Annons

Riktigt djupblå himmel och människor

Produkter
(logga in för att koppla)

thobau

Medlem
Hej

Är precis i Florida och försöker mig på att få till riktigt fina kort med stranden, havet samt riktigt djupblå himmel (som på vykort / i reklamen) men får inte riktigt till det.

Har en D90, Nikon 16-85 / Nikon 70-300, SB600 samt ett bättre HOYA-cirkulärt polfilter.

Antar att man skall underexponera lite samt lätta upp människorna med blixten men det är just den blå himlen som inte blir så blå som jag vill utan mer blå/grå-dassig. Jag har även tänkt på att ha solen från sidan.

Självklart är det blå himmel på riktigt :)

Kör ISO 200, läge A samt nästan fullt öppet.
Då jag provat med SB600-blixten kör jag på det gröna Auto-läget.

Har någon utav er några tips på vad jag mer skall tänka på.
 

js1

Aktiv medlem
Hm, skumt! Har du solen från sidan brukar det inte vara några problem med himlen. Du vet att du måste vrida filtret till rätt läge?

Kan det vara så att dina kamera försöker kompensera bort den blå färgen med vitbalansen eller fotar du RAW? Prova annars att låsa vitbalansen på dagsljus.
 

thobau

Medlem
Tack!

Ja - filtret är vridbart men hur vet man hur det skall vara. Det finns ingen uppenbar märkning på det.
Det står: Triangel-symbol HOYA HD CR PL 67mm Made in Japan och sedan på motsatt sida CRPL 67mm.

Japp - har satt vitbalansen till sol.

Får prova vidare. Dock svårt i fullt solsken att se hur resultatet blir på skärmen.
 

js1

Aktiv medlem
Det finns inga markeringar. Du tittar i sökaren samtidigt som du vrider på filtret. Du bör se en tydlig förändringar i himlen när effekten är maximal. Är du vid vatten får du en tydlig effekt på vattenytan när filtret står rätt.
Om du sen vänder kameran på högkant måste filtret justeras om.
 

foag

Medlem
Tack!

Ja - filtret är vridbart men hur vet man hur det skall vara. Det finns ingen uppenbar märkning på det.
Det står: Triangel-symbol HOYA HD CR PL 67mm Made in Japan och sedan på motsatt sida CRPL 67mm.

Japp - har satt vitbalansen till sol.

Får prova vidare. Dock svårt i fullt solsken att se hur resultatet blir på skärmen.
Alltså, om du vrider på det med ögat i sökaren kommer du när det polariserar som mest resp. minst. Det finns ingen märkning på vad som är vad eftersom det inte går att styra hur det skruvas på, om det är roterande frontlins o.s.v. Iaf har jag aldrig stött på ett "fabriksmärkt" polarisationsfilter. Det är ju dock ganska enkelt löst med en lite tejpbit.

Brukar själv ha lite tejp med mig om jag kör långa exponeringar, eller liknande där det finns risk för att stöta till filtret. Med en tejpbit sitter det fast :)

EDIT: missade Jörgens eminenta svar..
 

Fogel70

Aktiv medlem
Med solen rakt framifrån eller bakifrån ger dock polfilteret ingen eller väldigt liten effekt på himlen, mest effekt ger det med solen rakt från sidan. Kan vara bra att tänka på när man komponerar bilderna.
 

ND300

Avslutat medlemskap
Det här med solen rakt från sidan, bakom, framför osv. känns som man inte kan göra så mycket åt alla gånger när man ska ta en bild från viss vinkel, man kan ju till exempel inte bara flytta på en byggnad om man vill ta en bild på den framifrån och solen är bakom den osv. eller ens kan påverka vid annan tid på dygnet. Ibland kanske inte solen ens är synligt men gott om solljus ändå.

Måste ju finnas andra sätt att få klarblå himmel utan solens placeringar? Hoppas i alla fall att det finns för jag skulle själv vilja ha vykorts blåa himmel på mina bilder ;)
 
Senast ändrad:
ANNONS