Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompaktkamera för makrofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Dood

Aktiv medlem
Jag har sett frågan diskuterats tidigare men inte hittat några passande svar så jag försöker på nytt.

En god vän till mig bad om hjälp att hitta en kompaktkamera som lämpar sig bra för makrofotografering. Personen ska bland annat fotografera mynt att lägga ut på Tradera etc och vill där få med detaljer och dess kontraster på ett bra sätt.

I övrigt finns inga särskilda krav eller begränsningar utöver att den ska vara någorlunda kompakt och enkel att hantera då personen inte är särskilt kameraintresserad eller kamerakunnig.

Några förslag?
 

Muni

Aktiv medlem
Ricoh GR Digital III ligger tyvärr i övre prissegmentet för en kompakt, men tar riktigt bra macrobilder med sin skarpa och ljusstarka optik.
 

Dood

Aktiv medlem
Jag föreslog G11'an tidigare för honom men han ville gärna ha en kompaktare kamera än så av någon anledning. Så det kanske är mer en ultrakompakt han är ute efter...
Ska kika närmare på Ricohn fast den kanske är lika okompakt den?! :O
 

Dood

Aktiv medlem
Jo S90 står nu också på min önskelista...

Skulle en Canon Ixus 100 IS vara ett bra billigare alternativ för honom annars? Såg att den har 3cm närgräns och får Toppklass hos Cyberphoto mfl. Hittar dock inga "makro-test-bilder"...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Skulle en Canon Ixus 100 IS vara ett bra billigare alternativ för honom annars?
Absolut. Är det viktiga att få hyfsade webbilder på mynt är det lite overkill med G11/S90/LX3. De flesta moderna kompakter klarar nog det.

Personligen är jag lite förtjust i Ixus 100 -- skön kvalitetskänsla och storlek som en mobiltelefon. Men tyvärr lite dålig vidvinkel, imho.
 

Dood

Aktiv medlem
Tack för synpunkterna!
Rekommenderar honom nog att kika på en Ixus 100 IS till att börja med.
Den verkar smidig och grym på mycket till ett rimligare pris.

Han har inte mycket kameraintresse eller bildintresse i övrigt så S90 och övriga känns som att kasta pärlor... ;)
 

Dood

Aktiv medlem
Ja det är sant, det gör ju säkert underverk på bilderna på mynten.
Jag lånar ut mina grejer först så han får känna på det.
 
ANNONS