Annons

Rovfågel - vad är detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

SSD

Aktiv medlem
som Jag ser det finns 2 alternativ, Bivråk eller Ormörn. Är ju omöjligt att på bilden avgöra storlek, en Ormörn är ju större än en Bivråk. Bivråken har en stjärt med rundade kanter och ettlåbgt framskjutet huvud, vilket jag tycker bilden visar. En Ormörn har skarpa hörn på stjärten som ska vara knappt lika lång sol vingarnas bredd och ett huvud som är kort och rundat. Det mesta talar nog för en Bivråki alla fall.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
som Jag ser det finns 2 alternativ, Bivråk eller Ormörn. Är ju omöjligt att på bilden avgöra storlek, en Ormörn är ju större än en Bivråk. Bivråken har en stjärt med rundade kanter och ettlåbgt framskjutet huvud, vilket jag tycker bilden visar. En Ormörn har skarpa hörn på stjärten som ska vara knappt lika lång sol vingarnas bredd och ett huvud som är kort och rundat. Det mesta talar nog för en Bivråki alla fall.
En ormörn har aldrig mörka knogfläckar. Se även mycket kraftig skuggning på armpennorna, skulle aldrig heller ses på ormörn. Jizzen är helt fel och bröstet mörkt.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Det är en luring, jag tycker att handen har för långa pennor och att bivråk och örnvråk bara har 4 tydliga pennor, här är det 5 tydliga..
Tofsbivråk????
Bivråk har fem fingrar om ingen har ruggats. I praktiken har rovfåglar ofta någon penna ruggad, så det är egentligen ensamt ingen gångbar metod för artbestämning alls.
Örnvråken har en helt annan jizz med bl a kortare hals och stjärt. Örnvråk har också väldigt ljusa hand- och armpennor med svart ytterband.
 

Tbirder

Aktiv medlem
Visst är det en bivråk på bilden. Karaktärer som visar detta har redan nämnts, men förutom dem är bandningen på undersidan av vingar, men speciellt bandningen av stjärten, typisk.
 
ANNONS