Annons

Extender till Canon EF 70-200/2,8L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Jag funderar på att skaffa mig en extender 2x III till mitt, Canon EF 70-200/2,8L IS USM, objektiv..

Skulle verkligen vilja veta för och nackdelar kring det...
Altenativt är ju att köpa ett begagnat Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM...
Tanken är att ha något bra/prisvärt inför kommande safariresa.

Så, låt alla erfarenheter flöda.

//Nicklas
 
Eller välja ett Tamron??

Hej
Jag funderar på att skaffa mig en extender 2x III till mitt, Canon EF 70-200/2,8L IS USM, objektiv..

Skulle verkligen vilja veta för och nackdelar kring det...
Altenativt är ju att köpa ett begagnat Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM...
Tanken är att ha något bra/prisvärt inför kommande safariresa.

Så, låt alla erfarenheter flöda.

//Nicklas

Eller skall jag välja något annat, typ ett Tamron SP 150-600 f/5-6.3 Di VC USD G2??
 
Hej
Jag funderar på att skaffa mig en extender 2x III till mitt, Canon EF 70-200/2,8L IS USM, objektiv..

Skulle verkligen vilja veta för och nackdelar kring det...
Altenativt är ju att köpa ett begagnat Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM, eller ett Tamron SP 150-600 f/5-6.3 Di VC USD G2 eller motsvarande...
Tanken är att ha något bra/prisvärt inför kommande safariresa.

Så, låt alla erfarenheter flöda.

//Nicklas
 

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Hej
Jag funderar på att skaffa mig en extender 2x III till mitt, Canon EF 70-200/2,8L IS USM, objektiv..

Skulle verkligen vilja veta för och nackdelar kring det...
Altenativt är ju att köpa ett begagnat Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM, eller ett Tamron SP 150-600 f/5-6.3 Di VC USD G2 eller motsvarande...
Tanken är att ha något bra/prisvärt inför kommande safariresa.

Så, låt alla erfarenheter flöda.

//Nicklas
Hej. Mina erfarenheter är att en 2X extender kräver ett riktigt bra fast objektiv för att man (jag) ska/skulle bli nöjd.
Mitt förslag är att du istället lägger pengarna på ett Tamron eller liknande som du nämner även om det är bra mycket dyrare än en extender.
 

StephanG

Medlem
Hej
Jag funderar på att skaffa mig en extender 2x III till mitt, Canon EF 70-200/2,8L IS USM, objektiv..

Skulle verkligen vilja veta för och nackdelar kring det...
Altenativt är ju att köpa ett begagnat Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM...
Tanken är att ha något bra/prisvärt inför kommande safariresa.

Så, låt alla erfarenheter flöda.

//Nicklas
Vad kör du med för hus, crop eller FF?
Kom hem från en safari resa förra veckan och på ett crop hus räckte 400 mm bra, körde själv med ett Sigma 120-400 på ett Canon 7D Mk2 hus. Inte många gånger jag saknade längre brännvidd. Du får ofta problem med värmedaller på längre avstånd. tror inte riktigt på converter, speciellt inte 2x.

//Stephan
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hej
Jag funderar på att skaffa mig en extender 2x III till mitt, Canon EF 70-200/2,8L IS USM, objektiv..

Skulle verkligen vilja veta för och nackdelar kring det...
Altenativt är ju att köpa ett begagnat Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM...
Tanken är att ha något bra/prisvärt inför kommande safariresa.

Så, låt alla erfarenheter flöda.

//Nicklas
https://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=103&Camera=453&Sample=0&FLI=6&API=2&LensComp=113&CameraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=7&APIComp=0

Det är med 2xII.

Med 70-200/2,8L IS II 2xIII och 100-400 sålde jag det sistnämnda eftersom bildkvalitén var snarlik och jag hade bättre användning för 70-200.
 
Vad kör du med för hus, crop eller FF?
Kom hem från en safari resa förra veckan och på ett crop hus räckte 400 mm bra, körde själv med ett Sigma 120-400 på ett Canon 7D Mk2 hus. Inte många gånger jag saknade längre brännvidd. Du får ofta problem med värmedaller på längre avstånd. tror inte riktigt på converter, speciellt inte 2x.

//Stephan

Hej Stephan

Jag har en 5D mkIII
 

Jhns

Aktiv medlem
Foto till safari

Zoomen 70-200 är bra att ha med för lite större djur. För lite längre bort skulle jag rekomendera Canon 300/4L is och Canon 1,4 converter. Du borde få dessa två för under 10 000 kr och det är ett betydligt smidigare än 15+-600 zoom. Det är mycket sällan man behöver över 420 mm dessutom har du en crop kamera så räcker det bra till. Vikten är ju också av betydelse för kameraväskan på planet.
Canon 300/4l är skarpt för pengarna.
2x konvertern är inget jag rekomenderar, objektiven fokuserar väldigt långsamt. Dessutom förloras mycket skärpa, endast i nödfall skulle jag montera ett 2x på en zoom.

Hälsningar
Stefan Johansson
 
Zoomen 70-200 är bra att ha med för lite större djur. För lite längre bort skulle jag rekomendera Canon 300/4L is och Canon 1,4 converter. Du borde få dessa två för under 10 000 kr och det är ett betydligt smidigare än 15+-600 zoom. Det är mycket sällan man behöver över 420 mm dessutom har du en crop kamera så räcker det bra till. Vikten är ju också av betydelse för kameraväskan på planet.
Canon 300/4l är skarpt för pengarna.
2x konvertern är inget jag rekomenderar, objektiven fokuserar väldigt långsamt. Dessutom förloras mycket skärpa, endast i nödfall skulle jag montera ett 2x på en zoom.

Hälsningar
Stefan Johansson

Hej
Nej, jag använder inte crop-kamera. De senaste åren har jag använt Canon 5D mkIII...

Visst är det så att vikten sätter sina begränsningar på handbagaget..

Så Canons 100-400L är inget som rekomenderas??
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
På en safari är en lång zoom att föredra framför ett objektiv med fast brännvidd och en extender. Det dammar ofta rätt bra nämligen, så om man inte vill sitta och göra rent sensorn varje kväll så gör man bäst i att inte byta objektiv när man ute på en game drive.

EF 100-400L är ett alldeles utmärkt safariobjektiv, enligt min mening, och det nyare version II lär vara märkbart bättre. Jag tror att det är svårt att hitta något mer praktiskt objektiv för en Canon EOS-kamera just för safarifotografering. Eventuellt Sigmas nya 100-400 i så fall. Det är lättare, men ljussvagare.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa mig en extender 2x III till mitt, Canon EF 70-200/2,8L IS USM, objektiv..

Skulle verkligen vilja veta för och nackdelar kring det...
Altenativt är ju att köpa ett begagnat Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM...
Tanken är att ha något bra/prisvärt inför kommande safariresa.

Så, låt alla erfarenheter flöda.
Hej! Du har fått ett svar i din andra tråd om samma sak.
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2185754#post2185754

Det kanske vore en bra idé att be någon ur Fotosidans redaktion att slå ihop trådarna till en enda?
 

apersson850

Aktiv medlem
Eftersom det numera finns en 100-400 Mark II från Canon är det nog mer än jag som umgåtts med tankar på att sälja sin Mark I av samma version. Du kan kanske fynda i begagnathyllorna?
 

Jhns

Aktiv medlem
Hej
Nej, jag använder inte crop-kamera. De senaste åren har jag använt Canon 5D mkIII...

Visst är det så att vikten sätter sina begränsningar på handbagaget..

Så Canons 100-400L är inget som rekomenderas??
Det är definitivt inget fel på 100-400 zoomen.
Jag har haft version 1 och varit nöjd nu har jag version 2 och är också nöjd.
Det finns en del påstående att version 1 drar in damm. Inget som jag märkt men är tätningarna gamla och torra/sprukna så blir det säkert så.
Version 2 är tätare.
Vad gäller damm generellt så beror det ju på vart du åker. Sydafrika dammar inte mycket.
Uganda, Kenya eller Tasnzania är inget problem heller. Namibia däremot kan vara rejält dammigt.
Där bör man tänka sig för när man byter linser men sunt förnuft gäller ju alltid.
Beroende vad du tänkt dig fotografera , är det däggdjur räcker 400 i de flesta fall. Fåglar kan man behöva upp till 600. Men det skall ju vara skarpt på 600mm. När på dagen har du tänkt dig fota. Precis vid gryningen kan det vara rejält mörkt och efter bara några minuter senare så är det fullt dagsljus.

Jag har ingen erfarenhet av 150-600 men de gamla 150-500 var ofta rejält softa på längsta brännvidden.
Så kör på 100-400 .
Lycka till.
Hälsningar
Stefan
 
ANNONS