Annons

gummi grej

Produkter
(logga in för att koppla)

Xist

Ny medlem
Hej alla, här kommer mitt första inlägg.

På nackremen till min 300d så finns det en gummi grej som man enligt manualen ska sätta över sökarfönstret när man knäpper med tex fjärr eller
trådutlösare.

Vad är era erfarenheter av denna gummi grej, blir det någon skillnad? De e ju ett helvete att hålla på å sätta dit å ta bort?!?!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Om du har ögat intill sökaren när du ställer in exponeringen fyller den ingen funktion. Det är bara om man använder exponeringsautomatik som det gör någon skillnad. Och varför använda automatik om kameran står på stativ?
 

boris.bonasin

Aktiv medlem
Det är ett bakljusskydd som ska förhindra att ljus kommer in via okularet vid fototillfället.

Om det gör någon skillnad? Jag har aldrig upptäckt någon skillnad med eller utan okularslutare.

Det kan väl vara bra satt använda det som en säkerhetsåtgärd speciellt om man fotar med film. Vid digital fotografering kan man ju förhandsgranska bilden direkt vilket gör det överflödigt med tanke på att det besvärligt att använda.

En bit kartong och lite tejp är mycket snabbare och lättare...

På proffshusen brukar det finnas inbyggt i sökaren vilket gör det mycket behändigare att använda.
 

timlu

Aktiv medlem
Jag använder det bara när jag nattfotograferar och har en ljuskälla bakom kameran eller när jag fotar med stativ och har solen i nacken. Gummigrejen hindrar ströljus från att komma in i kameran via sökaren (spegeln är halvgenomskillnig). Den ska kompensera för att man inte har huvudet som skuggar sökaren. Den gör definitivt skillnad!
 

defiant

Aktiv medlem
he he, tror det var det första som försvann på min EOS 600.... har aldrig använt den, eller saknat den när den var borta.
 

yalazy

Aktiv medlem
Jag orkar aldrig pilla dit gummigrejen, utan skuggar med handen istället om det är skarpt ljus bakom kameran. Vet inte om det gör skillnad, men det måste ju funka lika bra som gummigrej i alla fall :)
 
ANNONS