Annons

Extern hårddisk, hjälp tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

Majsilojsan

Aktiv medlem
Jag ska köpa några externa hårdiskar och undrar vilka som är bra men ändå enkla. Behöver inget avancerat alls. Jag ska köpa flera små istället för en stor så jag kan lagra olika jobb på olika hårddiskar. Är inte det en bra tanke?

Vilken enkel skulle ni rekommendera?

Är det sladd till alla externa? Tycker det är så bökigt att fiffla med varje dag.. Kanske nån på batteri eller nån trådlös? Men då lär det väl blir dyrare hehe och det va ju nåt enkelt jag ville ha..

Tacksam för hjälp!

Mia
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jag ska köpa några externa hårdiskar och undrar vilka som är bra men ändå enkla. Behöver inget avancerat alls. Jag ska köpa flera små istället för en stor så jag kan lagra olika jobb på olika hårddiskar. Är inte det en bra tanke?

Vilken enkel skulle ni rekommendera?

Är det sladd till alla externa? Tycker det är så bökigt att fiffla med varje dag.. Kanske nån på batteri eller nån trådlös? Men då lär det väl blir dyrare hehe och det va ju nåt enkelt jag ville ha..

Tacksam för hjälp!

Mia
Det finns väldigt många att välja på men Du får nog mest lagring för pengarna om Du väljer någon av storsäljarna. Här är en av dem som jag har mycket god erfarenhet av. Har 4 st.
http://www.dustinhome.se/western-digital-elements-desktop-2tb-usb-20-black/product/5010384008?intcmp=searchProvider_dacsa

Tänk på att alla diskar kan gå sönder precis när som helst så lagra aldrig data bara på en disk.
Nej, jag tycker inte det är en bra tanke att lagra jobb per kund på många smådiskar. Du får betala väldigt mycket för lagringsutrymmet om Du dessutom ska lagra säkert. Två diskar med samma innehåll och bibliotek per kund låter klokare i mina öron.
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
Det finns två typer av USB-diskar. De som drivs med ström från USB-porten och de som drivs med en egen strömadapter. De förstnämnda brukar ha modellnamn som "portable" eller liknande.

Fördelen med dessa är att de är mindre och lättare. Nackdelen är att de är långsammare och har mindre lagringskapacitet. Priser mer gigabyte brukar också vara högre.

De som du själv länkat till är av den typen.

Den andra som du fick tips på är av den "stationära" typen, väger betydligt mer, snabbare och billigare per gigabyte.

Vilken du väljer beror alltså på ditt behov.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Tack för svar! Ok så det där är en storsäljare (haha kan noll) Kollade på den mindre då:
http://www.dustin.se/western-digital-elements-portable-320gb-usb-30-black/product/5010618766

Den borde va bra också så va?
Rättning: Såg inte att det var en 2,5" Du länkat till. Då gäller följande:

Kostar 2:03 Kr / GB.
Den jag föreslog kostar 0:70 Kr / GB.

Tänk bara på att när en hårddisk är fylld till mer än 2/3 börjar farten gå ner på den (tummregel men beror givetvis på hur fragmenterad den blivit).

Sedan beror det givetvis på om Du ska ha Disken hemma på skrivbordet eller i portföljen på resa. Ska Du ha den med Dig så är väl 2,5" diskar bättre, de blir mindre men även lite dyrare. Det jag föreslog var 3,5".
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
Jag håller med Henry, det är ingen god idé att sprida ut materialet på flera diskar.

Varför vill du ha jobben på USB-diskar?

Det bästa tycker jag är att lagra på sin hårddisk och att använda USB-diskar som backup media.

Beskriv lite mer om vad du har för dator (laptop/stationär) hur stor hårddisk du har, hur mycket som är ledigt så kan du säkert få bättre råd.
 

Majsilojsan

Aktiv medlem
Jag håller med Henry, det är ingen god idé att sprida ut materialet på flera diskar.

Varför vill du ha jobben på USB-diskar?

Det bästa tycker jag är att lagra på sin hårddisk och att använda USB-diskar som backup media.

Beskriv lite mer om vad du har för dator (laptop/stationär) hur stor hårddisk du har, hur mycket som är ledigt så kan du säkert få bättre råd.
Jag vill ha en disk för en viss typ av jobb, en disk för en annan typ av jobb och sen en privat. Varför är det dåligt?

Jag producerar rätt mkt bilder som jag måste spara och min dator har just nu 43MB kvar(!) Runt 6GB/dag behöver jag lagra. Eg behöver jag bara lagra dom 2 månader enligt kontrakt men vill spara för min egen skull med.

Idag har jag en PC, om någon månad har jag en mac.

Fick även tips på denna:
http://cdon.se/hemelektronik/500gb_seagate®_expansion_portable_2.5''._usb2.0._8mb._5400rpm-13148115?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_se

Jag kommer enbart ha disken hemma.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jag vill ha en disk för en viss typ av jobb, en disk för en annan typ av jobb och sen en privat. Varför är det dåligt?

Jag producerar rätt mkt bilder som jag måste spara och min dator har just nu 43MB kvar(!) Runt 6GB/dag behöver jag lagra. Eg behöver jag bara lagra dom 2 månader enligt kontrakt men vill spara för min egen skull med.

Idag har jag en PC, om någon månad har jag en mac.

Fick även tips på denna:
http://cdon.se/hemelektronik/500gb_seagate®_expansion_portable_2.5''._usb2.0._8mb._5400rpm-13148115?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_se

Jag kommer enbart ha disken hemma.
Att hålla reda på och säkra allt blir en allt mer betungande del av Din tid och tid är pengar.

Jag föreslår att Du läser länkarna jag gav Dig och sedan funderar på en så automatiserad lösning som möjligt. Den kostar lite mer när Du gör investeringen men Du får sedan tid över att tjäna mer pengar. De flesta tycker att detta med automatik och säkerhet är bra onödigt till den dagen det slår till.

Ska Du hålla ordning på Dina bilder och ha allt riktigt säkert behöver Du hålla ett öga på allt kontinuerligt. Det gör Du inte om det blir förmånga moment i hanteringen. Tillräckligt stora enheter och autromatik som Du bara övervakar är enda säkra sättet i längden.

Läs denna länk. En optimist som just nu får bita i gräset och antingen släppa sin historik eller ta upp stora plånboken:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1776045

Seagate är ett bra diskmärke och disken känner jag. Det är absolut inget fel på den disken.
 
Senast ändrad:

Majsilojsan

Aktiv medlem
Tack! Men jag tror detta räcker för mig. Ang tiden så har jag redan ett effektivt system så efter dagens arbete så ligger bilderna redan sorterade i mappar med dagens datum etc. Bara att föra över till rätt hårddisk när datorn börjar bli full.

Min senaste hårdisk har kraschat så vet att det kan hända (även min dator med bilder kraschade i somras). Därför jag behöver de nya hårddiskarna. De viktigaste bilderna jag inte får bli av med har jag även på nätet.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag vill ha en disk för en viss typ av jobb, en disk för en annan typ av jobb och sen en privat. Varför är det dåligt?

Jag producerar rätt mkt bilder som jag måste spara och min dator har just nu 43MB kvar(!) Runt 6GB/dag behöver jag lagra. Eg behöver jag bara lagra dom 2 månader enligt kontrakt men vill spara för min egen skull med.

Idag har jag en PC, om någon månad har jag en mac.

Fick även tips på denna:
http://cdon.se/hemelektronik/500gb_seagate®_expansion_portable_2.5''._usb2.0._8mb._5400rpm-13148115?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_se

Jag kommer enbart ha disken hemma.
Som jag ser det finns det två motiv för att lagra arbetsdata på USB-disk:

1) Man har ont om utrymme på datorns hårddisk och det finns inte utrymme för fler diskar i datorn. Händer väl vanligen när man kör laptop eller om man har extremt mycket data.

2) Man vill kunna flytta data mellan olika datorer

Det är förstås svårt att exakt veta hur du jobbar men inget av detta tycks ju gälla dig. Du jobbar på en plats och jag antar att det är stationär dator du skaffar.

Att ha en flertal olika diskar med olika jobb på måste bli svårt att hålla ordning på. Du måste ju ha någon form av backuplösning också. Det blir ju extra knepigt att automatisera om du har originalen utspridda på flera diskar.

Jag tycker du skall se till att installera några extra diskar i din nya dator. Om du tycker det känns bra kan du ju ha en för jobb och en för privat.

Se sedan till ha en bra backup-rutin igång.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Väcker liv i denna tråden igen då jag är till att köpa en ny hårddisk snart.
Någon modell ni rekommenderar eller som man ska akta sig för? Tänkte mig en i 3-4 TB-klassen.
 

Ventures

Aktiv medlem
Min senaste backupdisk WD green är på 4TB. Jag tycker WD green verkar funka bra för backup åtminstone. Har några stycken olika, även 3TB. Jag använder numera bara "interna" diskar, dvs "nakna". Antingen skaffar man en extern docka med eSATA eller USB3 koppling eller en diskhållare som passar i en 5,25"-plats i stationär dator. Det är smidigt att ha diskhållare eller docka också då man behöver kopiera en intern hårddisk vid byte till större. Det är bra att skaffa fodral att förvara de nakna diskarna i. Sådana finns i plast att köpa på t.ex. 24.se.
De slutna externa diskarna som finns att köpa har vanligen ingen kylning och blir onödigt varma.
 

walter-g

Aktiv medlem
Jag ska köpa några externa hårdiskar och undrar vilka som är bra men ändå enkla. Behöver inget avancerat alls. Jag ska köpa flera små istället för en stor så jag kan lagra olika jobb på olika hårddiskar. Är inte det en bra tanke?

Vilken enkel skulle ni rekommendera?

Är det sladd till alla externa? Tycker det är så bökigt att fiffla med varje dag.. Kanske nån på batteri eller nån trådlös? Men då lär det väl blir dyrare hehe och det va ju nåt enkelt jag ville ha..

Tacksam för hjälp!

Mia
Mias inlägg påminner mig om att fråga-om jag lägger bilder i molnet exvis DropBox, och datorn kraschar, på vilket sätt är dom räddade- eller inte alls kanske ? (en som inte vet )//
 

glemmy

Aktiv medlem
Mias inlägg påminner mig om att fråga-om jag lägger bilder i molnet exvis DropBox, och datorn kraschar, på vilket sätt är dom räddade- eller inte alls kanske ? (en som inte vet )//
Om saker ligger i molnet så ligger det ute på en eller flera servrar, även om din dator kraschar så ligger det fortfarande kvar där.
 
ANNONS