Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backup/lagring vid resa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Owner

Aktiv medlem
Hej
Vad finns det för allternativ när man är på resa och man vill flytta sina bilder från CF kortet till någon extern disk utan att ha med sig en bärbar dator? Eller ska man köpa på sig flera CF kort och strunta i att flytta bilderna till en extern enhet?
 

professorb

Aktiv medlem
Hej
Vad finns det för allternativ när man är på resa och man vill flytta sina bilder från CF kortet till någon extern disk utan att ha med sig en bärbar dator? Eller ska man köpa på sig flera CF kort och strunta i att flytta bilderna till en extern enhet?
Det finns hårddiskar med inbyggda kortläsare men det blir nog lika tungt som en ultrabärbar dator. Det finns datorer som väger långt under ett kg och då kan du ladda upp på molnet om du får nät då och då. Annars är naturligtvis många kort en möjlighet.
 

reboot81

Aktiv medlem
Vill minnas att ämnet "backup på resa av CF-kort" har behandlats flera gånger tidigare.
Mitt råd är att söka lite i forumet på de orden.
 

ursose

Aktiv medlem
Nexto mfl

Kolla på t.ex. Nexto ND2901, väger inte speciellt mycket. Finns dels hos Scandinavianphoto.
Men jag hade haft en sån som backup, dvs du behöver minneskort för hela resan också.
 

iSolen.se

Guest
Vill minnas att ämnet "backup på resa av CF-kort" har behandlats flera gånger tidigare.
Mitt råd är att söka lite i forumet på de orden.
Jo det har väl knappast kommit så mycket nytt på kortläsareochhårddiskiett-sidan, det nya nu är att media blivit billigare samtidigt som laptoppar krupit under kilot och batteritiden ökat. Har färre grejer med mig nuförtiden.
 

alfin

Aktiv medlem
Hej
Vad finns det för allternativ när man är på resa och man vill flytta sina bilder från CF kortet till någon extern disk utan att ha med sig en bärbar dator? Eller ska man köpa på sig flera CF kort och strunta i att flytta bilderna till en extern enhet?
Leta efter portabla hårddiskar med USB 3 som du kan koppla en lös kortläsare till. Har för mig att WD har sådana i wireless-serien. Kan användas som vanlig backupdisk till datorn som alternativ.
 

Kiboko

Aktiv medlem
I början av digitala eran fanns det mängder av hårdiskar med kortläsare, det fanns de som hade skärm och kunde visa bilderna och de som bara visade filnummer/namn ... Jag köpte en av de senare.
Problemet dessa blev dock snabbt omoderna, den jag köpte kunde till exempel bara läsa kort som var 4GB ... och den rymde bara 16GB. Jag testade för något år sedan en modern variant som läste SD-kort och sedan kunde läsas från en iPad via Wifi ... den var dock svår att använda, det tog fruktansvärt lång tid att ladda över bilder från kortet till den.
Om det finns något idag som klarar mina krav (XQD och SD) vet jag inte. Så jag reser med dator. Men jag rensar inte mina minneskort. Jag har backup både på korten och extern hårddisk.
 

llew89

Aktiv medlem
Jag reser alltid med minst två st 4 tb hårddiskar. Dem är såpass billiga och små nuförtiden och drivs med usb.
Ett hårddisk är main den andra backup, och sen rensar jag inte minneskorten förren jag absolut måste.
Är lite paranoid med backuper, försöker ha mina bilder på flera ställen ifall att. Men oavsett vad man gör behöver man nog en dator idag, men dem är så små och smidiga nu att dem inte märks.
 
ANNONS