Annons

Ologisk placering av knapp

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats Findell

Aktiv medlem
Jag blir galen av placeringen av fokuslägesknappen på jobbarkameran Nikon D300s. Det är så lätt att man ändrar den av misstag. Har gjort det flera gånger. Den knappen borde ha en låsning eller placeras på annat ställe.

Skönt att man använder Canon hemma där knappplaceringen känns mer logisk.:)
 

Zeiss

Aktiv medlem
Det där reglaget är ju guld värt ibland. Och visst kan det ändra på sig någon gång i månaden men jag är glad över att jag slipper gå in i en meny och ändra där istället.
 

Mats Findell

Aktiv medlem
Absolut knappen är kanonbra, men den är felplacerad. Speciellt lätt är det av misstag att ändra den när det är kallt med kalla händer alternativt med handskar på sig.
 

Per

Aktiv medlem
Själv blir jag knäpp på att ISO-knappen sitter där den gör, så att det inte går att justera enkelt med en hand!

[om vi nu ska gnälla av oss lite..]
 

Muni

Aktiv medlem
Nu har jag inte ergonomin klar för mig på D300s. På mina hus (D2x och D3) är fokuslägesknappen ganska distinkt, men visst kan man komma åt den. Det bisarra är att ljusmätningsknappen med skyddad placering på prismahuset har en låsknapp så den inte skall kunna ändras ofrivilligt. Det hade varit mer befogat på fokuslägesknappen.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Själv blir jag knäpp på att ISO-knappen sitter där den gör, så att det inte går att justera enkelt med en hand!
Det hade nog varit mer logiskt om Mode- och ISO-knappen böt plats.
För jag tror de flesta har större behov av att enkelt kunna ändra ISO än att snabbt växla mellan PASM lägena.
 

Per

Aktiv medlem
Det hade nog varit mer logiskt om Mode- och ISO-knappen böt plats.
För jag tror de flesta har större behov av att enkelt kunna ändra ISO än att snabbt växla mellan PASM lägena.
Instämmer helt!

(..men gott i alla fall att Nikon har så grym Auto-ISO att kameran oftast justerar ISO helt automagiskt..)
 

Mankan G

Aktiv medlem
Jag förstår inte alls kritiken mot fokuslägesknappen (om det är den lilla knappen runt bajonetten där du väljer AF-C, AF-S eller M.

Jag har aldrig en endaste gång rubbat den av misstag. Nix jag är ingen nybörjare med Nikon. Knappen har ju suttit där på samtliga mina Nikon med AF: F601, F801, F4, F80, 2 x D100, D70, D2X och nu D300.

Den sitter dessutom så pass bra placerad på D300 och D2 serien att jag kommer åt att justera den med vänstra handens tumme när jag behöver utan att ta kameran från ögat.......Det var svårare med D70 och D100 kamerorna...

Observera att jag inte säger att den är prefekt för alla. Bara att den sitter perfekt för mig. Däremot håller jag med om att knapparna på "lägesratten" borde flyttas lite. Eller egentligen kan de ta bort två av dem och ersätta dem med något annat. Jag kör till 99,9999% i råformat så knappen för quality kan de plocka bort. Samma sak med isoknappen. Ändrar den nästan aldrig manuellt. Kör i princip hela tiden med autoiso och har absolut noll behov av att justera ison så pass direkt....De ytterst få tillfällen jag behöver ändra iso eller filformat kan jag istället göra det via någon meny.

En funktion som däremot stör mig mycket (eller egentligen är det en brist på funktion) är att alla kombinationer inte fungerar tillsammans på de programmerbara knapparna. Knapparna kan ju styra två olika saker beroende på om du enbart trycker på knappen eller om du trycker på knappen OCH samtidigt vrider på ett inmatningshjul. Sätter du på en viss funktion för tex tryck på en knapp så blir vissa alternativ för tryck och vrid omöjliga att välja.
 
Senast ändrad:

Mankan G

Aktiv medlem
Själv blir jag knäpp på att ISO-knappen sitter där den gör, så att det inte går att justera enkelt med en hand!

[om vi nu ska gnälla av oss lite..]
Varför skall du ändra iso manuellt? Autoiso stavas lösningen :) Har man väl en gång lärt sig hur den funkar så behävs ingen manuell justering
 

Janne B

Aktiv medlem
Håller fullständigt med Mankan! Det finns väl ingen vettig person som INTE använder auto ISO, åtminstone när man har en Nikon. Fokuslägesknappen däremot kanske borde haft ett lås, inte för att jag besväras men det har hänt ett par gånger när jag "slitit" upp kameran i väskan att jag råkat ändra den.
JB
 

Per

Aktiv medlem
Varför skall du ändra iso manuellt? Autoiso stavas lösningen :) Har man väl en gång lärt sig hur den funkar så behävs ingen manuell justering
Håller fullständigt med Mankan! Det finns väl ingen vettig person som INTE använder auto ISO, åtminstone när man har en Nikon
(..men gott i alla fall att Nikon har så grym Auto-ISO att kameran oftast justerar ISO helt automagiskt..)
..som sagt var! ;)
 

Fogel70

Aktiv medlem
Visst är auto-iso väldigt användbart, men det finns många tillfällen då man vill styra iso manuellt (tex vid fotografering med blixt).
 

larsten

Aktiv medlem
Jag älskar knapparna

Jag har inget problem med knapparna utan känner att jag tränat upp mej så jag har en färdighet att hitta dem även i mörker. Jag håller med Göran Segeholm som brukar säga att de flesta amatörfotografer aldrig tränar upp sin färdighet utan bara fotograferar i skarpt läge.

Ut och träna.

Det jag just nu stångas med är att "visningsknappen" flyttats på min D300s i förhållande till men D200...men det håller jag på att tråna på.

Jag älskar fokuspunktval knapparna, mycket behändigt. VIsst hade jag problem med detta i början men det var länge sedan...

Lars
 

Janne B

Aktiv medlem
Visst är auto-iso väldigt användbart, men det finns många tillfällen då man vill styra iso manuellt (tex vid fotografering med blixt).
Absolut inte. Där ställer du bara in den önskade bländaren, tiden har du valt i förvalläget (i mitt fall en 30 del), blixten i taket och sedan smäll av. Titta sedan på värdet så ser du hur ISO:t ändras lite efter behov....Lätt som en plätt och det blir alltid rätt ;-)
Mvh
JB
 

zanoii

Aktiv medlem
Själv stör jag mig mer på placeringen av ljusmätningsreglaget. Min högra tumme skulle behöva vara typ en centimeter längre för att jag ska kunna nå det på ett bekvämt sätt.
 

Janne B

Aktiv medlem
Jo men hela grejen är ju att när blixten "känner" att den inte har mer kräm att ge så ökar kameran på känsligheten, bara så mycket som behövs för att bilden skall bli rätt exponerad efter dina val beträffande bländaren, Jag behöver således inte bry mig om "ledtal" och grejor, bara peka och tryck;-)
Mvh
JB
 

Fogel70

Aktiv medlem
Det jag vill uppnå genom att styra iso manuellt är att ha bättre kontroll över blandningen mellan befintligt och blixtens ljus. Kamerans automatik och jag är sällan överens om vilket blandning som ger bäst resultat.
 

Tell

Aktiv medlem
Jag blir galen av placeringen av fokuslägesknappen på jobbarkameran Nikon D300s. Det är så lätt att man ändrar den av misstag. Har gjort det flera gånger. Den knappen borde ha en låsning eller placeras på annat ställe.

Skönt att man använder Canon hemma där knappplaceringen känns mer logisk.:)
Annars så kan man ju vända på det, för jag tycker att nästan alla canons knappar sitter ologiskt. ;P
 
ANNONS