Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegellös kamera - vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

eif

Aktiv medlem
Går i tankarna på en ny kamera som "ersättare" till min D3s vid diverse situationer där en systemkamera modell större inte är så populärt.

Har främst tänkt använda den vid konserter så iso/video/af i svagt ljus är viktigt.

Har läst runt lite och sett att GX7 verkar vara en populär kamera. Av de bilder jag sett så ser dom bra ut vid högt iso.
Även X-T10 ser ok ut, även om den kanske inte har bäst kvalité gällande filmning.
Sony A6000 ser också ok ut, men tycker den tappar lite väl i kvalité på höga iso:n...

Skulle uppskatta om någon hade tips/råd/förslag på någon lite mindre/smidigare kamera än systemkameran.

Pris: helst max ~10.000
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fuji har bra ISOegenskaper, bra optik och fina sökare. Däremot är de ganska dåliga på filmning. Är filmning viktigt samt bra ISOegenskaper så bör man kanske titta på Sony A6000/6300. Panasonic är bra på filmning men hsr mindre sensorer som ger mer brus. Detta vägs dock upp av flera ljusstarka objektiv. Samsungs framtid är osäker men NX500 och NX1 är bra på filmning och det finns en del ljusstarka objektiv. I 4k används H.265 som ännu har begränsat stöd tyvärr vilket innebär en del jobb.
 

eif

Aktiv medlem
Fuji har bra ISOegenskaper, bra optik och fina sökare. Däremot är de ganska dåliga på filmning. Är filmning viktigt samt bra ISOegenskaper så bör man kanske titta på Sony A6000/6300. Panasonic är bra på filmning men hsr mindre sensorer som ger mer brus. Detta vägs dock upp av flera ljusstarka objektiv. Samsungs framtid är osäker men NX500 och NX1 är bra på filmning och det finns en del ljusstarka objektiv. I 4k används H.265 som ännu har begränsat stöd tyvärr vilket innebär en del jobb.
Ja, Sony är också intressant!

Fujin har märkbart bättre iso-egenskaper och Sonyn har utan tvekan bäst video...

Objektiven till Fuji verkar mer prisvärda vad jag kan se.
Måste överväga vad som är viktigast...
 

Mr_H

Aktiv medlem
Glöm inte att jämföra de olika systemen för bildstabilisering också. Hur bra är de olika systemen vid filmning (enligt egen erfarenhet så fungerar Panasonics bildstabilisering i objektiven bra vid handhållen filmning).

Och hur är det med ljudet, inbyggda eller externa mikrofoner.
 
Finns en hel del signifitiva skillnader mellan de olika kamerorna som redan nämnts. Lägg gärna till hur du trivs med kameran i handen. Det är inte helt oviktigt. Besök kameraaffär och prova.
Vet inte om jag fattade rätt om du ska lämna nikon eller om detta ska vara en komplettering. Om det ska kompletteras så förfomadar jag att storlek/vikt har betydelse.

Var själv i samma sits för en tid sedan. Om det är ett komplement skulle jag lägga till Olympus Pen-f även om den är dyr.
Mitt val gick dock till en Fujifilm x-e2s mycket pga av att jag har en kompakt Fuji. Den är prisvärd och har inga barnsjukdomar då den varit med en tid. Annars hade det nog blivit en Pen-f.
 

bjorso

Aktiv medlem
Jag sitter också med "tunga" Nikonkameror och önskar något annat ibland. För mig blev en Fuji X-T1 som är alldeles förträfflig, för stillbilder, inte för video!

De försök jag gjort med filmning känns inget vidare, om video är viktigt, skulle jag rekommendera något annat fabrikat. Stillbilder däremot, på det området är Fuji suveräna. X-T10 är lika bra som X-T1, bara lite enklare utförd och därmed billligare. Enda anmärkning som jag har mot X-T10 är att den är för liten för mina händer och det har ju inget med kamerans kvalité att göra.
 

afe

Aktiv medlem
Om filmning är viktigt skulle jag inte satsa på Fuji, utan snarast Sony (för så stor sensor som möjligt) eller Panasonic (som är duktiga på film). Bäst i dåligt ljus OCH för film är nog Sony A7S som borde gå att få tag på begagnad nästan inom budget :)
 

Per Dahlgren

Aktiv medlem
Jag kör GX7 men tänk på att den inte har uttag för extern mikrofon. Nu filmar jag aldrig själv men antar att det är en stor fördel att ha extern mic vid filmning av konserter (när man överhuvudtaget får filma). Det finns nog andra Panasonic-modeller som är bättre för just film.
 

Melte

Ny medlem
Kolla in nya Sony A6300

Nya Sony A6300 är uppgraderingen av A6000 med bättre autofokus för rörliga objekt och vässad video till nästan proffsnivå. Bildkvaliteten är nog densamma.
A6300 har en helt tyst funktion som exponerar helt elektroniskt, bäst för bilder som inte är så rörliga (svepet över sensorn tar 1/20 sek).

På dpreview.com kan du jämföra bildkvaliteten mellan olika kameror vid varierande ISO och beslysning.

A6300 är lite över din budget, A6000 är ett klipp nu, du kan säkert hitta någon till salu för runt 4000:-.
 

HenryB

Aktiv medlem
Om du har höga krav på en bra normalzoom så skippa Sony-tåget. Dom jag har testat levererar inte skarpa bilder annat än i centrum.
 

unoengborg

Aktiv medlem
En röd Panasonic GM5 som är både liten och tekniskt avancerad. Ingen tar dig på allvar med en röd kamera stor som en tändsticksask. Fordrar dock att du väljer de ljusstarkaste objektiven du kan få tag i p.g.a. den lilla m43 sensorn.
 

eif

Aktiv medlem
Stort tack för alla svar! Uppskattas mycket!

Jag prioriterar 90% stillbild, filmar inte allt för ofta men samtidigt vill jag har ok kvalité väl sker. Särskilt af.

Till ljud hade jag tänkt använda en Zoom-mic så inbyggda ljudet är inte viktigt.

Har inte tänkt lämna Nikon utan det ska mer vara som en komplettering till systemkameran.

Får kolla runt på alla de förslag ni lämnat och ta mig en funderare....är en riktig djungel...
 

El-Bonko

Aktiv medlem
Har främst tänkt använda den vid konserter så iso/video/af i svagt ljus är viktigt.

Har läst runt lite och sett att GX7 verkar vara en populär kamera. Av de bilder jag sett så ser dom bra ut vid högt iso.
Även X-T10 ser ok ut, även om den kanske inte har bäst kvalité gällande filmning.
Sony A6000 ser också ok ut, men tycker den tappar lite väl i kvalité på höga iso:n...
A6000 har definitivt bättre lågljusegenskaper än GX7, vilket inte är så konstigt med tanke på skillnaden i sensorstorlek. Det du bör ha i åtanke är att den har högre upplösning än GX7:an (24 mot 16 mp), så det blir inte rättvisande att jämföra bilder på 100 procents förstoring. Bilden från A6000 är då i praktiken mer förstorad.

I en jämförelse som har skalat ned båda bilder till samma upplösning är A6000 klart bättre: länk till DxOMark. Hur X-T10 står sig i jämförelsen vet jag inte, då de av någon anledning inte har testat den. Den bör dock rimligen ligga nära A6000.

Men jag skulle kanske rekommendera Panasonic G7 i stället, eftersom den kan filma i 4K. Lite större och mer uppseendeväckande än de andra, men naturligtvis inte i närheten av en D3s. Eller en Sony A6300 om du är beredd att gå upp i budget, då den lär vara vassare än alla andra i segmentet både vad gäller stillbild, video och autofokus.
 

HenryB

Aktiv medlem
Det gäller inte alla Sonys zoomar dock. Den som följde med min NEX-7 var helt OK (men den som säljs med A6000 suger). Den här bilden trycktes på en halvsida i en bok, och ser bra ut :)
.
Snyggt fångat!

Själv äger jag 16-50 och 16-70/4. 16-50 levererar ungefär som förväntat, den var billig så då får man räkna med sämre egenskaper. Sen skaffade jag 16-70/4 med förhoppning om att få fin prestanda genom större delen av zoomen men blev djupt besviken. Här ett exempel, Handhållet, 1/200s, F10 och 24mm brännvidd. Notera kant-oskärpan till höger, skiljelinjen går vid sprickan i berget.

https://www.dropbox.com/s/4r51swhep6iax93/DSC08155.JPG?dl=0
 
ANNONS