Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A6000 - efterföljare till NEX-6 och NEX-7

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
På tal om skärmar i starkt ljus så är väl det ett känt fenomen speciellt vid den stora användningen av smarttelefoner, tycker mig se hur folk vänder ryggen mot solen, skuggar med handen osv. Kamera-skärmar räddas väl annars ofta av om kameran har någon form av sökare.

Jag menar att det är en sämre bieffekt som tillverkarna en gång i tiden kanske aldrig tänkte på då även skärmarna blir större och större nu för tiden, en äldre liten 2 tums skärm fick lite egenskugga av kameran i sig själv.


//Bengt.
 

Barkismats

Aktiv medlem
En sak som irriterar..... är att sensorn som växlar mellan EVF och skärm är på tok för känslig. När jag vecklar ut skärmen för att fotografera med kameran i midje- eller brösthöjd växlar kameran till sökaren långt innan skärmen når bröstet. Det borde vara en smal sak att få till en inställning så att den aldrig går över till sökaren med skärmen utfälld .....
Så fungerar det på A77.
 

dhanjel

Avslutat medlemskap
Funderar lite på att uppgradera från en 5N till denna, verkar vara en trevlig liten mackapär.
Borde inte vara allt för dumt väl, nu när huset ligger på runt 5k? Man borde väl få en 2k för en 5N åtminstone.

Frågan är vilket smidigt allround-objektiv man ska satsa på isåfall, nytt eller begagnat.
 

afe

Aktiv medlem
Jag menar att det är en sämre bieffekt som tillverkarna en gång i tiden kanske aldrig tänkte på då även skärmarna blir större och större nu för tiden, en äldre liten 2 tums skärm fick lite egenskugga av kameran i sig själv.
Nja, det tycker jag nog inte stämmer. Dessutom var de små skärmarna fullständigt odugliga som sökare ändå :)

A6000 har inte större skärm än NEX-7, men den är sämre i dagsljus. Solen behöver inte ligga på skärmen för att det ska vara svårt att se.
 

Spannen

Aktiv medlem
Hej!
Vad tror ni om A6000 till fotografering av bebisar, barn och hundar? :) Både inomhus och utomhus.
 

Bengf

Aktiv medlem
En tre-åring i högform och skum belysning, är en utmaning även för 50k-kameror med det bästa i autofokusväg. men nog tror jag att A6000 skall klara av en del skarpa bilder, utomhus och bra ljus ökar nog antalet skarpa bilder ännu mera.

//Bengt.
 

Spannen

Aktiv medlem
Tack för ditt svar! Låter ju okej. Är den det bästa alternativet bland spegellösa? Jag har en Canon 60D men skulle vilja komplettera med något smidigare. :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Beror förstås på vad du menar med "bästa". Bästa bildkvalitet bland de spegellösa kamerorna hittar du i Sony A7R, som är försedd med en 36 Mp fullformatssensor. Därnäst har du Sony RX1R, RX1, A7 och A7S, som alla också har FF-sensorer. Man kan säga att dessa är optimerade för bildkvalitet, men inte för AF-hastighet.

A6000 är däremot optimerad för AF-snabbhet. Som jag förmodar att du vet klarar den 11 bild/sek med följande AF, och även om många gånger kanske inte mer än hälften av dessa blir riktigt skarpa (skulle jag förmoda), så är det i alla fall bättre än någon annan kamera i det prisläget klarar. Därmed inte sagt att man får denna snabbhet till priset av dålig bildkvalitet. Tvärtom, A6000 är försedd med en modern sensor i APS-C-format, och den kan mycket väl vara den APS-C-kamera som f.n. ger bäst bildkvalitet.

Därmed inte heller sagt att det inte finns kameror som är bättre än A6000 för ditt tilltänkta användningsområde - "bebisar, barn och hundar? :) Både inomhus och utomhus."

Men då får du lämna både prisområdet och spegellösheten...
 

Bengf

Aktiv medlem
Kolla Anders F Eriksson på Sony över axeln och hans bilder på Flickr, Mr afe är väl den som visat flest bilder tagna med A6000, han har nog en länk i tråden A6000.

//Bengt.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har inte fotograferat så mycket hundar och bebisar med min A6000, men väl katter, lemurer och annat löst folk: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2023258

Autofokusen på A6000 fungerar för mig över förväntan. Så länge det inte handlar om riktigt dåligt ljus skulle jag påstå att den väl hänger med tjockkameror som Nikon D3300 eller D5300, och i vissa lägen är den nog t.o.m. snabbare.

Bildkvaliteten räcker bra till för mig, och för de flesta situationer är jag övertygad om att ingen skulle se skillnad på bilder från A6000 och A7(r) så länge bilderna är tagna med likvärdiga objektiv. A7s är en lite udda fågel som klarar sig bättre än det mesta i dåligt ljus, men den har i gengäld inte så många pixlar och är främst inriktat på video känns det som. För stillbilder är den ungefär i klass med Nikon D3s eller D4 på höga ISO, och där kommer förstås A6000 en bra bit efter - upp till ISO 3200 tycker jag dock A6000 fungerar mycket bra och högre än så är det oerhört sällan jag behöver gå.
 

Bengf

Aktiv medlem
Värt att observera om A6000 är den test som Martin Agfors gjort för Fotosidans Magasin. där A6000 blev toppklassad och överlag fick mycket fina betyg. Testet var välskrivet och man fick också mera kännedom om Samsungs framfart på kameramarknaden som testades sida vid sida med A6000.

Nu hoppas man på att Sony finslipar kameramodellen, och inte hittar på något jox med nästa efterföljare. Samsung har väl redan något mera på gång och kul att följa dom också.

Vänligen.
//Bengt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Kanske värt en egen tråd, men då TS talar om inomhusbilder så är det för mig där jag alltid haft allra svårast för och där jag har mina sämsta bilder, till exempel vardagsrummet fullt med folk vid julen eller andra festligheter.

Närbilder där man väljer ut ett offer eller beskär kan fungera bättre om man får till det med ljuset vill säga, springande barn i ett rum då följer oftast en halv TV eller fåtölj eller ett halv ben av någon annan person med på ett hörn. Ja det är knepigt med inomhus bilder alla fall för mig.


Vänligen.
//Bengt.
 

scrappy

Aktiv medlem
Det är en underbar fjällvandringskamera tillsammas med 16-70 objektiver.
Har tidigare släpat med mig utrustning på flera kilon och det är en fröjd att slippa det i.
Efter en snabbtitt höll jag på att skriva att RX100 tar lika bra bilder, men då jag tittat mer noga inser jag att A6000 är kapabel till mycket mer. Bild _DSC0823.jpg där hunden ligger ner är fantastiskt bra, grattis!
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Kan bara hålla med. En perfekt framställning av en ytterst blaserad fjällvandringshund!

Och Zeiss 16-70/4 OSS-objektivet har ju fått ampla lovord överallt. Detta objektiv plus A6000 verkar verkar utgöra en pangkombination.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det är en underbar fjällvandringskamera tillsammas med 16-70 objektiver.
Har tidigare släpat med mig utrustning på flera kilon och det är en fröjd att slippa det i.

http://xlunja.synology.me/photo/?t=Albums/album_466ac3a46c6c656e/album_466ac3a46c6c656e2f4a7572756e20496b65736a61757265202d3134#Albums/album_466ac3a46c6c656e/album_466ac3a46c6c656e2f4a7572756e20496b65736a61757265202d3134
Imponerande fina bilder, grattis till en uppenbart bra kamera och fotograf.
 

afe

Aktiv medlem
Kan bara hålla med. En perfekt framställning av en ytterst blaserad fjällvandringshund!

Och Zeiss 16-70/4 OSS-objektivet har ju fått ampla lovord överallt. Detta objektiv plus A6000 verkar verkar utgöra en pangkombination.
Objektivet har fått en del kritik för bristande kantskärpa, och när jag kollar de bilder jag har tagit med det kan jag konstatera att det inte är så bra i kanterna som det borde vara för det priset tyvärr. Det är dock snabbt och fungerar bra för exempelvis gatufoto, men kanterna är som sagt inte så roliga.

Exempel på detta kan ses hos Kurt Munger som testade två exemplar med samma resultat: http://kurtmunger.com/sony_zeiss_16_70mm_f_4id354.html
 
ANNONS