Annons

Behov av kalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

Kåre50

Medlem
Hej

Någon skrev att bättre köpa en billig skärm och kalibrator än att köpa en dyr skärm som man inte kalibrerar. Funderar på att köpa en DELL U2415. Jag är ganska kräsen men endast amatörfotograf. Denna skärm ska vad jag förstår vara fabrikskalibrerad. Borde jag köpa en kalibrator? Finns det något sätt att testa sin skärm och se om den är behov av kalibrering innan man köper kalibrator? Eller måste man ha en sådan för att kunna avgöra det?

Tacksam för lite vägledning.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
En fabrikskalibrerad skärm är bara en test av att skärmen lämnar fabriken och håller deras toleranser.
Blanda inte ihop detta med hur korrekt skärmen visar färger ihop med din dator och ditt grafikkort.
DEtt har börjat göra tiktigt bra skärmar till rimliga priser de senaste åren.
En del av deras skärmar kan också hårdvarukalibrers. Det är bekvämt och enklast.
Fast det kräver man skaffar rätt kalibrator för att få det att fungera.
Så vill du ha en skärm som visar korrekta färger skaffar du en sådan.
En Dell skärm når inte riktigt upp till proffsens krav men duger gott för de flesta om den är kalibrerad/profilerad. Utan att kalibrera sin egen miljö är en fabrikskalibrerad skärm inte mycket bättre än vilken skärm som helst.
 

Kåre50

Medlem
Det verkar lättare att hitta tester på bildskärmar än kalibreringsutrustning. Vad ska man välja för kalibreringsutrustning om man köper DELL U2415. Som man amatör vill man ju ha en som är bra, lättanvänd och som kostar rimligt mycket i förhållande till den skärm man väljer. Finns det några råd att ge kring detta val? Det pratas om hårdvarukalibrering har jag sett. Förutsetts det för ett bra resultat?

Alla tips mottages tacksamt gärna med fokus på mitt tänkta val av DELL skärmen ovan.
 

alf109

Aktiv medlem
X-rite och datacolor har nog huvuddelen av marknaden för oss vanliga konsumenter (och kanske även för proffsen). Finns i olika varianter från ca tusenlappen och uppåt. Själv kör jag med Datacolor Spyder5 Pro som jag tycker är bra.
 

alfin

Aktiv medlem
De två kalibreringsmärkena som oftast används är Datacolor Spyder 5, som finns med tre olika mjukvaror; Express, Pro och Elite. Det andra märket heter X-Rite i1 Display Pro. Den skärm du valt ligger väl i drygt 3000 kr, så du vill väl inte lägga lika mycket på en kalibrator med program. Spyder 5 Express kostar runt 1200 kr, Proversionen runt 1800 kr och de andra en tusenlapp till. Expressversionen kan bara kalibrera till en färgtemperatur, 6500K, vilket jag själv tycker är för högt för mitt rum, men klarar du dig med den färgtemperaturen, så är det ett bra val till din tänkta skärm.

Hårdvarukalibrering finns bara på dyrare skärmar och är lite exaktare än att profilera via grafikkortet, men du kommer inte att märka av det. Du får titta på tex DELL U2413 i så fall, men då måste du köpa den dyrare X-Rite i1 Display Pro om du ska kunna hårdvarukalibrera skärmen. (Dustin verkar sälja U2413 för 3790 kr just nu.)

Tillägg: U2415 klarar bara sRGB, så det fungerar bra med Spyder 5 Express och 6500K.
 

Kåre50

Medlem
Är avsaknad av hårdvarukalibrering (och "bara sRGB") skäl att välja 2413 istället för 2415? Jag är inte stenhårt låst vid en budget utan försöker välja en nivå som är prisvärd i denna djungel av modeller. Båda är ju 16:10 vilket jag känner att jag vill ha. Man tror ju först att 13 och 15 bara betyder nyare årsmodeller men så lätt har ju DELL inte gjort det.
 

alfin

Aktiv medlem
Om du printar mycket bilder så kan det vara idé med en wide-gamut-skärm som kan visa Adobe RGB, men om du för det mesta lägger dem på internet och bara printar ibland, så kan du lika gärna ha en sRGB skärm. U2415 (sRGB) är nyare än U2413 (Adobe RGB).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Är avsaknad av hårdvarukalibrering (och "bara sRGB") skäl att välja 2413 istället för 2415? Jag är inte stenhårt låst vid en budget utan försöker välja en nivå som är prisvärd i denna djungel av modeller. Båda är ju 16:10 vilket jag känner att jag vill ha. Man tror ju först att 13 och 15 bara betyder nyare årsmodeller men så lätt har ju DELL inte gjort det.
Jo faktiskt har de gjort det. Den där sista siffran anger när de släppt modellen.
Vill du ha en bra skörm så väld en som stödjer deras hårdvarukalibrering. Kräver visserligen en I1Display Pro men ger så mycket enklare hantering.
Jag har en 3014 som är hårdvarukalibrerad och profilerad. Den är inte lika bra som de säkrmar som finns att köpa för 3 gånger mer pengar. Det är främst jämnheten över skärmen som skiljer.
Så om du nu skall ktpa en ny skärm. Välj en som går att hårdvarukalibrera och lägg till de cirka 2100 kr som en I1Display Pro kostar.
Långsiktigt kommer du tacka dig själv för du la ut de extra pengarna.
 

alfin

Aktiv medlem

Kåre50

Medlem
Jag hade hellre lagt pengarna på något annat än Dell, även om det var ett par tusenlappar till. Här är en erkänt bra skärm, som dessutom kommer med ett riktigt kalibreringsprogram; ColorNavigator för hårdvarukalibrering. 99% Adobe RGB och Eizos kvalitet i senaste version:

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1013569539/eizo/bildskaerm-24-coloredge-cs2420cal-svart

Köper man Cal-versionen ingår kalibratorn för 695 kr. (En Eizo-specad Spyder 5)
Om man nöjer sig med sRGB kan EIZO EV2436W vara en kandidat ? Den tycks vara lite mer in min prisklass. Är den möjlig att hårdvarukalibrera?
 

alfin

Aktiv medlem
Det fanns en strippad ColorNavigator-version som hette EasyPIX med vilken man kunde få automatisk kalibrering av vissa Flexscanskärmar, men den verkar inte finnas på Eizos svenska sidor längre. Det står dock under EV2436W att det fungerar med EasyPIX. Det är nog mer en kontorsskärm och den har några år på nacken.
 

Kåre50

Medlem
Jag hade hellre lagt pengarna på något annat än Dell, även om det var ett par tusenlappar till. Här är en erkänt bra skärm, som dessutom kommer med ett riktigt kalibreringsprogram; ColorNavigator för hårdvarukalibrering. 99% Adobe RGB och Eizos kvalitet i senaste version:

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1013569539/eizo/bildskaerm-24-coloredge-cs2420cal-svart

Köper man Cal-versionen ingår kalibratorn för 695 kr. (En Eizo-specad Spyder 5)
Jag har ett GeForce GTX 650 grafikkort. Vad jag kan läsa ut har den inte 10 bitars display . Jag kommer dessutom använda DVI anslutningen eller HDMI då Display Port saknas på det kortet. Jag kör Windows 10. Innehåller någon av dessa tre saker en begränsning som gör att jag inte kan dra nytta av den extra kvalite som EIZO CS2420 innebär i form av möjlighet till hårdvarukalibrering eller Adobe RGB färgrymd?
 

alfin

Aktiv medlem
Jag har ett GeForce GTX 650 grafikkort. Vad jag kan läsa ut har den inte 10 bitars display . Jag kommer dessutom använda DVI anslutningen eller HDMI då Display Port saknas på det kortet. Jag kör Windows 10. Innehåller någon av dessa tre saker en begränsning som gör att jag inte kan dra nytta av den extra kvalite som EIZO CS2420 innebär i form av möjlighet till hårdvarukalibrering eller Adobe RGB färgrymd?
Den kan köra 10-bitar om kopplar via HDMI-ingången (eller Display Port) och om ditt kort stödjer det. Jag vet inte om Win 10 har några begränsningar, men det skulle jag inte tro. Även med 8-bitar (DVI) har du hårdvarukalibrering och Adobe RGB färgrymd.

http://eizo.se/default.aspx?page=11&product=CS2420-BK
 

afe

Aktiv medlem
Just U2413 går att hårdvarukalibrera (med i1Display Pro) - jag har två stycken och tycker de är bra.
 
ANNONS