Annons

Teleconverter för makro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Muni

Aktiv medlem
Du har nog fått detta lite om bakfoten. Det är inte en teleconverter du behöver utan mellanringar. Mellanringar hittar du för en spottstyver på Tradera. De flesta har ingen elektrisk överföring, så du får göra ALLT manuellt.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
En TC gör att förstoringsgraden ökar precis som du säger, men jämfört med mellanringar eller annat är det ett rätt dyrt sätt att göra det på.

En mellanring, eller makrotub som i länken, flyttar närgränsen närmare samtidigt som det inte går att fokusera på oändligheten.
 

Ventures

Aktiv medlem
En manuell teleförlängare behöver inte kosta så mycket. Nackdelen är att man måste fokusera manuellt förstås, men det går oftast bra när man tar makrobilder. Makroobjektiv och/eller mellanringar gör att man kommer nära . Teleförlängaren gör att man kommer en bit bort igen med bibehållen förstoring. Varje del tar en del ljus så en bra ljuskälla kan behövas. Jag använder ibland 105 mm makro+27,5 mm mellanring + 2x teleförlängare, allt med manuell fokus.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Om du har ett modernt kitobjektiv utan bländarring är det nog ingen större hit med varken telekonverter, eller manuella mellanringar. Speciellt blir det struligt med mellanringar, då det inte finns något smidigt sätt att ställa in bländaren på objektivet. Objektivet bländas annars ner maximalt när du fotograferar. Det uppges skall gå att styra bländaren med manuella sk makrotuber, men det är mycket omständigt. Man skall montera objektivet som vanligt på kameran, ställa in bländaren. Hålla in nedbländningsknappen under det att man lossar objektivet från kameran, montera makrotuberna, montera objektivet på dessa och sedan kan man fotografera under det att man får ställa skärpan manuellt med det nedbländade objektivet. Kanske inte så lätt att se exakt var skärpan hamnar.

En mer funktionell kombination erhålls med ett gammalt manuellt objektiv med bländarring, men billiga makrotuber skall man nog undvika ändå, då man antagligen inte får nedbländningsautomatik med dessa, dvs man får ändå ställa skärpan med nedbländat objektiv. Ett manuellt objektiv med bländarring och en uppsättning hederliga manuella mellanringar ger antagligen bra funktionalitet till en rimlig kostnad. Fokusera brukar man ändå göra manuellt vid makrofoto.

Ett annat sätt är som du frågar efter en telekonverter, men du får samma problem med nedbländningen om ditt objektiv saknar bländarring och om konvertern är av en manuell typ. Med telekonvertern bibehålls närgränsen, men avbildningsskalan ökar med samma faktor som konverterns förlängningsfaktor.
 
Senast ändrad:

Arne1453

Aktiv medlem
Du skriver att du har Nikon 50 1,8 och det har bländarring. Men det är som sagt krångligt ändå.
Jag kan rekommendera dessa mellanringar med s.k. AF-överföring.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=kemeni
För min del var manuella mellanringar så trista att hålla på med så jag köpte dessa som jag länkat till. De billigaste går på 1275kr så det är så klart mer än de 75 som de kostar som du länkat till. Det är inte själva AF-överföringen som är poängen med dessa utan att man får ljusmätning och kan ställa in bländaren från kameran, kolla skärpedjupet och att man kan använda blixten utan att behöva pröva sig fram med manuell inställning på den. Blixten skyms av de långa mellanringarna men det kan man lösa genom att göra en tub av aluminiumfolie från blixten och fram till ovansidan av objektivet. Ett bättre alternativ för extra ljus finns här på fotosidan under Gör det själv. Man kan för en billig peng bygga makrobelysning med den nya typen av lysdioder.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=39550&highlight=bygga+ringblixt
 

Taryup

Aktiv medlem
Men om jag har mellanringarna jag länkade till, hur stor bländrare kommer jag att kunna ha?
Tack för alla svar!
 

Arne1453

Aktiv medlem
Men om jag har mellanringarna jag länkade till, hur stor bländrare kommer jag att kunna ha?
Tack för alla svar!
Du kan välja vilken bländare du vill eftersom ditt objektiv har en bländarring. Men på D70 måste du köra kameran på manuellt läge och pröva dig fram vilken slutartid som ger rätt exponering för en viss bländare. D300 har väl någon form av ljusmätning som fungerar även med manuella objektiv.
 

skeppsbron

Ny medlem
Du kan välja vilken bländare du vill eftersom ditt objektiv har en bländarring. Men på D70 måste du köra kameran på manuellt läge och pröva dig fram vilken slutartid som ger rätt exponering för en viss bländare. D300 har väl någon form av ljusmätning som fungerar även med manuella objektiv.
Använder ett äldre Nikkor Micro 105 mm, 2,8 AIS (ej AF) med manuell bländarring och manuella mellanringar på min D300 med mycket bra resultat. Ljusmätning funkar perfekt (väljer själv bländare) och kollar enkelt skärpedjupet med "skärpedjupskontrollen" då mätning sker på full bländaröppning. Har aldrig saknat AF vid makrofotografering.
 
ANNONS