Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extra display vid interiörfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

ÅP3

Medlem
Har tidigare jobbat lite med bostadsfoto för mäklare men tyckte det var jobbigt för knäna då bilderna ska fotas i midjehöjd.Har sedan dess fått veta att det finns en extra display som man kan sätta fast på kameran för att kunna se bilden uppifrån och ska även gå att hålla i handen. Funderar på om det kanske kan underlätta. Har en canon 5D.
Vill gärna komma i kontakt med bostadsfotografer för tips och råd och höra hur ni gör och tror om extra display.

Tacksam för hjälp!

Åsa
 

Nikita

Aktiv medlem
Jag fotar en del för mäklare och behöver aldrig gå ner på knä. Jag är 1.74 lång och kameran har jag på ca 1.30. Om man fotar lägre än det ser det ut som grodperspektiv och högre som fågelperspektiv.
 

ÅP3

Medlem
Jag fotar en del för mäklare och behöver aldrig gå ner på knä. Jag är 1.74 lång och kameran har jag på ca 1.30. Om man fotar lägre än det ser det ut som grodperspektiv och högre som fågelperspektiv.
Jag fotade för se360 för 2 år sedan och de ville vi skulle fota lite ovanför bordshöjd dvs lågt. Var då enklast att gå ner på knä eller rättare sagt stå på knä för att kunna se in i kameran. Låter ju toppen att inte alla vill ha sådana bilder.
Så du använder inget extra tillbehör för att kunna se in i kameran lättare utan böjer dig ner.

Har lite problem med knäna men vill gärna jobba med det här så därför är jag frågvis.

Tack!Åsa
 

tobias.e

Aktiv medlem
Byxor med knäskydd är bra. Letar man runt finns det modeller som inte är skitfula byggjobbarbyxor. har själv ett par jeans från Beckum Workwear.
 

Nikita

Aktiv medlem
Jag fotade för se360 för 2 år sedan och de ville vi skulle fota lite ovanför bordshöjd dvs lågt. Var då enklast att gå ner på knä eller rättare sagt stå på knä för att kunna se in i kameran. Låter ju toppen att inte alla vill ha sådana bilder.
Så du använder inget extra tillbehör för att kunna se in i kameran lättare utan böjer dig ner.

Har lite problem med knäna men vill gärna jobba med det här så därför är jag frågvis.

Tack!Åsa
Jag har oxå fotat för Se360 men jag har aldrig hört att man skulle fota i bordshöjd. Jag har alltid fotat i ungefär samma höjd och jag tycker det blir ett bra resultat av det. Kolla gärna på min webbsida där jag har ett antal interiörbilder fotade på ca 1.30 m höjd och se själv hur du tycker det ser ut.
Jag använder ett manfrottostativ med kulled och när man drar ut ett led så hamnar jag automatiskt på den höjden.
www.miramis.se
mvh, eva
 

Nikita

Aktiv medlem
Viktigt är också att när du fotograferar interiört så måste man kunna se alla ytor i tex ett kök = diskbänk, spis etc. Fotar du då i bordshöjd så ser man inte de ytorna, då kommer du underifrån istället = ej bra.
Samma gäller i badrum med handfat etc.
 

ÅP3

Medlem
Viktigt är också att när du fotograferar interiört så måste man kunna se alla ytor i tex ett kök = diskbänk, spis etc. Fotar du då i bordshöjd så ser man inte de ytorna, då kommer du underifrån istället = ej bra.
Samma gäller i badrum med handfat etc.
Tack Eva för svar!
Hade nog missuppfattat det tidigare. Höjde i kök och badrum minns jag. Har du någon koll på vilka andra företag man kan jobba för eller kanske någon annan på forumet har något företag att rekommendera. Zentuvo känner jag en tjej som just börjat jobba för men de betalar sämre än SE360. Däremot slipper man bildbehandla bilderna som på se360.
Blir jätteglad för tips.

Tack!!
 

Nikita

Aktiv medlem
Jag tror att det har blivit standard nu bland de flesta företagen att bilderna skickas iväg till Indien och redigeras där. Det resulterar i sänkta arvoden för alla, inkl. de som jobbar för SE360 eftersom de också skickar iväg sina bilder nu. Det bästa alternativet är att jobba direkt mot mäklare, då kan du ta mer betalt och det blir mer lönsamt i slutändan.

Jag har skickat ett mejl till dig oxå med lite mer info.

/eva
 

ÅP3

Medlem
Jag tror att det har blivit standard nu bland de flesta företagen att bilderna skickas iväg till Indien och redigeras där. Det resulterar i sänkta arvoden för alla, inkl. de som jobbar för SE360 eftersom de också skickar iväg sina bilder nu. Det bästa alternativet är att jobba direkt mot mäklare, då kan du ta mer betalt och det blir mer lönsamt i slutändan.

Jag har skickat ett mejl till dig oxå med lite mer info.

/eva
Kul...ska kolla mailen!!
 

Splanky

Aktiv medlem
Vad betalar SE360 på ett ungefär?
Nyfiken då jag själv jobbar direkt gentemot mäklare och inga mellanhänder finns.
När det gäller fothöjden så rättar jag mig efter mäklarnas önskemål.
Varierar från bordshöjd samt uppåt.
Dessutom roligt att själv sköta all redigering.
 

ÅP3

Medlem
Vad betalar SE360 på ett ungefär?
Nyfiken då jag själv jobbar direkt gentemot mäklare och inga mellanhänder finns.
När det gäller fothöjden så rättar jag mig efter mäklarnas önskemål.
Varierar från bordshöjd samt uppåt.
Dessutom roligt att själv sköta all redigering.
Jag har inga uppdaterade uppgifter då det var 2 år sedan jag jobbade för dem men då var det ca 700 ex moms för ca 10 bilder har jag för mig. Kanske har någon annan mer aktuella priser.
Hur mycket tar du? Maila mig gärna om du vill.
 

Nikita

Aktiv medlem
Jag har inga uppdaterade uppgifter då det var 2 år sedan jag jobbade för dem men då var det ca 700 ex moms för ca 10 bilder har jag för mig. Kanske har någon annan mer aktuella priser.
Hur mycket tar du? Maila mig gärna om du vill.
Arvodena för SE360 och liknande firmor är troligtvis lägre nu eftersom man inte längre redigerar sina egna bilder längre. Bilderna skickas till Indien och redigeras där. Så räkna med ca 15-20% lägre arvoden.
 
ANNONS