Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildfel vid visning av bloggarna

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Har dom två sista dagarna haft problem med bildvisningen av bloggarna i FS. Först trodde jag det var hos FS problemet låg, men så är det säkert inte.
1 När jag kollar FS ser allt normalt ut.
2 När jag väljer bloggarna ser också allt normalt ut
3 När jag väljer en blogg för att läsa är texten normal men bilderna ser ut att vara 100 % och jag ser bara en mindre del av varje bild
4 När jag så klickar på varje bild ser den normal ut
5 Detta gäller bara en av mina datorer, den fasta pc:n där jag kör W7 och Explorer
6 På min MBP, plattan och mobilen ser allt normalt ut hela vägen

Gissar att jag av misstag ändrat nå´n inställning nånstans men vilken? Det är ju inte "skärmförstoringen" eller vad det nu heter, allt ser normalt ut utom just bilderna när jag klickat in mig på resp blogg
 

pdahlen

Aktiv medlem
Så såg det ut på min PC också igår, bilderna blir fyrkantiga och förstorade, på min ipad så är det OK. Har inte forskat mer i det utan tänker det går nog över :)
 

Katt-Tina

Medlem
Khalad - jag har precis samma fel på min dator (fasta) som du har på din - har dock Win10. Och så har det varit i tre dagar. Jag har inte ändrat något alls på/i min dator, så det känns inte sannolikt, att det skulle vara den som är "fel". Kan nämnda att alla andra websidor jag brukar besöka är precis som vanligt, inga felaktiga bilder eller annat. Bara FS bloggar som beter sig så här. Det är onekligen lite "knöligt" att inte kunna se bilderna och samtidigt läsa texten. Hoppas det ordnar sig så att det återgår till det normala, dvs som det alltid varit tidigare.
 

ehrsa

Aktiv medlem
Ja, så ser det ut för mig också sen flera dagar eller kanske en vecka tillbaks när jag använder Explorer (11) som webbläsare. Har Windows 10, med 10:an följde också webbläsaren 'Microsoft Edge', den är väl 'modernare' på något sätt.. Med Edge så fungerar allting normalt när man tittar på FS! Men, jag använder hellre min Explorer 11, där kan jag via 'ctrl+F11' få bort alla 'lister' på skärmen, den blir helt ren.. När jag vill ha fram 'listerna/ramarna' på Explorer så är det bara att föra 'pekaren' mot överkanten så kommer allt fram.. eller mot den nedre långsidan så kommer allt fram där.. väldigt behagligt! I Edge så hittar jag ingen inställning för att den övre 'ramen' ska försvinna.. ctrl+F11 fungerar inte! Istället så tar webbadressfönstret och 'favoriter' och annat c:a 2cm av min skärms yta i överkant, det gillar jag inte!

På FS så har man alltså pillat med någon inställning som gör att Explorer inte längre fungerar som det gjorde tidigare, man måste tydligen ha en annan webbläsare.. t.ex. 'Edge' som följde med i Windows 10.
Hälsn!
 

Khalad

Aktiv medlem
Ja, så ser det ut för mig också sen flera dagar eller kanske en vecka tillbaks när jag använder Explorer (11) som webbläsare. Har Windows 10, med 10:an följde också webbläsaren 'Microsoft Edge', den är väl 'modernare' på något sätt.. Med Edge så fungerar allting normalt när man tittar på FS! Men, jag använder hellre min Explorer 11, där kan jag via 'ctrl+F11' få bort alla 'lister' på skärmen, den blir helt ren.. När jag vill ha fram 'listerna/ramarna' på Explorer så är det bara att föra 'pekaren' mot överkanten så kommer allt fram.. eller mot den nedre långsidan så kommer allt fram där.. väldigt behagligt! I Edge så hittar jag ingen inställning för att den övre 'ramen' ska försvinna.. ctrl+F11 fungerar inte! Istället så tar webbadressfönstret och 'favoriter' och annat c:a 2cm av min skärms yta i överkant, det gillar jag inte!

På FS så har man alltså pillat med någon inställning som gör att Explorer inte längre fungerar som det gjorde tidigare, man måste tydligen ha en annan webbläsare.. t.ex. 'Edge' som följde med i Windows 10.
Hälsn!
Har varit i kontakt med David Elmfeldt på FS och man gjorde en ändring för några dagar sen och det är Explorer som inte hänger med. Har nu testat Google Chrome och det fungerar utmärkt. David skulle kolla om han kan fixa det för Explorer också, men det är intressant att läsa vad han skrev:
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=171204
 

ehrsa

Aktiv medlem
Har varit i kontakt med David Elmfeldt på FS och man gjorde en ändring för några dagar sen och det är Explorer som inte hänger med. Har nu testat Google Chrome och det fungerar utmärkt. David skulle kolla om han kan fixa det för Explorer också, men det är intressant att läsa vad han skrev:
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=171204
Jag har förstått att det har nått med webbläsaren att göra eftersom det fungerar när jag använder 'Edge' som finns med i Windows 10. Det här problemet fanns även under en period innan årsskiftet eller om det var redan i höstas.. Men sedan återgick det till det normala igen, tills nu..

Bland 'datanördar' har det väl alltid varit populärt att klanka ner på 'Microsofts' produkter, jag vet inte varför.. Har själv tidigare testat Google Chrome lite men även några andra genom åren, fast ingen har passat mig bättre än Explorer! Den är lättanvänd och har gått att anpassa så som jag vill, t.ex. att 'ramarna' i över och underkant försvinner, men kommer fram när jag för 'muspekaren' dit (eller trycker ctrl+F11). Hela min skärm fylls av t.ex. en bild, utan störande 'lister'.. Får också en känsla av att Google Chrome lägger in en massa annat 'skit' i datorn som jag inte är intresserad av.. men det har jag inga exempel på.. Tills vidare får jag använda mig av 'Microsoft Edge' som kom med i Windows 10, den fungerar bra, men känns lite 'avskalad' jämfört med Explorer, och jag får ju inte bort den 2 cm. tjocka 'listen' i överkant..
Hälsn!
 

ehrsa

Aktiv medlem
shift+windows+enter för fullskärm.

Eller kör Firefox om du inte litar på vad chrome lägger in.
Tack! Det fungerar för 'helskärm', men hade helst velat att 'listen' kom tillbaks automatiskt när jag för muspekaren till överkanten som i Explorer, men det gör den inte.. i alla fall bättre än när listen ligger kvar hela tiden!
Hälsn
 

ztenlund

Aktiv medlem
Senast ändrad:

ehrsa

Aktiv medlem
Får inte detta att fungera, varken på Explorer eller Google Chrome. Jag kör W7, kanske den är för gammal?
Prova att 'bara' trycka på 'F11' , varannan gång så försvinner övre listen eller kommer tillbaks.. i något läge så kan man då högerklicka på den övre listen och välja 'dölj automatiskt' vilket gör att den försvinner men kommer fram när man för muspekaren till den övre kanten.. har för mig att det var så på W7! Det är väldigt behagligt att få bort den övre listen, och att den enkelt ändå kommer tillbaks när man för 'musen' dit.
Hälsn!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Prova att 'bara' trycka på 'F11' , varannan gång så försvinner övre listen eller kommer tillbaks.. i något läge så kan man då högerklicka på den övre listen och välja 'dölj automatiskt' vilket gör att den försvinner men kommer fram när man för muspekaren till den övre kanten.. har för mig att det var så på W7! Det är väldigt behagligt att få bort den övre listen, och att den enkelt ändå kommer tillbaks när man för 'musen' dit.
Hälsn!
I IE så försvinner nog raden av sig självt efter en stund. Det är likadant med Firefox.
 
ANNONS