Annons

Köpa stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Karlström

Aktiv medlem
Hej, jag behöver hjälp. Måste beställa ett nytt stativ till jobbet, då jag råkade ta sönder det som finns här.

Men det är ju en djungel..... Stativet används kanske 3-4 ggr per år, med en Canon EOS 60D om det spelar någon roll. Det behöver inte vara ett tungt superbra stativ, men gärna något mindre plastigt än det gamla Soligor VT-466

Jag har inte fått någon direkt budget, men jag tycker det är onödigt att lägga ut alldeles för mycket pengar på något som knappt kommer användas
 

larjo

Aktiv medlem
Jag har svårt att ge råd om billiga stativ då jag vet att det kommer att bli ostadigt.
Men kör man en kamera med kitobjektiv och använder trådutlösare eller timer så klarar man sig nog med ett billigt stativ.
Kolla på ett stativ som klarar en vikt på 4 kg och är minst 150 cm högt.
Kanske ett VELBON EX-630 skulle passa
/Lars
 

Mr_H

Aktiv medlem
Beror på hur du använder det. Ska du bara fota inomhus duger ett tyngre billigare metallstativ. Det ska inte bäras runt och det finns ingen blåst som får det att vibrera.

Ska du fota utomhus så kanske det bör väga lite mindre (om ni inte är flera som hjälps åt att bära).
 

Linda Karlström

Aktiv medlem
Hittills är stativet enbart använt innomhus, så troligtvis kommer det fortsätta så.

Går det hitta något vettigt för 1000-1500 kr inkl moms? Eller är det bäst att gå upp i pris? För även o mdet är billigt måste det gå okej att använda :)
 

unoengborg

Aktiv medlem
Se till att stativet blir så högt att i sig själv att du inte behöver dra ut en eventuell mittpelare. Gör man det, minskar stabiliteten radikalt.

Undvik stativ med många lås, vevar, vridbara armar m.m. Ska du fotografera välj ett stativ med en stabil kulled där du lätt kan justera kamerans läge, och där läget inte ändras när man spänner åt.

Det här skulle kunna vara lämpligt ifall du fotograferar stillbild, så länge du inte använder några längre telen.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=4530000165

Filmar du byt kulleden mot ett vätskedämpat videohuvud kanske något i den här stilen
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=102240
 
ANNONS