Annons

Kamera till 11 åring

Produkter
(logga in för att koppla)

Sanoja

Medlem
Hej fråga till er här har en dotter på 11 år som gärna vill ha ny kamera. Har i dag en kompaktkamera men lånar gärna vår Canon EOS 700. Hon gillar testa fota landskap och gärna hästhoppning när vi kollar på det. Samt djur och natur på resor som familjen gör. Hon testar sen att ändra och beskära bilderna i datorn.

Hon tycker EOS 700 är lite stor och tung med Tarom 70-300mm objektivet på men har löst det med stativ. Men vid hästhoppning är den förstorade för henne så vad skulle ni rekommendera. Då hon nu önskar en egen kamera att utvecklas med och samtidigt inte växa ur den för fort.

Eller ska vi själva uppgradera till något annat så hon kan fortsätta låna vår utrustning?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Lättvikt

Följande kombo som är extremt lättviktig kan fungera. Se till att använda endast en AF punkt vid hästhoppning och vid djurfoto, annars kan nog skärpan hamna lite överallt (kameran har endast 9 AF-punkter). Objektivet är skarpare vid 250 mm än er gamla zoom. (Såldes för under 2 lax häromdagen hos Rajala så kolla runt på priser. Se till att få STM-varianten och inte den gamla som ej är så skarp på telesidan. Sedan kan ni ju låna objektiv av varandra. Om ni inte redan har en så komplettera med Canon 50/1,8 för porträtt, natur och foto i sämre ljus.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=200d
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=EF55250STM
 

caar7629

Aktiv medlem
Vet inte vad ni har för budget, men i alla fall jag tycker det låter övermaga att köpa en kamera för tusentals kronor till en 11-åring. Varför inte skaffa en begagnad 4/3-kamera? Till exempel någon av Olympus-modellerna e-410, e-420, e-450, e-510, e-520 eller e-620.

Eftersom 4/3-systemet dog till förmån för micro 4/3 går dessa kameror att få tag på för nästan inga pengar alls, och de är rätt små och smidiga. Särskilt 400-serien gjordes för att vara små.
 

Sanoja

Medlem
Tackar för information ska kolla upp dessa vi var ute kollade på Nikon D3400 och en D5300. Såg dessa två med ett 18-105mm som låg strax över 5000kr.

Sen för Canon har vi 50/1,8 som är kanon för porträtt som du säger Tonyeagle. Får fundera vidare på vilken linje man ska gå eller något begagnat som caar7629 skrev.

//Jonas
 

martinot

Aktiv medlem
Hej fråga till er här har en dotter på 11 år som gärna vill ha ny kamera. Har i dag en kompaktkamera men lånar gärna vår Canon EOS 700. Hon gillar testa fota landskap och gärna hästhoppning när vi kollar på det. Samt djur och natur på resor som familjen gör. Hon testar sen att ändra och beskära bilderna i datorn.

Hon tycker EOS 700 är lite stor och tung med Tarom 70-300mm objektivet på men har löst det med stativ. Men vid hästhoppning är den förstorade för henne så vad skulle ni rekommendera. Då hon nu önskar en egen kamera att utvecklas med och samtidigt inte växa ur den för fort.

Eller ska vi själva uppgradera till något annat så hon kan fortsätta låna vår utrustning?
Svårt att säga.

Jag köpte först en D610 till min dotter (som då var 8), och ett gäng objektiv, och tänkte vi kunde dela på de, men det var lite för tungt för henne i längden.

Har därefter fått låna ett av mina spegellösa Fujihus när vi varit ute på tur och fotat tillsammans, och gillat det mycket mer.

Sedemera så har hon fått ett par m43-hus (GX7 och GM5) med lite mindre lättare objektiv som varit ytterligare lättare, men även ny telefon (Samsung S7) som tar bättre bilder än tidigare mobiler, samt en Fujifilm Instax direktfilmskamera (Instax Mini 70) och en Lomography Instant Automat (med lite extralinser).

Hon fotar allra mest med mobilen, en del med m43 ibland, och tycker nog att Instaxkamerorna är allra roligast om jag skall sammanfatta det hela.

Har svårt att ge något generellt råd, förutom att kanske undvika just större DSLR:er (även om jag vet andra fotografers barn som uppskattar det). Det bästa är nog som jag att pröva sig fram, och testa lite olika (det skall vara kul, och inte något som känns som ett tvång för att mamma eller pappa är fotonördar).

Testa m43 + Instax? Det var där vi hamnade. Kanske en start?
 

Sanoja

Medlem
Hon har telefon som hon använder men vill ha något med mer zoom samt kunna utvecklas med. Hon började tidigt låna vår lilla kompaktkamera och senda fått egen. Men nu är det mest vår EOS hon fotar med så får själv inte använda den.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Vet inte vad ni har för budget, men i alla fall jag tycker det låter övermaga att köpa en kamera för tusentals kronor till en 11-åring. Varför inte skaffa en begagnad 4/3-kamera? Till exempel någon av Olympus-modellerna e-410, e-420, e-450, e-510, e-520 eller e-620.

Eftersom 4/3-systemet dog till förmån för micro 4/3 går dessa kameror att få tag på för nästan inga pengar alls, och de är rätt små och smidiga. Särskilt 400-serien gjordes för att vara små.
Med tanke på att var och varannan unge idag springer omkring med mobiltelefoner i tiotusenkronorsklassen känns det väl inte orimligt att en riktigkamera skulle kunna hamna i samma prisklass om familjeekonomin tillåter.

Eftersom familjen redan har Canon borde det vara en bra ide att fortsätta med Canon så att det går att låna prylar av varandra. Lämpligt lättviktsval skulle kunna vara Canon EOS-M5.
 

Mirc

Aktiv medlem
Hej!
Till en 11-årig fotointresserad tjej borde Canon EOS 200D vara ett bra val. Wi-fi blåtand vinklingsbar display, låg vikt. Kanske ett 55-250 mm STM objektiv också så kan hon plåta både fjärilar och hästar.

Hälsningar Marie som har en Canon 100D (föregående modell) när de andra kamerorna blir för otympliga
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Ett Canon Eos M5 hus kanske? Med adaptern för EF objektiv? Fungerar bra då den ör lite mindre o ifall ni redan äger en del EF objektiv så är det bra. Däremot ifall ni endast har en kit zoom typ så skulle jag nog snarare kolla åt ett Fuji eller Sony spegellöst hus. De är mindre, lättare och iaf jag tycker att EVF'n är otroligt smidig o lär defenitivt underlätta för en nybörjare vilket kanske gör det lite roligare.
 

Bengf

Aktiv medlem
Canon har också sin instegs serie, där senaste heter 1300D, 1200D fins nog kvar, bra att träna med tills hon får en ny 90D när hon fyller 15 år. händer väl en del bara mellan 11 och 13 år så inte så lätt att välja rätt kamera.
 

Sanoja

Medlem
Tack för alla tips vi har ju ett par objektivet som hon kan låna av oss. Så har varit inne på en Canon eller Fuji spegellöst kamera. För dagens kompaktkamera är en Fuji så får ge oss ut testa och klämma i en fotobutik för att testa.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ett Canon Eos M5 hus kanske? Med adaptern för EF objektiv? Fungerar bra då den ör lite mindre o ifall ni redan äger en del EF objektiv så är det bra. Däremot ifall ni endast har en kit zoom typ så skulle jag nog snarare kolla åt ett Fuji eller Sony spegellöst hus. De är mindre, lättare och iaf jag tycker att EVF'n är otroligt smidig o lär defenitivt underlätta för en nybörjare vilket kanske gör det lite roligare.
Fujifilm X-T20 är en bättre kamera, men kan bli dyrare i längden eftersom man inte kan dela tillbehör med resten av familjen. Vet inte heller om Fujifilms EVF är så mycket bättre än M5:ans att det skulle vara en avgörande faktor. Huvudsaken är att kameran har EVF överhuvud taget. Skulle nog hålla mig borta från Sony p.g.a. kluddigt användargränssnitt.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Betänk

Med tanke på att foto av hästhoppning var aktuellt så får ni betänka att AF i t.ex. M5 och liknande kameror ofta är något långsammare och inte har samma förmåga att låsa på rörliga föremål som AF med mittpunkten i en spegelreflex som EOS 1200/1300 eller 100D/200D. Bara så ni vet innan ni tar beslut.
 

lonian

Aktiv medlem
Tackar för information ska kolla upp dessa vi var ute kollade på Nikon D3400 och en D5300. Såg dessa två med ett 18-105mm som låg strax över 5000kr.


//Jonas
Dessa kameror är riktigt bra, lätta instegskameror med lätt navigerat system.
Jag skulle absolut gå på någon av dessa. D5300 har en skärm som är vikbar och kan kanske vara kul för selfie porträtt.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Jag köpte en 100D till en vän som blev riktigt nöjd. Lätt, liten och enkel att använda. Ni kan köra med era objektiv och komplettera med ett EF-S 24mm f/2,8 STM. En kul kamera för nybörjare även om jag tycker att den saknar knappar för min typ av fotografering.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ser att vi glömt att nämna Canons allra senaste mellanstegs varianter där 77D ( motsvarar Nikons D5300-D5600 )- 77D har begåvats med mycket bra autofokus och är klart mera användbar för att fånga rörliga motiv, en ny finessfylld modell som ligger strax under 80D och är något mindre, sökaren är lite mindre, men känn på den kameran i butik.
 
ANNONS