt operativ.

Om inte Win 10 vore so urbota fult vore det ju annars läge att fortsätta med det nu då jag väl uppgraderat. Tyvärr är jag inte estetiskt blind. Tom kalkylatorn blev osmaklig. Måste bara få avreagera mig lite.
 

HenryB

Aktiv medlem
Classic shell låter bra, är det win 7 grafik i win 10 operativ? Tveksam till att använda tredjepartsprogram för detta? Nedgraderar hellre.

Informationsläckage känns som en ickefråga, men grafiken i win 10 desto gräsligare.

Det finns inget att vara orolig över. Allt finns inbyggt i Win10 redan men för att få fram funktionerna så måste man hacka i registret en del. Classic shell gör detta åt dig. Man kan ändra en hel del faktiskt. Kolla detta klipp på tuben:

https://www.youtube.com/watch?v=cF8khcdcutg
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Kollade videon i länken du gav. Startknappen i alla ära, men aktivitetsfältet och typsnitten Win 10 har är ändå kvar som jag förstår. Bara att lida varje gång man närmar sig datorn. Tyvärr har Win 10 fem år längre livscykel än Win 7. Jag får behålla Win 10. Guh vad fult och guh vad hemskt. Bara att lida och drömma om något som ser ut som Win 7 igen så småningom. Detta lär dock knappast inträffa. De estetiska sötebrödsdagarna med Windows tycks över.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Även jag har nyligen installerat Windows 10 (från W7). Jag väntade ganska länge för att låta andra jävlas med barnsjukdomarna och hoppades att det skulle vara ett väl fungerade OS nu.

Vilken besvikelse! Vilket fiasko!
Det första problemet vara att Microsoft justerade min extraskärm som DE anser att jag vill ha den. Som ett urblekt polaroidfoto. Jag som var så nöjd med den skärmen. Inte ens min X-Rite Display Pro lyckas få stil på den längre. Bättre än när Microsoft skötte justeringen, men bra är det inte. Har inte lyckats få vitt att vara vitt.
Nästa problem var ljudet. Med mina extrahögtalare hade jag fått till ett fylligt, fint ljud med bra tryck under W7. Windows 10 anser att jag vill ha ett ljud som mest påminner om en transistorradio från 60-talet. Faktiskt är W10:an så säker så att den tog bort den fina equalizer som jag hade tidigare och alla andra möjligheter till att justera ljudet som JAG vill ha det. Jag har installerat VLC som innehåller en equalizer, men den justerar bara ljudet som spelas upp i det programmet. T.ex. YouTube låter skit. Inget nöje alls att lyssna på musik den vägen längre. Jag har inte hittat någon lösning på det problemet.
Nästa problem - 10 är ful och trist som andra ovan redan påpekat. Det är dessutom oflexibelt. Jag kan inte välja att ha min dator som JAG vill. Startmenyn går inte att gruppera som jag vill ha den längre, utan den ska vara som Microsoft anser att jag vill ha den. Med W7 var sånt inga problem. Det är inget nöje alls att använda datorn längre.

Jag har kört Windows ända sen 3.1 och tyckt om det. T.o.m. det utskällda Vista har fungerat utmärkt hos mig. Men när jag läste om Windows 8 insåg jag att det är ett lek- och spelprogram för små barn, så det valde jag bort till förmån för det äldre Windows 7 när jag senast köpte ny dator. 7:an är det OS jag har tyckt allra bäst om. Mitt förtroende för Microsoft har trots W8 varit stort. Det förtroendet försvann på några timmar när jag "uppgraderade" till Windows 10. Aldrig mer en Windowsdator om det på något vis går att undvika!

Som en test har jag installerat Ubuntu på gamla datorn och nyligen börjat provköra lite. Det gäller dock att jag hittar värdiga ersättare till mina favoritprogram bl.a. Lightroom och en urgammal Corel Draw som jag inte kan vara utan. Darktable har jag installerat, men har inte gjort någon riktig test ännu. Jag hoppas men har svårt att tro att det på riktigt kan ersätta Lightroom.

Den här "frivilliga" uppgraderingen till Windows 10 tycker jag allt mer för varje dag påminner om kommunistpartiet i Sovjet och Östtyskland. "Visst, det är frivilligt att vara partimedlem. Vi tvingar ingen. Inte alls. MEN VI STÄLLER TILL ETT HELVETE FÖR DEN SOM INTE ÄR MED!"
Windows 10 Stalin vore väl ett bra namn? Kan någon tipsa Microsoft om det?
 

Martin F

Aktiv medlem
Jag installerade W10 men tyckte det var så bedrövligt så jag återställde till W7 igen. Det enda som inte funkar är mapparna My documents och liknande. De verkar peka på fel ställen. Om jag är inne i den mappen och dubbelklickar på ett dokument så säger den att dokumentet inte finns. Då får jag navigera mig fram till mappen via utforskaren istället.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Det är inte så kul när USB inte fungerar på den nya laptoppen...
Kanske förstår jag inte saken, men skaffar jag en ny laptop följer det ju med ett nytt operativsystem med den?

Men jag behåller Win 10 nu, gissar det bara blir en massa strul annars. Dessutom har ju Win 10 fem år längre livscykel än Win 7 och Gud vet hur länge jag harvar på med denna laptop jag har nu.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt kritiken mot Win10. Vista och Win8 var riktiga floppar och visst är Win7 fortfarande rätt bra.
Jag uppgraderade under hösten först min gamla laptop från Win7 till Win10. Allt fungerade bra och den gamla datorn har fått en välbehövlig livstidsförlängning. Därefter uppgraderade jag min nya laptop från Win8 till Win10 vilket var ett verkligt lyft.
Det har inte varit några problem med varken hårdvara eller installerade program i någon av datorerna efter uppgraderingen till Win10.
Det enda jag inte gillar är den påtvingade inloggningen med "microsoft-account" respektive automatisk synkronisering mellan hårdvaror som loggas in på samma konto. Båda dessa funktioner går lyckligtvis att konfigurera bort men är default vid installationen.
 

HenryB

Aktiv medlem
Har ni installerat Win10 så är det även läge att gå igenom era "privacy settings". Win10 loggar en mängd saker om era aktiviteter och skickar dessa vidare till M$. Finns en del att läsa om på nätet för den som bryr sig.
 

EJM68

Aktiv medlem
Det enda jag inte gillar är den påtvingade inloggningen med "microsoft-account" respektive automatisk synkronisering mellan hårdvaror som loggas in på samma konto. Båda dessa funktioner går lyckligtvis att konfigurera bort men är default vid installationen.
Jag tycker att det är en ganska trevlig funktion att få lika skrivbord etc om jag joggar på med samma konto på två olika maskiner.
Överlag tycker jag att Windows 10 är klart mycket bättre än W7 ock 8. Var lite irriterad över att startmenyn behövde anpassas så mycket för att kunna användas initialt, men nu tycker jag att den är toppen och vill inte gå tillbaks till classic shell som jag använde i W8. Det finns två saker som jag retar mig på för tillfället.
  • Backup funktionen är skit och fungerar inte som jag vill. Jag har flera diskar i datorn och vill kunna välja vilka foldrar som skall säkerhetskopieras. Det går att välja, men hela diskar kopieras ändå och fyller backupdiskarna. Skräp.
  • Det är finns två olika gui som är överlappande för att konfigurera funktioner. Helt ologiskt och förvirrande. Konfiguration av backup kräver att man är inne i båda gui. Ena gui är som klassisk windows och det andra som på en platta Android/IOS.

Tyvärr sant att support för äldre HW är lite sämre i Windows 10, men någonstans måste de dra gränsen för vad som skall inkluderas.
 

iSolen.se

Guest
Uppgraderade till win 10 och det var inga problem.

Gillar att man can scrolla som på mac, dvs man behöver inte fokusera i ett fönster utan det är bara att rulla mushjulet.

Tycker inte operativet är så viktigt, man är ju mest i Photoshop :)
 
ANNONS