Annons

Vilket batteri är bäst för blixt sb400

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Ja som rubriken lyder. Vilket batteri är bäst för en kamerablixt, i detta fall sb400.

Läste ett allmänt test av batterier och Clas Ohlson fick högst betyg.
 

PeterWem

Aktiv medlem
IKEA:s LADDA 2450mAh om du ska ha NiMH. Bäst batteri/krona. Gjorda i Japan och förmodligen Panasonic som tillverkar LADDA. Se till att köra en laddare som inte förstör batterierna.
 

Ventures

Aktiv medlem
Ja som rubriken lyder. Vilket batteri är bäst för en kamerablixt, i detta fall sb400.

Läste ett allmänt test av batterier och Clas Ohlson fick högst betyg.
Antar att du menar laddbara batterier.
Jag hade en SB400 i begynnelsen och upplevde att den drog väldigt lite batteri. Så det är nästan lika bra att använda alkaliska, som dessutom har högre spänning än NiMH (1,6v mot 1,2).
Men Ikeas är prisvärda. Jag har både COs och Ikeas i mina blixtar (SB800) nu och de verkar hålla länge. Jag har dock inte hårdkört blixtarna ännu sedan jag bytte till dessa.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Antar att du menar laddbara batterier.
Jag hade en SB400 i begynnelsen och upplevde att den drog väldigt lite batteri. Så det är nästan lika bra att använda alkaliska, som dessutom har högre spänning än NiMH (1,6v mot 1,2).
Men Ikeas är prisvärda. Jag har både COs och Ikeas i mina blixtar (SB800) nu och de verkar hålla länge. Jag har dock inte hårdkört blixtarna ännu sedan jag bytte till dessa.
Laddbara NiMH-batterier ger kortare "recycle-time" för blixten trots lägre volt.

Det enklaste sättet att hitta batterier av god kvalitet är att köpa förladdade uppladdningsbara batterier. "Pre-charged".

Batterierna håller längre om du har en laddare med lång uppladdningstid. Ibland har man ont om tid, så jag har en laddare där man kan välja 1-2 timmar eller 3-4 timmar.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag använder IKEAs laddare "Storhögen" som laddar varje batteri individuellt och går över till underhållsladdning när batteriet är fulladdat. Inga problem än.

Jag är i stort sett nöjd med IKEAs LADDA-batterier. De räcker dock inte så länge i frysskåpet (en månad ungefär). Jag har en trådlös temperaturgivare i frysen så att kan jag se temperaturen utan att öppna skåpet.
 
ANNONS