Annons

On1 raw 2019 nu släppt som beta 1 till plus medlemmar

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej.

Har jag förstått det hela rätt, att man köper ON 1 1år i taget?? Eller är det en engångskostnad och sen får man alla uppdateringar. Eller måste man betala för uppdateringar också?

Må gott / Johan
Det finns några alternativ. Endera köper man en version som nu 2019.5 och kommer få betala för en uppgradering när On1 2020 kommer i slutet av året om man vill uppgradera. Licens man betalt för gäller.

Om man är ny på On1 kan det vara vettigt att istället välja On1 plus pro. Väldigt mycket bra material är där och tips och tricks.

Fast starta med att ladda ner provversionen och se om du trivs med programmet. Den fungerar i en månad.

https://www.on1.com/products/photo-raw/buy/?t=2
 

Johan.76

Aktiv medlem
Det finns några alternativ. Endera köper man en version som nu 2019.5 och kommer få betala för en uppgradering när On1 2020 kommer i slutet av året om man vill uppgradera. Licens man betalt för gäller.

Om man är ny på On1 kan det vara vettigt att istället välja On1 plus pro. Väldigt mycket bra material är där och tips och tricks.

Fast starta med att ladda ner provversionen och se om du trivs med programmet. Den fungerar i en månad.

https://www.on1.com/products/photo-raw/buy/?t=2
Tack. Är nyfiken mest. Men kan va bra att ha ett alternativ om man tröttnar på LR nån gång.
Än så länge är jag nöjd med LR. Men om jag förstått det hela rätt så får man ändå betala för uppdateringar när det gäller ON 1 ? Hänger inte riktigt med?
Eller är det bara när det kommer nya Program versioner man behöver betala. "små" uppdateringarna dom får man?

// Johan
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack. Är nyfiken mest. Men kan va bra att ha ett alternativ om man tröttnar på LR nån gång.
Än så länge är jag nöjd med LR. Men om jag förstått det hela rätt så får man ändå betala för uppdateringar när det gäller ON 1 ? Hänger inte riktigt med?
Eller är det bara när det kommer nya Program versioner man behöver betala. "små" uppdateringarna dom får man?

// Johan
Helt korrekt. En gång om året cirka kommer det en större uppdatering. Den måste man betala för. Så precis som en gång i tiden med LR måste man betala om man vill ha det senaste. Fast man måste inte. Man kan köra vidare med sin gamla version om man är nöjd. Licensen för den versionen är som sagt tills vidare.
Nu tycker jag att den senaste uppgraderingen är så stor att man nog kan kalla den en helt ny version. ON1 2019 var bra. Fast 2019.5 är mycket snabbare och allt fungerar bättre. Jag gillar arbetsflödet i ON1 och deras sätt att tänka i verktyg.
Sedan lagermasker mm. Det är som en kombination av LR och PS där allt är lättare att använda. Deras tutorials och andra kurser är verkligen toppklass.
 

Johan.76

Aktiv medlem
Helt korrekt. En gång om året cirka kommer det en större uppdatering. Den måste man betala för. Så precis som en gång i tiden med LR måste man betala om man vill ha det senaste. Fast man måste inte. Man kan köra vidare med sin gamla version om man är nöjd. Licensen för den versionen är som sagt tills vidare.
Nu tycker jag att den senaste uppgraderingen är så stor att man nog kan kalla den en helt ny version. ON1 2019 var bra. Fast 2019.5 är mycket snabbare och allt fungerar bättre. Jag gillar arbetsflödet i ON1 och deras sätt att tänka i verktyg.
Sedan lagermasker mm. Det är som en kombination av LR och PS där allt är lättare att använda. Deras tutorials och andra kurser är verkligen toppklass.
Tusen tack för svar.

Må gott.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Finns det på "svenska" eller är det endast på engelska?

Tack på förhand för alla svar du tagit dig tid att svara på.

// Johan
Jag har faktiskt inte tänkt på det. Jag har jobbat så mycket internationellt att jag direkt ställer om mellan svenska och engelska.
När jag träffade min fru från Österrike var di båda bra på engelska fast hon dålig på svenska och jag på tyska. Så engelska blev vardagsspråket.
När vår dotter föddes i Tyskland 1992 fick hon både tyska och svenska till livs med modersmjölken.
Så hon lärde sig snabbt att prata tyska med den ene och svenska med den andre.
Vi skaffade också en aupair som tog hand om henne som var svenska.
MIn fru och jag fortsatte med engelskan och länge trodde vi att vi kunde tala över huvudet på vår dotter utan hon förstod. Fast redan när hon var 2 år började hon kommentera på tyska eller svenska vad vi sa till varandra.
Tillsammans med vår aupair och min frus dotter var vi en härlig samling.
När vi satt tillsammans nere i Ravensburg i Schwaben på en restaurang bytte vi ständigt språk . Folk vid borden runt om kring började titta lite konstigt när vi ständigt bytte språk. Där satt en liten 4-åring och talade både svenska-tyska och engelska. De från Schwaben kunde knappt prata hög-tyska. Jag lärde mig också tyska väldigt bra.
Därför tänker jag sällan på om jag kör program på det ena eller andra språket. Om det är på svenska eller engelska är för mig samma sak. Kör även LR på engelska eftersom det är lättare när man kör någon instruktionsfil som är på engelska.

Nej On1 är vad jag vet bara på amerikanska. Som du förstår av ovanstående här jag inte ens tänkt på det. Fast håller med om att det är en svaghet.
Skall faktiskt meddela On1 om att de måste anpassa programmet till fler språk. I Europa är vi mer internationella än de flesta amerikaner och talar även en del engelska även om vi kommer från någon liten håla. Fats få är bra på det.
Fast vi är kanske inte särskilt talar kanske inte språket särskilt flytande. Det gör även inte alla svenskar även om de älskar att späcka svenskan med amerikanska termer
Så ta detta som lite off-topic på lördagen till rödvinet.
Jag skall faktiskt rapportera till ON1 att de måste anpassa On1 till olika språk.
Det är faktiskt viktigt för dem om de vill bli bättre än LR.
 

Johan.76

Aktiv medlem
Jag har faktiskt inte tänkt på det. Jag har jobbat så mycket internationellt att jag direkt ställer om mellan svenska och engelska.
När jag träffade min fru från Österrike var di båda bra på engelska fast hon dålig på svenska och jag på tyska. Så engelska blev vardagsspråket.
När vår dotter föddes i Tyskland 1992 fick hon både tyska och svenska till livs med modersmjölken.
Så hon lärde sig snabbt att prata tyska med den ene och svenska med den andre.
Vi skaffade också en aupair som tog hand om henne som var svenska.
MIn fru och jag fortsatte med engelskan och länge trodde vi att vi kunde tala över huvudet på vår dotter utan hon förstod. Fast redan när hon var 2 år började hon kommentera på tyska eller svenska vad vi sa till varandra.
Tillsammans med vår aupair och min frus dotter var vi en härlig samling.
När vi satt tillsammans nere i Ravensburg i Schwaben på en restaurang bytte vi ständigt språk . Folk vid borden runt om kring började titta lite konstigt när vi ständigt bytte språk. Där satt en liten 4-åring och talade både svenska-tyska och engelska. De från Schwaben kunde knappt prata hög-tyska. Jag lärde mig också tyska väldigt bra.
Därför tänker jag sällan på om jag kör program på det ena eller andra språket. Om det är på svenska eller engelska är för mig samma sak. Kör även LR på engelska eftersom det är lättare när man kör någon instruktionsfil som är på engelska.

Nej On1 är vad jag vet bara på amerikanska. Som du förstår av ovanstående här jag inte ens tänkt på det. Fast håller med om att det är en svaghet.
Skall faktiskt meddela On1 om att de måste anpassa programmet till fler språk. I Europa är vi mer internationella än de flesta amerikaner och talar även en del engelska även om vi kommer från någon liten håla. Fats få är bra på det.
Fast vi är kanske inte särskilt talar kanske inte språket särskilt flytande. Det gör även inte alla svenskar även om de älskar att späcka svenskan med amerikanska termer
Så ta detta som lite off-topic på lördagen till rödvinet.
Jag skall faktiskt rapportera till ON1 att de måste anpassa On1 till olika språk.
Det är faktiskt viktigt för dem om de vill bli bättre än LR.
Det gör inget med långt svar, kul att läsa. Och visst "kan" jag engelska men ska jag lära mig något gör jag helst det på svenska.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tyvärr är det som med andra program. On1 har väldig mycket bra tutorials om både fotografering och funktioner.
Fast givetvis på amerikanska. Såg någon video från BBC där snart hela världen talar dålig engelska.
Fast det är dit vi är på väg.
Det är så nära esperanto som vi kommer.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Helt korrekt. En gång om året cirka kommer det en större uppdatering. Den måste man betala för. Så precis som en gång i tiden med LR måste man betala om man vill ha det senaste. Fast man måste inte. Man kan köra vidare med sin gamla version om man är nöjd. Licensen för den versionen är som sagt tills vidare.
Nu tycker jag att den senaste uppgraderingen är så stor att man nog kan kalla den en helt ny version. ON1 2019 var bra. Fast 2019.5 är mycket snabbare och allt fungerar bättre. Jag gillar arbetsflödet i ON1 och deras sätt att tänka i verktyg.
Sedan lagermasker mm. Det är som en kombination av LR och PS där allt är lättare att använda. Deras tutorials och andra kurser är verkligen toppklass.

Hur är den mot luminar?
 

light

Aktiv medlem
Jag har ON1 photo raw 2018. Jag tänker hoppa över 2019 med alla dess uppdateringar, och uppgradera först när 2020 kommer förmodligen i slutet på året. Men det är intressant att ta del av dina erfarenheter Mats! Personligen skulle jag önska att skaparna av programmet nu upphör något år med nya funktioner och istället satsar det mesta på snabbhet och stabilitet.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag har ON1 photo raw 2018. Jag tänker hoppa över 2019 med alla dess uppdateringar, och uppgradera först när 2020 kommer förmodligen i slutet på året. Men det är intressant att ta del av dina erfarenheter Mats! Personligen skulle jag önska att skaparna av programmet nu upphör något år med nya funktioner och istället satsar det mesta på snabbhet och stabilitet.
Har du haft problem med stabilitet?
 

AWid

Aktiv medlem
Tyvärr kraschar det lite för ofta för mig för att det ska få fullt godkänt (mac). Och läser jag på tex dpreviews forum så ser jag att buggighet och brist på stabilitet är en rätt ofta återkommande kritik (om än oftast gällande windows).
Jag har använt programmet ett halvår nu och aldrig råkat ut för någon krasch eller annat problem. Men peppar peppar.......

Däremot är utskriftsdelen rätt värdelös så därför använder jag mitt gamla LR(6.14) för utskrifter.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag tyckte On1 2019.1 har fungerat bra nu i ungefär 6 månader. Kraschar inte mer än LR. Skall inte jämföras med tidigare versioner som ibland var väldigt buggiga.
Fast On1 ansträngde sig med rättningar som kom regelbundet.

Den senaste släppta versionen är jag mycket nöjd med. Det flyter nu på snabbt i alla verktyg och funktioner. Den skarpa versionen av 2019.5 har jag kört nu i en vecka ungefär och har ännu inte haft några krascher. Detta trots att denna versionen innehåller mycket nytt.

Utskrifter har jag inte testat riktigt ännu. Detsamma med Capture One Pro faktiskt.

Gjort några tester i Capture One och tyckte faktiskt att resultatet var riktigt bra. Fast för mig var det var en helt ny utskriftsmodell och inställningar man måste lära sig förstå.
On1 är kanske inte så dålig på utskrifter om man verkligen sätter sig in i det hela.
Resize är en viktig del i flödet tror jag
Har man kört LR i 15 år och skrivit ut tusentals bilder är det lätt att falla för lättjan och redigera bilderna i C1PRo eller On1 raw och exportera dem i tiff med adobe RGB och sedan skriva ut dem snabbt och enkelt som vanligt i LR.

On1 PLUS är en fint tillägg till ON1 Raw. Det kostar cirka 600 kr per år mer men man får tillgång till mängder av kurser. Inte bara sådana som rör On1 Rraw utan mycket som är mer generellt. Som porträttfoto, bröllopsfoto, landskap eller hur man skall närma sig motivet.
Varje månad kan man ladda ner nya presets.
Man får väldigt många nya kurser varje månad. Det består fota av flera olika avsnitt och kan totalt vara på 3-4 timmar.

Så nu skall jag verkligen fördjupa mig i Hudson Henrys kurs i utskrifter som är ganska ny och se vad jag kan klämma ur ON1 Raw 2019.5.
 
ANNONS