Annons

vattentät kompakt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hitta lite info om minnet till Tough 8000 och där stod det att den klarar av SDHC samt att Cyberfoto ha 8 gb SDHC som tillbehör till den.
På Olympus hemsida står det "Kompatibla med xD-kort och microSD-kort", men kanske även tar SDHC?

Kvaliteten är ju allt när man köper något! Man vill ju betala för något som är bra! Om tre kameror kostar 3300 kr ca, så vill man ju ha den kameran som är mest värd pengarna och som fyller dina önskemål.

W80 känns som den är värd att vänta på enligt mig. Den har vidvinkel, SDHC minne, 5 m vatten, osv osv, dock vet man ju fortfarande inte om det är kvalitet på bilderna, men egenskaperna ser bra ut på pappret iaf.
 

Patrik Liljenberg

Aktiv medlem
På Olympus hemsida står det "Kompatibla med xD-kort och microSD-kort", men kanske även tar SDHC?

Kvaliteten är ju allt när man köper något! Man vill ju betala för något som är bra! Om tre kameror kostar 3300 kr ca, så vill man ju ha den kameran som är mest värd pengarna och som fyller dina önskemål.

W80 känns som den är värd att vänta på enligt mig. Den har vidvinkel, SDHC minne, 5 m vatten, osv osv, dock vet man ju fortfarande inte om det är kvalitet på bilderna, men egenskaperna ser bra ut på pappret iaf.
Läste precis ett inlägg på prisjakt där en kille använder SDHC kort.

Jo de håller jag helt med, har surfar runt och läst recentioner nu i 2 dagar! Jag vill alltid ha de bästa;)

Om W80 får dålig i tester så blir det 8000 eller FT1 för min del.
 
Var idag och kollade på kameran för andra gången, tackar vet jag Media Markt som har massa prylar i affären så det går att jämföra!

Det går inte att använda SDHC kort i Tough 8000, endast micro å något mer.

Jag gillar Tough kameran riktigt mycket, dock är jag rädd att kvaliteten inte lever upp till mina förväntningar?!?!

Om man jämför den kameran (eller någon annan undervattenskamera) hur är då kvaliteten jämfört med t.ex. Fujifilm 200EXR / Canon Ixus 990IS?

Någon som hade koll på när W80 skall släppas? Vad jag har läst står det "någon gång i juli".
 

Patrik Liljenberg

Aktiv medlem
Var idag och kollade på kameran för andra gången, tackar vet jag Media Markt som har massa prylar i affären så det går att jämföra!

Det går inte att använda SDHC kort i Tough 8000, endast micro å något mer.

Jag gillar Tough kameran riktigt mycket, dock är jag rädd att kvaliteten inte lever upp till mina förväntningar?!?!

Om man jämför den kameran (eller någon annan undervattenskamera) hur är då kvaliteten jämfört med t.ex. Fujifilm 200EXR / Canon Ixus 990IS?

Någon som hade koll på när W80 skall släppas? Vad jag har läst står det "någon gång i juli".
De va konstigt, i detta forum så säger en kille som har den att den fungerar med SDHC http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=235062&st=30

Jag skrev till pentax i veckan och fick svar att den kommer finnas i handel i mitten av augusti.
 

jandson

Medlem
Visst kan man ha microSDHC i Olympusen. Hade själv en Tough-6000 ett tag med ett 4 GB kort i.

På Olympus hemsida finns en PDF-fil med en lista av microSD-kort som har testats och godkänts av Olympus:
http://www.olympus.se/consumer/images/Kompatabilitetslista_microSD-kort_OAB.pdf

Har inte kameran kvar längre, tyckte att den var alldeles för långsam att använda. Från avtryck till bild t ex, man missade alltför många motiv. Kanske går att lära sig kameran bättre än vad jag gjorde, men enligt min mening borde en "actionkamera" vara raskare.

/JD
 
Vad jag förstod det som är det endast micro kort som går att använda i Olympus kameran, men kan ha fel. I affären så dom det och på olympus sida står det samma info. Så jag tror att det e så att den killen blandar ihop det.

Det va ju någon här i tråden som hade en Tough 8000, kan inte han skriva vad som går att använda för kort? (tror det e så att storleken inte passade?)

W80 känner jag e värd att vänta på. Dock e jag sugen på en Fujifilm 200EXR, så får se, verkar som det står mellan den och W80.
Dock gillar jag inte att W80 inte har manuella inställningar!!
 

frwe

Aktiv medlem
Vad jag förstod det som är det endast micro kort som går att använda i Olympus kameran, men kan ha fel. I affären så dom det och på olympus sida står det samma info. Så jag tror att det e så att den killen blandar ihop det.

Det va ju någon här i tråden som hade en Tough 8000, kan inte han skriva vad som går att använda för kort? (tror det e så att storleken inte passade?)

W80 känner jag e värd att vänta på. Dock e jag sugen på en Fujifilm 200EXR, så får se, verkar som det står mellan den och W80.
Dock gillar jag inte att W80 inte har manuella inställningar!!
Kameran tar Olympus eget XD och MicroSD med hjälp av en adapter. Det verkar som XD bara finns upp till 2GB så jag kör bara med microSD på 8 resp 4GB /FW
 

matknu

Aktiv medlem
UV-bilder med Pannyn?

Hej,
Jag är också på jakt efter en UV-kamera och undrar om någon skulle vilja vara vänlig att posta undervatttensbilder tagna med Panasonic FT1/TS1? Gärna med blixt eftersom uppdateringen av Dpreview (de har lagt till Panny och Pentax W80) visade att blixten var klen. Jag vill ha en kamera till bad och snorkling 0-3 meters djup. Jag snorklar ganska mycket utanför Kungsbacka och det är ofta vacker marin miljö under ytan men ganska mörkt. Jag räknar med ISO 400/800 för det mesta beroende på hur bra bildstabiliseringen fungerar. Det skulle vara extra intressant att se lite normala blixtbilder från en snorklingstur.

Kompakter med 35 mm vidvinkel skulle förresten inte få säljas alls... (oanvändbart och oförsvarbart 2009 IMHO).

/Mats
 

Patrik Liljenberg

Aktiv medlem
ja enligt recentionen på w80 så blir det inte den för mig, ska bli intressant nu vad dom tycker om Tough 6010 då den ska ha förbättrad optik.
 
Jaså har den fått dåligt betyg? Har inte hunnit sätta mig ner och läsa då jag jobbat mycket.

Vilken kamera blir det du köper? Har du bestämt dig?

För min del så är jag ganska så ambivalent, å har för tillfället ingen aning om det blir en Tough, D10 eller en vanligt Fujifilm 200EXR...
 

Patrik Liljenberg

Aktiv medlem
Nä W80 fick ingen vidare bra betyg när de kommer till bild kvalité.
Jag ska vänta på lite tester på tough 6010, läste ju att den skulle fått bättre optik.

Annars så blir en en Tough 8000 eller FT1.

FT1 ska ju ge bäst bild medans 8000 klara av mer hårda tag och e lite billigare.
 
Härligt när man har bestämt sig!!

Du kan väl fota lite med den och lägga upp något?
...samt skriva en gedigen betygssättning! ;)
 

Fotomickan

Aktiv medlem
Har också sneglat mot Canon PowerShot D10 eller Olympus Tough 8000, men det känns som mycket pengar för sisådär kvalitet.
Funderar nu på t.ex en Ixus och ett undervattenshus. Hur låter en sådan tanke i era öron?
/M
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Har också sneglat mot Canon PowerShot D10 eller Olympus Tough 8000, men det känns som mycket pengar för sisådär kvalitet.
Funderar nu på t.ex en Ixus och ett undervattenshus. Hur låter en sådan tanke i era öron?
/M
Hej!

Man kan väl säga så här: En Ixus utan undervattenshuset är ju mindre och smidigare än en D10. Men en D10 är mycket mindre och smidigare än en Ixus med undervattenshuset monterat :)

Fördelen som jag ser det med de här stryk- och vattentåliga modellerna är att de alltid är beredda att användas, oavsett förhållanden. Har man ett löst undervattenshus så tror jag risken är att det ofta ligger hemma när det som bäst behövs ...
 

Fotomickan

Aktiv medlem
Hej!

Man kan väl säga så här: En Ixus utan undervattenshuset är ju mindre och smidigare än en D10. Men en D10 är mycket mindre och smidigare än en Ixus med undervattenshuset monterat :)

Fördelen som jag ser det med de här stryk- och vattentåliga modellerna är att de alltid är beredda att användas, oavsett förhållanden. Har man ett löst undervattenshus så tror jag risken är att det ofta ligger hemma när det som bäst behövs ...
Hmmmm, jo, ja... Du har en poäng där och du känner tydligen mig ganska bra :)
I mitt fall handlar det i första hand om en juste semesterkamera. Är sagolikt trött på att behöva en extra stol på restaurangen till fröken D300 :)
Frågan är hur mycket den kommer att vara under vattnet när det kommer till kritan.
Får väga funktionalitet, smidighet, kvalitet, pris och "ha begär" mot varandra... har nog en del att fundera på forfarande.
/M
 
ANNONS