Annons

Problem med Dörr A4 topplatta, aka förstår mig inte på stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Lamphus

Aktiv medlem
Hej,

Blev för en tid sedan varse att min Dörr HB-36-kulled inte riktigt låste på Dörr A4-stativet. På mittpelaren sitter alltså skruven för stativhuvud, trätt över den en rund platt sak. Denna platta sak har ingen gänga utan sitter lite löst runt skruven, minns inte hur det var från början. Man kan alltså bara lyfta upp och loss den från skruven. Håller man plattan rakt och försöker att skruva på en kulled så sker följande:

ett Cullman Magnetit skruvar inte fast överhuvudtaget (inga problem att skruva på utan den runda stativplattan),
Dörr HB-36 skruvar nästan fast men drar man lite extra så lossnar det igen, inte heller något stativ utan den runda stativplattan.

Har inget annat stativ med utbytbart huvud för tillfället så kan inte klura ut vad som saknas/ är skevt riktigt och har ej funnit något på nätet som förklarar just denna bit. Det är som om den runda plattan skulle behöva komma längre ner på skruven men den verkar sitta så långt ner som det är fysiskt möjligt och designat.

Eftersom jag är praktiskt lagd som en enbuske så tänkte jag bara höra här om någon tror sig veta vad som är galet innan jag ger upp och köper ett nytt stativ.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan du skruva tillbaka den plattan som sitter på stativet så att gängan som sticker ut blir längre? Sedan skruva på kulleden och spänna den med vridplattan på stativet. Jag har inte dessa men kan tänka mig att det fungerar så
 

Bilagor

Michael Johansson

Aktiv medlem
På filmen tycker jag mig skönja en mutter på stativskruven i själva mittpelaren. Kan du inte lossa den? Om det går borde det gå att skruva ur skruven, lägga muttern i den lösa plattan, skruva på skruven lagom långt och sedan använda plattan som skruvdragare när du skruvar tillbaka hela härligheten i mittpelaren. Då kommer muttern att ligga i plattan, skruven sticka upp en bit och därmed ge möjlighet att skruva på stativhuvudet. Jag förmodar att det sitter tre insexskruvar i vridplattan som du sedan kan spänna mot stativhuvudet så att det inte går att lossa.

Som det är nu så verkar skruven inte sticka upp tillräckligt ovanför plattan.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej, tack för svaret. Om du med vridplattan menar den runda som sitter på stativet så verkar den inte gå att skruva på mer nej. Jag gjorde en kort film för att försöka illustrera:

Misstänker att nåt är skevt / fel handhavande.

https://drive.google.com/file/d/1-9iBIzc0ZBUeIKlSGRpCM2f98NGwB17t/view?usp=sharing
Hej !

Den skruven som sticker upp ur mittpelaren är nog vändbar
för att passa olika gängor,
jag kan tänka mej att den ser ut så här:
https://www.ebay.com/itm/Dual-use-1-4-3-8-Adapter-Male-Screw-Threaded-For-Ball-Head-Tripod-Monopod/201614851796?hash=item2ef12e7ed4:g:TuUAAOSwuzRXdi3E


Plattan är försedd med tre gängade hål för stopp/låsskruv
som man drar i efter att man skruvat fast huvudet.

Pröva med att skruva upp mittskruven ca 5-6 mm och sen montera huvudet.
Alternativ: Strunta i plattan.

Går det att vända plattan ?

//MW
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ja prova att skruva upp skruven. Ev kanske det finns någon låsskruv från sidan som håller fast skruven?
Det är inte så att denna platta ska passa in i något spår eller liknade så att den kommer längre ner?
 

Lamphus

Aktiv medlem
Hej igen och tack för alla svar.

Ok, då vet jag vad de tre skruvarna i runda plattan är (till för att spänna fast stativhuvudet).

Vad avser stativskruven så är den nog en sådan som Smw länkat till. För att inte skada spåret på skruven så måste man greppa om mutterdelen, för det krävs nåt slags smal skiftnyckel, ska se om jag finner någon. Har inget minne av att ha rört skruven och så handfallen som jag står inför den nu så ter det sig något otroligt.

Man kan vända på plattan men det hjälper inte nämnvärt och den ser då ut att sitta uppochner.

Det finns ett litet hål på sidan av pelaren, kan inte tro att det hjälper att peta in ett gem el dylikt där.

Plattans hål är delvis sexkantigt, som för att passa runt "muttern" på skruven, men upp eller uppochner så kan inte plattan fysiskt komma ner så långt.

Att köra utan platta verkar inte gå optimalt vid mer testande : båda huvudena sitter inte helt fast, de snurrar med bara lite kraft fast de är påskruvade så långt ner det går.

Finnes ingen lämplig nyckel för att få loss den där skruven så får jag helt enkelt köpa ett nytt stativ. Det hade varit kul att få tag i ett likadant så att man kan se hur det ska förhålla sig men de har inte sålts på ett tag och är svåra att få tag på ser det ut som.

Edit. Här gör man något med plattan och en skruv på det här objektivet, vid 4:30 ungefär, men blir inte så mkt visare av det https://www.youtube.com/watch?v=kY9vWoUvOO4&t=217s


Tack igen för alla svar.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Skulle du kunna ta en bild på plattan underifrån samt en rakt uppifrån på skruven som sitter på stativet. Kan tycka att den ska tryckas ner över sexkantsfästet på skruven
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Försök med detta

På ett Manfrottostativ jag hade var jag tvungen att dra åt skruven genom att gå in underifrån genom mittpelaren med en hylsnyckel och en förlängare. Kolla med en ficklampa genom mittpelaren hur det ser ut. Fast på filmen verkar problemet vara något annat än att skruven sitter löst?
 

gunte

Aktiv medlem
Plattan ska sitta före mittskruven, ta tag om gängorna med en tång och lossa den. Lägg plattan på plats och skruva i den ände som inte ska användas.
Mv/G
 

Lamphus

Aktiv medlem
Tack för ytterligare svar.

pdahlen:
Här är tre bilder på plattan. Den har blivit lite skadad men ser inte egentligen hur det skulle orsaka detta.

https://drive.google.com/open?id=1xgw7w9ytaeTKVrZqyr-F3VtPczc9dOpB
https://drive.google.com/open?id=1u1CkmZPTqYmhMHMZ7jV2NnkVdP4jNzrs
https://drive.google.com/open?id=1nrmkZBm6F6SyqlxZ-NhtYxBX6HEHCpuY

Gunte: Ska se om jag hittar någon tång / nyckel för den.

Tonyeagle: skruven sitter där den alltid suttit tror jag :) Inte ett dugg lös, åtminstone inte om man försöker rucka på med händerna.
 

Wilhelm

Aktiv medlem
Ser ut som plattan har sexkantshål på ovansidan. Så skruven skall nog gå igenom plattan och användas att dra åt/lossa skruven med. Som gunte säger bort med skruven först.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Håller med övriga. Den med sexkant ska vara uppåt och skruven ska igenom den och dras med hjälp av ringen.den har varit felmonterad från start
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Lossa muttern eller skruven med hjälp av en hylsnyckel, kanske en lång hylsa om skruven bottnar. Sitter muttern fast på skruven så stick den genom plattan och skruva ner i mittpelaren som beskrivits ovan.

Jag har ett stativ där muttern är lös och skruven en pinnbult. Då fick jag lägga i mutter och skruv i plattan med muttern i sexkanthålet och sedan skruva ner skruven för hand till lagom höjd och sedan dra fast allt med hjälp av plattan.
 

Lamphus

Aktiv medlem
Supertack igen för all hjälp! Med ett spärrskaft och långa sexkantiga hylsor gick det enkelt att ta bort skruven (som muttern sitter fast på). Man trär plattan över den och skruvar fast i stativet med plattan, så som ni beskrivit. Mission successful - inget nytt stativ behövs, och jag har lärt mig lite praktiska ting : )
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

Aktiv medlem
Bra att det löste sig.

Ännu bättre att du delger din framgång så att vi andra fått reda på hur det hela löste sig. Alltför många glömmer detta avslutande inlägg när de fått hjälp eller fått ett redovisat problem löst.
 
ANNONS