Annons

Matt eller blank?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rayden

Aktiv medlem
Tänkte ju beställa lite papperskopior av några foton som jag har tagit.
Men då står valet mellan matt eller blankt papper?
Vad är skillnaden och vad är bäst till vad?

Tänkte även beställa lite större kopior av bilderna till en portfolio som jag göra. Samma sak där ska det vara matt eller blankt papper till fotona som kommer att vara stora som ett A4-ark?

Var hittar man pärmar eller liknande där man kan förvara dessa A4-foton? Det ska ju helst se lite snyggt och professoinellt ut och inte bara en tråkig plastmapp rakt av.

Mycket frågor blev det :)

/Tack på förhand
 

J. Patric

Aktiv medlem
Blankt papper brukar ge störande reflexer, men samtidigt ger det lite skarpare intryck.

Matt papper är skönare att betrakta.

Du måste välja själv givetvis. Fundera lite över hur motiven skulle passa på blankt resp. matt papper.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Ju mattare desto professionellare utseende tycker jag. Men det är rätt subjetivt förståss.

Det som kallas matt idag har oftast en pearlstruktur. Som om papperet har små knottror som var och en är blanka, men i och med att de har en ojämn ytstruktur så sprider de ljuset åt många olika håll och uppfatta lite åt det matta hållet.

Ett blankt papper ger i princip bara reflektioner i en viss vinkel (jmf spegel) men för den vinkeln en väldigt störande sådan, men med rätt ljussättning av bilden så undviker man den.

Papper som är matt (eller snarare har s.k. pearl eller lustre struktur) ger reflektioner för ett kontinuerligt vinkelområde och är på så sätt lite svårare att eliminera helt mha placering av belysningen. Däremot blir reflektionerna betydligt svagare och mycket sällan lika störande som blankt papper.

Sedan finns det svartvita fotopapper och vissa skrivarpapper som verkligen är riktigt matta som sprider det reflekterande ljuset lika mycket åt alla håll helt diffust så att man inte uppfattar några reflektioner. Ilfords svartvita fotopapper med fiberbas med ytan som betecknas 5k är ett exempel då dessa papper som blir helt underbart till kornfria bilder, men har en lite lägre maxsvärta äm motsvarande blanka papper.
 

ThePOM

Aktiv medlem
Föredrar matta

Jag skriver ut hemma om jag ska ha A4 eller A3 och tycker att matta papper överlag ger bättre resultat.
Jag har en Canonskrivare och är mycket nöjd med både den och pappret från Canon.

Canons (PRO)fotopapper kommer antingen som sidenmatt, blankt eller högblankt där det högblanka är det dyraste.

Styrkan med blanka papper är att bilder ger ett skarpare intryck. Nackdelen är förutom speglingen av ljuset att de är mycket känsligare för fingeravtryck eller repor. Det syns direkt eftersom det är högblankt.

Matta papper ger som redan sagts en behagligare resa för ögat och jag tycker att färgerna blir något mjukare och mustigare.

Beträffande portfolion/mappen för A4 bilder är jag lika intresserad som du i att hitta ett bra alternativ. Jag är inte ute efter att göra en portfolio för att söka fotografjobb utan bara för att ha en snygg och smidigt förvaringsplats för bilder jag är extra nöjd med.

Jag provade att köpa svarta mappar med lite grövre papper på Åhlens och dubbelhäftande tejp men tejpen fäster inte ordentligt när det är så stora bilder så när man bläddrar i mappen och bilderna böjs en aning lossnar dem från arket.
Det är annars en rätt bra och förhållandevis billig idé för man får plats att skriva lite information om bilden vid sidan om den. En nackdel med idén är att bilderna hamnar med bildsidan emot varandra och jag vet inte hur bra det är för blanka bilder.

/Petri
 

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Det finns ju Pearl - Halvmatt. Det är nog vanligast på lite exklusivare kopior.

Portfoliomappar har väl de flesta kedjorna, Scandinavian o liknande.
 

ThePOM

Aktiv medlem
Euroshots skrev:

Portfoliomappar har väl de flesta kedjorna, Scandinavian o liknande.
Kollade Scandinavian. De har portfolion från Prat men de är ju TOKdyra!

Det måste finnas ett billigare sätt att göra om man inte behöver Rolls Roycen av mappar...
 

Rayden

Aktiv medlem
1300kr för en portfoliomapp är ju lite i grövsta laget.
Om man är lite händig kanske man kan göra en egen portfolimapp av lite återvunnet material á la Macguyver.. :)
 

ThePOM

Aktiv medlem
Rayden skrev:
1300kr för en portfoliomapp är ju lite i grövsta laget.
Om man är lite händig kanske man kan göra en egen portfolimapp av lite återvunnet material á la Macguyver.. :)
Håller med som sagt!

Håll oss uppdaterade hur det går med pysslet. Åhlens har som sagt snygga ringpärmar med svart papper. bara jag lyckas finna bra dubbeläftande kuddar som inte släpper när man bläddrar så har jag mitt på det torra!
Åhlens egna fotoketter håller inte alls, de fungerar endast med 10x15 bilder.

/Petri
 

tomasandersson

Aktiv medlem
Hur fungerar det med att limma in bilder i svarta Åhlensmappar? Ett alternativ som jag har funderat på men aldrig kommit till skott att prova. Finns det något lim som passar extra bra, eller ska man undvika lim helt (och varför i så fall)?
 

snap

Aktiv medlem
Gummiklister är bra

Skulle du kleta utanför så gnider du bara bort det överflödiga.Finns att köpa på bla kontorab dom säljer ett märke som heter Bunger Fastik.

tillverkan heter Ab thure bunger tel 0472-453 50
 

Vevo

Aktiv medlem
Ett mycket bättre alternativ än att klistra är Overheadmapp i A4 med hård pärm i plast.
Foldermate heter den och jag har köpt flera stycken på Akademibokhandeln. Kostnad: 99kr. Då ingår även 20st plastfickor. Man får plats med 40st bilder /pärm. Man kan även köpa lösa fickor och ha i reserv. Det är enkelt att riva ut fickor samt enkelt att byta bilder i varje ficka.

mvh/Ove
 

Bilagor

  • 17.6 KB Visningar: 17,099

Clouseau

Aktiv medlem
Finns en plastfickhistoria som kostar mellan 25-50kr beroende på var du hittar dem. De heter Foldermate, Clear Pocket, My Showfile (tror att just Foldermate är fabrikatsnamnet). De finns i olika format och olika många fickor. De jag har är på 10 fickor och varje ficka är kan ta två foto (baksida mot baksida) samt en bit A4 kartong som kommer med pärmen vilken styvar upp sidan. Så 20 bilder alt. 40 sidor per pärm. Då kan man göra olika pärmar för olika kategorier. Tror inte att de är så svara att få tag på eftersom jag hittat dem hos tre olika papperhandlare här i Lund. Det som är bra är att fickorna är helt klara vilket många andra inte är om man tittar noga.
 

Vevo

Aktiv medlem
Foldermates olika produkter verkar finnas i de flesta välsorterade butiker som säljer papper/böcker eller kontormaterial.

mvh/Ove
 

tomasandersson

Aktiv medlem
Det ser ju onekligen ut som ett trevligt alternativ till att slabba med lim (gummilimmet verkade bra, men varningstexterna var ju inte så skojig läsning). Så får man ju automatiskt ett skydd mot fingeravtryck och liknande på köpet också.

Svårt att avgöra utan att bläddra själv, men av bilderna att döma får jag känslan av att det ser hyggligt proffsigt ut också och inte som trådstartaren bekymrade sig om "bara en tråkig plastmapp rakt av". ;-)

Man får ta en närmare titt och bedöma själv helt enkelt.
 

Sushan

Avslutat medlemskap
tomasandersson skrev:
Man får ta en närmare titt och bedöma själv helt enkelt.
Precis... jag har sett Oves mapp och kan själv tänka mig att skaffa en så'n till mina bilder. Den verkade inte alls 'oproffsig' på något sätt, snarare väldigt praktiskt, men så tittade ju jag på bildernas kvalité och inte efter mappens eventuella 'tjusiga märke'. ;o)))
 

Rayden

Aktiv medlem
Mmm.. Det verkar ju lovande det där.
Ska genast iväg på måndag och klämma lite på en sån där foldermate.
 
ANNONS