Annons

M och AV slutade helt plötsligt att fungera

Produkter
(logga in för att koppla)

llew89

Aktiv medlem
Jag fotar med en Canon 5d III. Idag upptäckte jag att den betedde sig väldigt märkligt och det tog ett tag innan jag förstod att kameran inte registrerade varken det manuella läget eller AV läget när jag ställde in det.

Istället för M hade jag ett till BULB och istället för AV hade jag ett till TV. Jag har återställt kameran till fabriksåterställningar och testat alla möjliga konstiga saker för att se om något förändras men icke.

Är det någon som varit med om detta? Hittar ingenting på google sökningar.
 

Erik X

Aktiv medlem
Det låter som om vridomkopplaren har gått sönder eller fått i sig damm.. Kanske en lödning som har släppt.
Vad händer om du rattar fram och tillbaka flera gånger, är felet konsekvent eller varierar resultatet?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Låter onekligen som något gått sönder.
Föreslår du ringer till Canon RCC i Mölndal och pratar med dem.

Kanske kan de ha erfarenhet av det här problemet sedan tidigare.

De har oftast ett fast pris för att gå igenom hela kameran och fixa allt som kan vara fel.
Blir oftast billigare att först få kameran undersökt och sedan få ett kostnadsförslag.

Jag har bara mycket god erfarenhet av RCC. För min del har de alltid levererat en toppenservice.
 

llew89

Aktiv medlem
Låter onekligen som något gått sönder.
Föreslår du ringer till Canon RCC i Mölndal och pratar med dem.

Kanske kan de ha erfarenhet av det här problemet sedan tidigare.

De har oftast ett fast pris för att gå igenom hela kameran och fixa allt som kan vara fel.
Blir oftast billigare att först få kameran undersökt och sedan få ett kostnadsförslag.

Jag har bara mycket god erfarenhet av RCC. För min del har de alltid levererat en toppenservice.
Tack för svar! Ska ringa dem så fort som möjligt
 

apersson850

Aktiv medlem
Det finns ett slags kodskiva under rattarna. För fritt roterande rattar känner den av hur många steg du roterat, och i vilken riktning. För de med ändstopp vilket läge ratten står i. Låter som om en av signalerna försvunnit, så att några lägen ser likadan ut som andra lägen.

Hos RCC får du fråga vad fast pris för din kameramodell är. För en 1DX är det 3600 kronor plus moms. Då ingår även returfrakt, om du inte hämtar kameran.
Det går klart snabbast med fastpris, för då lägger de ingen tid på kostnadsbedömning och sånt. De bara fixar tills den fungerar.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det finns ett slags kodskiva under rattarna. För fritt roterande rattar känner den av hur många steg du roterat, och i vilken riktning. För de med ändstopp vilket läge ratten står i. Låter som om en av signalerna försvunnit, så att några lägen ser likadan ut som andra lägen.

Hos RCC får du fråga vad fast pris för din kameramodell är. För en 1DX är det 3600 kronor plus moms. Då ingår även returfrakt, om du inte hämtar kameran.
Det går klart snabbast med fastpris, för då lägger de ingen tid på kostnadsbedömning och sånt. De bara fixar tills den fungerar.
Håller helt med om fastpris. Såg att jag missade ett än att vilket gjorde mitt förra svar förvirrat. De sista gångerna jag fått något lagat har det varit objektiv. Alltid till fastpris. Då byter de oftast fler saker saker de tycker är slitna eller småkrånglar. De löser alltså inte bara huvudproblemet.
 
ANNONS