Annons

Inför hårdare straff för Off Topic tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

Heimerdinger

Aktiv medlem
Fotosidan är ett mysigt forum, som besitter stor kunskap men allt som oftast så försvinner dom bra inläggen i en sörja skräpinlägg som andra användare postar när dom lämnar topic och börjar diskutera helt andra saker.

Fotosidan kommer ofta upp som förslag när man Googlar kamerarelaterade frågor men i 99% av alla trådar så tar det bara några inlägg innan någon användare börjar ifrågasätta och berätta om vad hen har för utrustning och hur bra den fungerar även fast det inte har något alls med frågeställningen att göra.

Många användare saknar all form av respekt mot trådskaparen och kapar gärna en tråd bara för att få prata om något helt annat.

Kan ni göra något åt det här?
Exempelvis införa en funktion som gör att trådskaparen kan radera inlägg som är off topic eller åtminstone göra det lättare att flagga inlägg som bara tramsar iväg även om det inte är något allvarligt som hot eller personangrepp.

Samt dela ut varningar till användare som medvetet lämnar topic och kapar trådar.

/Joakim
 

apersson850

Aktiv medlem
Då föreslår jag att vi även inför en funktion där den som skriver ett svar i en tråd kan radera ursprungsfrågan, om den inte skulle stämma överens med hur svaret är formulerat.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Lösningen är väl ganska enkel.
Bli forumvärd för en egen del av forumet och moderera precis som det behagar.

Tillåt bara frågor som du själv skrivit.
Godkänn bara svar som du själv gillar
Spärra användare som du inte tycker om

Hoppas sedan att det blir många aktiva på den delen av forumet
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag läste en tråd nyligen där frågan handlade om fokuspunkter.
En massa svar kom in om hur autofokus fungerar. Det är ju ganska meningslöst att prata om fokuspunkter om man inte förstår hur autofokus egentligen fungerar. Men trådskaparen blev sur och ropade om ”Off Topic”.
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
Jag läste en tråd nyligen där frågan handlade om fokuspunkter.
En massa svar kom in om hur autofokus fungerar. Det är ju ganska meningslöst att prata om fokuspunkter om man inte förstår hur autofokus egentligen fungerar. Men trådskaparen blev sur och ropade om ”Off Topic”.
Tråden handlade enbart om Fokuspunkter i Nikons kameror, därför är alla andra kamerors fokuspunkter Off Topic.
Jag har ingen nytta av informationen hur man kan hantera AF med en kamera av ett annat märke lika lite som jag kan använda information om hur ditt hus ser ut eller vad din hund heter. Det är Exakt lika mycket off topic.
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
Då föreslår jag att vi även inför en funktion där den som skriver ett svar i en tråd kan radera ursprungsfrågan, om den inte skulle stämma överens med hur svaret är formulerat.
Varför det? Trådskaparen ställer frågan, låt bli att svara om du inte vill svara på frågan utan bara prata om något helt annat som inte rör frågan.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tråden handlade enbart om Fokuspunkter i Nikons kameror, därför är alla andra kamerors fokuspunkter Off Topic.
Jag har ingen nytta av informationen hur man kan hantera AF med en kamera av ett annat märke lika lite som jag kan använda information om hur ditt hus ser ut eller vad din hund heter. Det är Exakt lika mycket off topic.
Definitionen av Off Topic blir ganska subjektiv när en väsentlig del av det inlägget som gav mig lust att hjälpa till var:

Hur gör ni?
Väljer ni själv eller låter ni kameran välja, hur många fokuspunkter var ni synliga i sökaren osv?

Jag frågar mest för att jag vill utvecklas som fotograf och få förståelse för hur andra fotografer tänker.


Om man sedan vill avgränsa detta till bara Nikon så är det ju så att det funkar väldigt olika mellan olika modeller av Nikon också. Så tråden borde kanske varit avgränsad till precis trådskaparens modell av Nikon.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Varför det? Trådskaparen ställer frågan, låt bli att svara om du inte vill svara på frågan utan bara prata om något helt annat som inte rör frågan.
Fast om du skriver att ”jag frågar mest för att jag vill utvecklas som fotograf och få förståelse för hur andra fotografer tänker” får du nog acceptera att några inlägg i tråden tar fasta på just detta och inte berör exakt i vilken menydel på din Nikonmodell man hittar inställningarna.
 

TBone

Aktiv medlem
Tråden handlade enbart om Fokuspunkter i Nikons kameror, därför är alla andra kamerors fokuspunkter Off Topic.
Jag har ingen nytta av informationen hur man kan hantera AF med en kamera av ett annat märke lika lite som jag kan använda information om hur ditt hus ser ut eller vad din hund heter. Det är Exakt lika mycket off topic.
Det där inlägget är off topic i den här tråden.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Den är väl väldigt mycket On Topic eftersom det tydligt illustrerar och exemplifierar hur många trådar på FS glider iväg från ursprungsfrågan.

Ett sätt att förhoppningsvis stävja detta en aning skulle kunna vara att ta bort uppgiften om antalet inlägg respektive skribent gjort. Ibland känns det som att det är just detta som är incitamentet för att svara och därmed samla på sig ytterligare en pinne i stegen uppåt i skalan på antalet inlägg. Det räcker att den uppgiften finns i profilen, gärna begravd djupt ner i någon textmassa.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tror att en viktig nyckel till att få trådar att hålla sig inom ämnet är att bättre formulera själva trådstarten.

För en tid sedan var det en medlem som startade flera trådar under kort tid med samma innehåll. Vid frågan om varför han startat så många trådar blev svaret att han inte fick de svar han ville ha.

Ordstävet ”som man frågar får man svar” gäller sannolikt hos oss på FS.

När det gäller den diskuterade Nikon-AF-punkt-tråden så framgår det inte tydligt på sidan över senaste inlägg att den kommer specifikt från Nikon-forumet. Och visserligen frågar trådskaparen hur Nikon-fotografer gör, och han beskriver att han har en Nikon. Men resten av frågeställningen är helt öppen. (Och vad sjutton är en Nikon-fotograf? Många här på FS har flera kameror).
De gånger jag fotograferar med Nikon är det en F2 med snittbild. Det hade känts väldigt off att börja prata om hur jag gör med den i nämnda tråden.
 

apersson850

Aktiv medlem
En tråd i ett forum är som vilket samtal som helst. Man associerar med olika saker. Taget ett steg i taget är inlägg n ganska lika inlägg n+1, men om man tittar på inlägg n+20 kan man ha svårt att förstå hur det hänger ihop med inlägg n. Det vill till att läsa hela tråden för att se sammanhanget.

Ganska ofta finns det svar trådskaparen ville ha, eller borde ha, redan inom fem inlägg. Sen kan man få mer kött på benen genom att fortsätta läsa.

Ofta är det dessutom så att frågeställaren redan har bestämt sig för vilken sorts svar han vill ha, och blir förbannad när han inte får dem.

"Jag ska skjuta in min nya bössa. Är det bäst att stå två eller fem meter framför pipan?"

"Du bör inte stå framför pipan alls, utan bakom den."

"Det var inte det jag frågade!"


I sådana fall vore det bättre om trådskaparen kunde skriva både frågan och svaret, och sen gärna blockera tråden. Precis som fotbollfoto beskrev ovan.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vad är egentligen straffet för off topic idag?
Finns det ens ett straff, mer än att bli modererad?

Det är ju viktigt att veta om man ska kunna göra det hårdare.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag har under många år varit moderator på olika webbforum och det är ett återkommande fenomen att forumbesökare har olika uppfattning vad som är off-topic.

Till exempel finns vissa trådskapare som betraktar tråden som en fråga på ett supportforum, dvs att alla svar ska vara en service till att besvara deras fråga, och att de har en önskan att radera alla svar som inte faller dem i smaken.

Enligt min mening är det en felaktig förväntan på ett diskussionsforum. På diskussionsforum startar någon en tråd, men precis som i verkliga livet kan diskussion göra större eller mindre utvikningar, och trådskaparen "äger" inte diskussionen.

Oavsett vad man har för inställning kan man vara överseende och bara bortse från inlägg man inte gillar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Men håll med om att lite örfilar eller spöstraff skulle skapa ett helt annat klimat.

Den vid fikarasten på jobbet som inte håller sig till ämnet får lägga fram fingrarna på bordet och så får den som startade konversationen rappa till med en linjal.

:)
 

Third eye

Aktiv medlem
Supportar fullt ut lite aktivare moderering.
Inte allt för sällan det spårar ur till något slags argumentationstävling som sedan länge tappat kärnfrågan.
Fs-forumet är ganska spretigt och ovårdat i mitt tycke och personliga påhopp förekommer i perioder ganska friskt.
Kanske för många lidande konstnärer på samma plats ;-)
 
ANNONS