Annons

GX7 vs GX80 (vs GX8)

Produkter
(logga in för att koppla)

Mashavet

Aktiv medlem
GX80 sjunkit i pris en hel del. Kanske det börjar bli läge att uppgradera från GX7?

Ni som har använt både GX7 och GX80, är den senare mycket bättre på något?

Vad jag har förstått kan bildstabiliseringen i hus och objektiv samarbeta på GX80. Gör det stor skillnad?

Är GX80 märkbart bättre vid höga ISO?

Ni som ev. har uppgraderat, har GX7:an blivit stående hemma i bokhyllan, eller tjänstgör den fortfarande?

Vad jag kan se på bilder saknar GX80 knapp för ändring av manuell/aut fokus, eller finns det en sådan någonstans? Om inte, är funktionen väldigt svåråtkomlig i menyerna? Kan man tilldela den en snabbknapp?

Är det fler funktioner från GX7 som har försvunnit?

Är GX8 ett alternativ att fundera på som alltid-ha-med-kamera och resekamera? Den är väl egentligen ett snäpp bättre, men också klumpigare.

Funktioner för filmning intresserar inte mig, men vill någon redogöra för skillnader där för att kanske höja trådens allmänintresse så gärna för mig.

Många frågor det där, men vill någon ta sig tid så uppskattar jag det mycket.
 

Per Dahlgren

Aktiv medlem
Jag har bytt från GX7 till GX80 eftersom det var väldigt bra pris på GX80 i höstas (3900kr) i samma veva som tumhjulet på GX7:an krånglade och den var inne på garantireparation. Sålde den sedan så nu har jag bara GX80 kvar.

Jag har inte sett någon märkbar skillnad på sensorn och dess ISO-egenskaper. På papperet och i tester är den förstås bättre men utan att ha möjlighet att testa båda i samma förhållanden kan jag inte säga hur mycket bättre den är.

2st finesser som gör uppgraderingen värd är:
Sensorstabiliseringen som även samarbetar med vissa objektiv (men inte alla). Ger även stabilisering med mina Olympus-objektiv.
GX80 har en mycket tystare slutare som inte lider av Shutter-shock. På GX7 var jag tvungen att köra Elektronisk slutare med 14-140 objektivet annars blev det ofta dubbel-bild.

Minus:
Saknar fjärrutlösar-uttag och jag gillar inte att behöva använda Telefon-appen för fjärrstyrning.
Lite synd att sökaren inte går att luta uppåt men jag har inte saknat den finessen så mycket som jag trodde.

AF-inställningen görs med en snabbknapp istället för ett vred. Lite pyssligare men funkar tillräckligt bra för mig. Man behöver i alla fall inte in i menyerna.

Båda använder samma batteri så de kan man återanvända. Följer dock ingen vägg-laddare med utan man får ladda via USB men finns 3:e parts-laddare för en knapp hundralapp på nätet. Behåller du GX7an kan ju den laddaren användas till båda.

Alla 4K-finesser inkl Post-Focus och Focus-stackning låter bra på papperet men fungerar bara i lägre upplösning så de har aldrig kommit till användning för mig (ännu).

GX8 var inget alternativ för mig pga storleken och att den tydligen också lider av Shutter-shock (inte lika mycket som GX7 men ändå).
 

RWE

Medlem
Uppgraderade till GX8 från GX7, GX80 hade inte kommit ut då.

Fördelar GX8 mot GX80

Precis som med GX7 får man med GX8 en 12 bits fil även med den elektroniska slutaren, GX80 har 10 med elektronisk och 12 med mekanisk.
Sökaren i GX8 är mycket bättre än GX7 och Gx80 som är ganska likvärdiga.
Fler rattar och reglage, bättre grepp, väderskyddad,
Bättre sensor och lite högre upplösning, 20 megapixlar mot 16, även om det inte är en stor skillnad då jag tror att GX80 inte har något lågpassfilter. Men lite mer att beskära från.
1/8000s slutartid med mekanisk slutare mot 1/4000s på GX80.
Vinklingsbar sökare
Eftersom du inte bryr dig om filmning så skippar jag fördelarna där.

Fördelar GX80 mot GX8
Storlek om man vill ha en mindre kamera.
Bildstabiliseringen är bättre.

Fördelar GX80 mot GX7
Bildstabiliseringen är bättre.
4k filmning.

Fördelar GX7 mot GX80
Vinklingsbar sökare.
12 bit vs 10 bit elektronisk slutare.
1/8000s slutartid med mekanisk slutare mot 1/4000s på GX80.
Fler knappar och reglage.
Blixtsynk 1/250s extern blixt 1/320s intern
GX80 1/160s intern, kan inte styra externa blixar från den interna.

Som jag ser det är GX8 en rejäl uppgradering från GX7, medan GX80 är en nedgradering förutom 4k och stabiliseringen.

Jag köpte precis en andra GX8 eftersom de reas ut för 5490:- valde mellan den och G80, men G80 har också många av de nackdelar som GX80 dras med, fast inte lika många, så fast jag ville ha den bättre stabilseringen så vägde allt annat över.

Däremot rekommenderade jag GX80 till en kompis som ville ha en lite mindre kamera för att ta upp sitt forograferande igen.

GX8 är välidgt prisvärd just nu, enligt mig en bättre kamera än Olympus Pen-f som kostar dubbelt så mycket, och inte ens är väderskyddad. Men snygg är den :)

Ovasett får man mycket för pengarna när man köper en Panasonic kamera för tillfället.

Här finns bra recensioner av alla kamerorna jag nämt,

http://www.mirrorlessons.com/reviews/camera-reviews/#Panasonic-Lumix-Camera-Reviews

Har inte märkt mycket shuttershock på nån kamera, men har mest kört med fasta objektiv och aldrig provat 14-140mm.

Det var mina tankar.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Jag kan bara hålla med föregående talare......

Det jag uppskattar mest med GX80 i jämförelse med GX7:

* Dual IS
* Något skarpare pga avsaknaden moire-filter
* Ingen shutter-shock pga den nya slutarmekanismen -behöver inte använda elektroniska slutaren. Den nya mekaniska är dessutom tystare än GX7
* Postfokus
* Interna laddningen - har aldrig förstått vitsen med en separat laddare att dra på - speciellt som mobilladdaren går att använda.

Panasonic har mycket välbyggda kameror och GX80:an är inget undantag

Lycka till med funderandet!

/Kjell
 

KarlE

Aktiv medlem
Har själv en GX7a och jag kollade in GX80 för ett par månader sen, det som jag främst var ute efter med den är ju att man i ett speciellt läge sparar ett antal bilder INNAN man tryckt ner avtryckaren (glömt vad det heter) dom bilderna tror jag bara var i jpeg samt på 6 mpix men en kul och ibland användbar finnes.
Efter lite funderande så beslöt jag att behålla GX7an, det var helt enkelt för lite nyheter.
Jag avvaktar uppgradering tills det blir en rejäl uppdatering av sensor avseende brus, DR samt antalet pixlar så att kvalitén kommer upp till dagens FF nivå eller liknande. Kvalitén på bilderna är redan idag mycket bra i de flesta situationer och jag är mycket nöjd med kameran.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Tack alla som har svarat!
Vad jag förtstår är GX80 bättre på en del punkter, t.ex. IS, men skillnaden är inte enorm. Den verkar också vara sämre på en del punkter.
Jag tror att jag väntar med en ev. uppgradering tills nästa generation kommer. Jag är ju ändå mycket förtjust i min lilla GX7. Pentaxutrustningen har jag knappt använt alls sen jag köpte den.
 
ANNONS