Annons

Problem med Nikon D700

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Jag har haft min D700 inne på lagning två gånger ena gången på lasses kamera service och andra gången på Nikon i solna. Problemet med kameran är att när jag kör med blixten sb 900 så utlöser den inte alltid utan hänger upp sig. Det går inte ens att trycka av en bild. Sedan så står den o småblixtar för sig själv som en disco lampa o är tvärlåst. Jag lämnade in den på lasses kamera service och dom lödde om kablarna till blixtskon.
Efter det fungerade kameran i två veckor sedan började den bete sig likadant igen. Så då lämnade jag in den på Nikon i solna och bad dom byta blixtskon etc för jag har inte tid med att åka fram o tillbaks med kameror som inte fungerar. Dom sa att dom hade åtgärdat felet och denna gång höll kameran i ca 2 månader, nu är det samma strul igen.
Är det någon annan som haft samma strul? Visst jag har mycket jobb och kör med blixt till mäklarfoto och fyrar kanske av den 200-300 g per dag som jag jobbar men det borde väl Nikons grejer klara för med canon har jag aldrig haft det strulet.
Vad har man för rättigheter nu ska kameran in på lagning för tredje gången kan man få ut en ny för jag börjar bli riktigt trött på skiten.
Visst jag har även två 5d mark 2 men dom kör jag mest med på utlandsjobben och min D700 är anpassad till masten jag kör till mäklarfoto med samt jag har vissa zeiss gluggar till den bla 21mm.
Det är inte fel på blixtarna jag har två nya sb 900 utan det är kameran som inte funkar. Eftersom kameran fungerar i ex antal tid efter lagning så kanske mängden bilder jag tar med blixt påverkar något vad tror ni?
 

snap01

Aktiv medlem
Eftersom Nikon haft kameran inne två gånger och lagningen håller bara en kort tid så måste det vara något som orsakar felet igen. Klart irriterande man tycker att lämnar man in kameran så ska dom fixa till felet speciellt när det hänt två gånger.
Hans problem låter liknande mitt.
 

surfar_hy

Medlem
Eftersom Nikon haft kameran inne två gånger och lagningen håller bara en kort tid så måste det vara något som orsakar felet igen. Klart irriterande man tycker att lämnar man in kameran så ska dom fixa till felet speciellt när det hänt två gånger.
Hans problem låter liknande mitt.
Borde du inte kunna kräva en ny kamera eftersom den har brakat ihop tre gånger nu? Har man inte rätt till det enligt konsumentverket när någon vara har gått sönder eller reparerats tre gånger? Och det är ju två års reklamationsrätt om man kan visa att det var fabrikationsfel från början. Funkar ju dock bara om du köpt kameran i Sverige.

Hoppas det löser sig för dig.
 

Kjell_2005

Medlem
D700 "Hot shoe" problem

Hittade dessa inlägg på Dpreview.com

"The only fix for the D700 flash hotshoe problems is a completely new hotshoe, fitted under warranty by Nikon repair".

I got my D700 fixed by replacing the hot shoe. Here's the deal:
• The original hot shoe has part number ending in 1.
• The "new" (improved?) hot shoe has a part number ending in 2.
• The new hot shoe is less shiny (somewhat matte). Seems to be made in part with a different material? It also has a tighter fit when inserting a flash.
 
Senast ändrad:

Kjell_2005

Medlem
Har själv samma combo D700 och SB900 men har aldrig haft detta problem så jag vet inte exakt hur
man skall gå till väga.
Jag hade nog pratat med Nikon och frågat om den nya hot shoen tillhör den nyare varianten som skall lösa detta problem, kan vara en barnsjukdom som Nikon fixat...
 

janne_145

Aktiv medlem
Har själv samma combo D700 och SB900 men har aldrig haft detta problem så jag vet inte exakt hur
man skall gå till väga.
Jag hade nog pratat med Nikon och frågat om den nya hot shoen tillhör den nyare varianten som skall lösa detta problem, kan vara en barnsjukdom som Nikon fixat...
Ja man får nog skicka ett mejl. Jag fick ny hotshoe och har inte använt blixten mer än en till tre ggr men fick samma problem igår igen...
 

janne_145

Aktiv medlem
jag är egen företagare så det är inte samma garanti för mig. Kameran brukar hålla 3-12 månader innan det är dags igen.
Och vad säger Nikon när du kommer? Rengör de nått inne i hotshoen eller får du ny varje gång? Jag fick pejja 1200:- för byte trots att det var inom garanti tiden
 
ANNONS