Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ni som gjort fotobok hos Crimson...

Produkter
(logga in för att koppla)

Gille Spie

Aktiv medlem
Hej!

Ni som gjort bok hos Crimson. Vilken storlek hade ni på bilderna? Finns det någon rekommenderad storlek för att det ska bli schyst eller är det bara att köra på med högupplösta?
Jag har precis gjort 3 böcker i liggande A4 hos Crimson med bilder upp till 6048 x 4032 och ner till cirka 1100 x 1200. Bilder under en 10 års period med olika kameror och en del äldre inskannade foton. Därav olika upplösningar. De minsta har jag inte kunnat göra "helbildsidor" utan fått ta ner bildstorlekarna på sidorna. Håller just nu på med fjärde boken i en serie av 10 (barnbarnen - födelsedagspresenter) och har nu istället för att skanna in äldre bilder fotograferat av dom. Blivit bättre tycker jag då jag fått en högre upplösning på det sättet.
Programmet varnar om det tycker att det är för lågupplöst.

Rent generellt är jag jättenöjd med resultatet av de böckerna jag gjort. Färgerna helt OK jämfört med vad jag ser på min kalibrerade skärm. Använder Lightroom och exporterar därifrån jpg i högsta kvalitet med färgrymd AdobeRGB och vid eporten skärpa för matt papper och mängd standard.
Hade från början tänkt använda Blurb för mina 10 böcker men det blev Crimson och jättenöjd.
 

battiman

Ny medlem
Tack för din info!

Det slutade med att jag gjorde boken i iPhoto. Det kändes enklast och framför allt snabbast då jag hade brådis.

MVH

Sebastian
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Fuji vs. Crimson

Någon som gjort en fotobok hos fujifilm?
ska själv göra en bok tänkte jag och kikade på deras program som man laddar ner och tyckte det såg smidigt ut.
är det kanske likvärdigt med crimson?
Jag svarade tidigare i tråden att jag hade erfarenhet av Fuji men inte Crimson. Efter allt positivt som jag läst om Crimson har jag nu gjort en fotobok hos dem och kan nu ge mig på en liten jämförelse.
Först ska jag säga att jag är mycket nöjd med min Crimson-bok, vilket jag för övrigt även har varit med de fotoböcker som jag gjort hos Fuji. Är då Crimson bättre än Fuji? Mitt svar är nej, men inte sämre heller. Däremot blir resultatet ganska olika vilket kan vara bra att känna till för den som ska göra en fotobok hos någon av dessa leverantörer. Välj leverantör efter vilken ”look and feel” du vill förmedla.

Jag har behandlat alla bilder i PhotoShop Elements först och sen använt Fuji eller Crimson redigeringsprogram för att placera ut bilder i fotoboken och redigera texter. Om man bortser från några mindre ganska obetydliga skillnader tycker jag detta är de viktigaste skillnaderna mellan Crimson och Fuji:
Första intrycket – Crimson upplevs mer som en ”riktig bok” medan Fuji är en modern version av foto-album.
Papperstjocklek – mycket tjockare papper i Fuji (fotopapper). Det är mycket stadigt men kan bli lite svårt att bläddra. Tjockleken gör också att man knappast kan göra fotoböcker med fler än 40 – 50 sidor med Fuji. Vill du ha fler än 50 sidor, välj Crimson.
Papperskvalitet – mycket blankt papper hos Fuji (tror att man kan beställa även med matt papper, men jag har inte provat detta). Papperet hos Crimson har lite struktur vilket ger bilderna ett lite mattare intryck, men det är mycket snyggt.
Bildkvalitet – strukturen på Crimsons papper gör att bilderna blir en aning korniga, vilket medför att bilderna i Fuji-boken ser lite skarpare ut.
Färger – nästan fånigt att skriva något om eftersom det är mycket subjektivt, men jag upplever färgerna som behagligare i Crimson-boken. Det är inget fel på Fuji’s färger, men de känns lite ”hårdare”.
En bra grej med Crimson är att man kan dela en digital version av sin fotobok (gratis) till sina vänner via Internet.

Min rekommendation är:
Använd Fuji när man vill skapa något som liknar ett foto-album, gillar blanka och skarpa bilder och inte har behov av fler än 50 sidor
Använd Crimson när man vill skapa något som liknar en riktigt proffsig bok med bilder i. Detta är också enda alternativet om man vill ha riktigt många sidor i en fotobok
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har bara gjort 2 böcker.
En seriösare
Blurb
ca A3
kanske 60-70 sidor
All redigering i LR & PS med Sooftproofning
Producerad i InDesign som sedan jackas in i Blurbs program/mall.
KLickat i att inte få ngn extra skärpning/efterbehandling
Det blev jättebra
Dyrt? tja runt 800kr

Fuji
A4
Använt Fujis verktyg för att producera boken
typ 24 sidor
KLickat i att inte få ngn extra skärpning/efterbehandling
Det blev skit!
Överskärpningar o överdrivna färger.
Tyvärr hade jag inte tid att klaga utan den gavs bort (som planerat) dagen efter den kom hem.
Billigt i kr men i hjärtat kostade det betydligt mer...

Info: Crimson tar också material från InDesign om man ringer dem o frågar.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Tja, som objektiv test lämnar detta en del övrigt att önska. Med tanke på hur olika teknik/metod du använt för att producera dessa fotoböcker är det inte konstigt att resultatet blivit olika.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är helt riktigt att det inte är ngt objektivt överhuvudtaget i det jag har gjort.
Jag gör dem åt mig själv.
Skall man testa så måste man skicka in samma material till ett antal producenter OCH göra om det flera ggr med SAMMA material.
Det har inte jag råd med.

Det jag däremot tycker är anmärkningsvärt är att det var en så pass kraftig överskärpning av bilderna hos Fuji. Alltså det funkar ju ypperligt om man ger Fuji oskärpt material men nu gör jag det själv OCH begär att de inte skall pilla på det. Lik förbannat så funkar det inte.

Till Fujis FÖRDEL så skall man också nämna att Fuji var inte ointresserade av få tillbaka boken och göra om den MEN det tillät inte tiden denna gg. Så givetvis så skall det gå att få ett bättre resultat än det jag fick. Andra är ju nöjda...
 

afe

Aktiv medlem
Vad som är anmärkningsvärt är inte värt att anmärka på av ett enda test i såna här sammanhang tycker jag. Möjligen om det vore så att Fuji gjort det för att visa det bästa de kan men så var väl inte fallet?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Alla kan göra fel.
Men när det finns en funktion för att undvika vidare skärpning och man använder den men sen fungerar det i alla fall inte.
Varför finns den möjligheten då att undvika extra skärpning?

Och normal produktion av böcker är inte ngt test. Vi konsumenter gör böcker som vi vill ha. Vi gör givetvis inte böcker vi inte vill ha. Fuji får gärna leka hur mycket de vill i sin egen produktion. Men MIN bok vill jag givetvis ha den som JAG har beställt den. O jag kan inte tro ngt annat än att det gäller oss alla beställare.
Men jag kanske missförstår din kommentar Anders.
 

afe

Aktiv medlem
Har du fått något annat än du beställt ska de förstås rätta till det, men det jag menar är att det inte går att dra några slutsatser av ett enstaka exemplar. Alla utskriftfirmor gör fel ibland :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Då förstår jag vad du menar.
O som jag skrev så var de väldigt intresserade av att få titta på den o göra om den. Men det tillät tyvärr inte tiden. ja ja ungdomar har så bråttom o allt skall hända NU...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har du fått något annat än du beställt ska de förstås rätta till det, men det jag menar är att det inte går att dra några slutsatser av ett enstaka exemplar. Alla utskriftfirmor gör fel ibland :)
Har tidigare använt Apple och iPhoto eller Aperture för att göra böcker och kalendrar.
Var van vid programmen efter många år och det kändes jobbigt att använda ett annat program när man hade bråttom. Visst jag är alltid ute i sista minuten.
Det har tidigare fungerat bra och även jag som jobbat med papper och tryck har varit nöjd.
Nu islutet av förra året var det dags igen. 2 Böcker och ett antal kalendrar till tjocka släkten skulle tryckas och ges bort som julklappar.
Denna gång gick det mesta fel. För det första fanns det buggar i iPhoto som gjorde det svårt att lägga till text kopplat till bilderna. Hittade till sist en work around.

Nästa problem var när allt var uppladdat och bekräftat via deras web-sida så fungerade allt bra med kalendern men med den första boken hände inget mer. Det skall komma ett mail som bekräftar beställningen och jag kunde inte hitta ordern på sidan där jag kan följa mina beställningar.
Så fick ringa Apple och höra så jag inte dubbelbeställde om jag skickade om ordern. Nej de hade inte min order och kunde inte svara på var den tagit vägen.
så jag fick skicka om den igen. Nu gjorde jag en tabbe. Jag hade blivit ombedd av bröllopsparet att skicka dem samma bilder för de skulle kunna använda dem som bakgrund på datorer och som skärmsläckare. Så jag hade skickat dem bilder med lägre upplösning. Nu var det dessa som laddades upp och boken kom efter en vecka och såg naturligtvis ut som kattskit. Apple har till skillnad mot Crimson ingen koll över att bilderna duger för det de skall användas till.

Så det var bara att beställa igen. Den här gången behövde jag boka ordern 5 gånger innan det äntligen fungerade.
När jag fick den veckan efter nyår var bilderna på 2 av de 24 sidorna förstörda av tryckmoaré. Ett välkänt gammalt tryckproblem.
Så det var dags att ta kontakt med Apple igen och klaga. De man först kommer i kontakt med hos supporten kan som mest ge en en rabatt på 15% på nästa beställning som kompensation. Nu var killen jag pratade med bra och kontaktade de ansvariga för deras printservice. Jag skickade scannde bilder på de misslyckade sidorna och skickade dem. De krediterade fakturan inom ett par dagar.
Under samtalet fick jag veta att allt är automatiserat och de inte vet vilket tryckeri som utför jobbet. Så kvalitetskontrollen är minimal.
Så personligen kommer jag inte använda dem mer även om jag tyckte de skötte mitt ärende helt OK.
Därför kommer jag använda Crimson mer i fortsättningen för att komma närmare de som verkligen utför jobbet och påverkar kvalitén.

På tal om papperskvaliet så är faktiskt 190 gr/m2 att betrakta som kartong och inte papper. Den gamla gränsen brukade anses vara 170gr .
Fotoböcker förr från Hasselblad och andra brukade tryckas på konsttryckspapper i 150 gr.
Så 190 gr får nästan anses som overkill men visar också på inriktning på kvalitet.
 

lofling

Aktiv medlem
Jag har gjort flera fotoböcker hos Fuji och jag är mycket nöjd med resultatet. Speciellt om man väljer det största format (A3) blir resultatet ganska imponerande. Jag har dock aldrig beställt någon fotobok från Crimson så jag kan inte jämföra kvaliteten.
Tidigare i våras publicerades en test av fotoböcker här på FS. Fuji kom inte så bra ut i den testen om jag minns rätt. Tror att det var färgerna på bilderna som inte gillades, men det kan vara lite individuellt vad olika människor uppskattar.
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med detta. Jag har inte sett testet, men jag skulle gissa på att om färgerna inte gillades berodde på att de inte stämde med originalen, eller? Precis som med skärpning som nämns i tråden, om man nu redigerar bilderna och är nöjd med dem, då är ju vitsen att det ska se så likt ut som möjligt i tryck. Därför undrar jag vad du menar vad som är individuellt vad olika människor uppskattar.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har kört Crimson och Apple. Varit nöjd med båda men sedan jag bytte till PC blev det Crimson. Jag är nöjd med Crimson men vill uppmärksamma på att med deras standardinställningar blir bilderna lite mörkare och färgerna är lite mer dämpade än med Apple. Justerar man detta är kvaliteten f ö bra.
 
ANNONS