Annons

Väskproblem!!! Slingmodell men vilken??

Produkter
(logga in för att koppla)

Spectre

Aktiv medlem
Tjenis Fourmfolk =)

Nu har jag grubblat mig grå efter att ha kollat recensioner, länkar från tillverkare mm, mm & ännu mer.

Det jag har tittat på är:

Lowepro Sling Shot 300 AW & 350AW sedan har jag även kollat på

Kata DPS 3N1-20 sling... Priserna är ungefär detsamma..

Utrymme för utrustningen är lika... men när man läser hur användningen/handhavandet är så skiljer det sig.

Det som är Positivt med KATA´n är att den är kombinerad ryggsäck/sling..

Finns det någon som använder dessa ryggar?? eller kanske t.o.m provat båda?....

Vore Oerhört tacksam för svar =)

Tack på förhand
Micke
 

j_s

Aktiv medlem
Inte för att jag vill göra ditt val svårare, men Lowepro har också en serie väskor som är både sling och vanlig ryggsäck. Jag har själv en Fastpack 250 som jag tycker fungerar bra. Slingshot-modellerna (med bara en axelrem) kan vara lite obekväma att bära längre sträckor har jag hört - bäst är nog att prova i butik.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16562
 

Mankan G

Aktiv medlem
Slingshot 300 är för stor!!

Jo faktsikt. Om du har behov av dess utrymme så blir väskan för tung för att bära runt med på en axel.

Jag köpte en 300 för att använda på resor. Packade ner min D2X, 17-55, 70-200, blixt, 12-24 och tillbehör och ändå var väskan inte full. Skittungt och ont i axeln. Sålde snabbt av den och köpte den mindre 200:an istället för lättare utrustning.

Själva idén med slingshot är lysande och så länge som jag begränsar mig till en D300 med tex 16-85 och en telezoom så är det frid och fröjd men då är slingshoot 300 alldeles för stor......och nej den är inte obekväm att bära så länge som den inte är för tung. Den sitter faktiskt riktigt bra och bekvämt.

För stora kitet använder jag en Microtrekker som har två axelremmar....
 

J0£L

Aktiv medlem
Jag tycker att 200an också blir i tyngsta laget när jag fyller den med min D700, 24-70, 14-24 och min 105a. Då blir det för tungt för att bära med endast en axelrem och det brukar oftast sluta med att jag hellre går med kameran i handen och extragluggarna i väskan. Dessutom är facket för icke fotorelaterade prylar alldeles för litet upplever jag.
 

skogstomten2

Aktiv medlem
Har precis stått inför samma beslut. Hade tänkt mig 500-1500kr som budget. Har en Nikon D90 och bland annat en 80-200 som jag vill kunna ha monterat i väskan (27cm långt inkl hus...). En SB 900 blixt (som tar förvånansvärt mycket plats) ett 16-85 objektiv och på sikt ytterligare 2 ljusstarka objektiv som jag planerar för.

Tyvärr blev största slingmodellerna allt för stora till slut tycker jag. Totalvikten ska inte heller underskattas om man börjar blanda in ljusstarka objektiv i väskan. Går fort över 5kg om vi säger så och då börjar det kännas med ett mindra bra bärsystem om det bara finns en enkel slingrem utan andra möjligheter (höftbälte, dubbla axelremmar eller annat.)

Kollade på Lowepro slingshot 200-300, Katas 20/30 modeller och ett par modeller från Vanguard hos fotokungen och dessutom någon Caselogic på mediamarkt. Dom "bredaste" funkade men då tyckte jag att dom blev för stora. (Det blir ett helt annat intryck när man håller i den faktiska väskan än när man hemma i soffan tittar på lite specifikationer och måttar i luften så att säga..)

Storleken mindre funkar om jag stoppar ner kameran uppifrån (Där man kan lossa på mellanbotten så att säga =går ej på Lowepro) men då funkar det inte så bra med "stöd" för kameran i form av mellanväggar osv. Svårt att få kameran och alla andra grejor att ligga bra samtidigt som det är väl skyddat och lättåtkomligt. (Vill tex helst inte att gluggen ska ligga neråt i botten på 80-200. Känns lite utsatt även om det säkert inte är någon fara. Vill helst också att kamerahuset ska ha någon form av stöd och inte vingla omkring i väskan. på vissa av väskorna så kändes det också "knöligt" att få fram kameran på ett smidigt sätt. Hakar gärna i kanter osv. Försökte också tänka att man kan lägga in kameran på tvären i facket från sidan men jag fick aldrig till det med utrymmet osv. På Fotokungen var man väldigt hjälpsamma och realister och vi kom tillsammans ganska snabbt fram till att ingen av deras väskor passade mitt behov. All heder åt dom som inte försökte "sälja på" mig något annat eller en halvdan lösning.

Kollade även på en riktigt liten proffsryggsäck från Vanguard "Oregon 50" (1190kr på Mediamarkt). Många fina detaljlösningar och det funkade hyfsat med 80-200 monterat men när jag satt på något annat objektiv så fanns det inget bra sätt att ha 80-200 bredvid utan att behöva bygga om väskan varje gång jag bytte objektiv!

Slutade med att jag köpte en Lowepro mikrotrekker 200, en liten, vanlig traditionell liten ryggsäck där jag ändå får in det jag vill på ett smidigt sätt. Det var rea på Mediamarkt 699kr.

Här kan du se hur olika personer har packat olika fotoväskor för att lättare få en uppfattning hur dina grejor ryms.http://cambags.com/
 

Spectre

Aktiv medlem
Hejsan på er!

Tack för alla svar och vinklar på förslag både positiva och negativa delar!!

Kan väl säga att jag blir inte så mycket klokare själv efter detta *S men mycket nyttig info är det!

Själv så vet jag Inte vad jag ska införskaffa mig :(

Nu har jag tittat på:
Lowepro Slingshot 300
Lowepro Flipside 300/400 - Negativt är att kameran inte går att ta ut från lånsidan.. (sidofack) som de andra..
Kata 3N1-30

Har väl iaf kommit fram till att de andra känns lite för små..
Den som jag gillar mest i funktionen är väl Kata´n med möjligheten att använda som både sling & ryggsäck..

Jag återkommer med mitt val =)
Bra eller dåligt?? *s det får framtiden utse!!

Tack igen för alla svar, och får ni fler uppdateringar lr så?
Skriv gärna tillbaka.

Mvh
Micke
 

Mankan G

Aktiv medlem
Du har sprungit på akilleshälen. En RIKTIG fotograf klarar sig inte med en enda väska :)

Själv så har jag en uppsjö av dem. En rätt liten Domke axelväska, en LowePro 300AW som aldrig används då den är lika liten som Domken. En Minitrekker för den stora utrustningen. En LowePro Rover II AW när jag behöver få med mig kameraprylar OCH personliga grejer. En Slingshot 200 för stan när Domken är för liten. Har ett par till som nästan aldrig används men de är bra att förvara prylar i :)

Huh vad ¨många det blev men till mitt försvar så är många av dem gamla. Kvaliteten på Loweproväskorna och Domken är fantastisk. Min första Minitrekker stals i London förra sommaren och trots att den säkert var 15 år gammal så såg den kanonfräsch ut. Jodå den var hårt använd. Domken är av en sort som däremot bara ser bättre ut ju mer sliten den blir.....
 

Maabse

Aktiv medlem
Jag är jättenöjd med min Kata 3-in-1 20 och gillar skarpt att den går att bära på flera olika sätt -- fast det tog en stund att komma underfund med hur jag skulle packa.
 

Spectre

Aktiv medlem
Jodå, det har jag nog allt märkt ^^ *L Akilleshälen skaver för fullt!

*L Jasså bara RIKTIGA fotografer har det...
så alla andra är inget att ha då..
(låter lite så med den attityden)
Men men... jag har en Tamrac Pro 5 f.n. men tycker den är för tung att bära, samt bökigt att få fram objektiv mm...
Det är en orsak till att jag tänker köpa en ny. Med snabb"lucka" för att greppa kameran.
 

Spectre

Aktiv medlem
Jag är jättenöjd med min Kata 3-in-1 20 och gillar skarpt att den går att bära på flera olika sätt -- fast det tog en stund att komma underfund med hur jag skulle packa.
Det låter ju bra det...
hur mycket utrustning har du i din väska??
jag mailade fotokungen om råd, och dom trodde den skulle bli för liten..? ..
 

dumbo

Aktiv medlem
Jag tror att gränsen för vad som är skönt/bra att bära som sling går nånstans vid en fullmatad 3N1-20. Åtminstone tycker jag att det funkar, men börjar kännas lite tungt efter en stund. Här finns ju visserligen möjligheten att bära den med remmarna i kors så att man relativt snabbt kan knäppa upp ena remmen och svinga fram väskan, men...
Vill du få plats med kamera med monterat 70-200/2.8 utan att väskan blir helt enorm kunde Tamracs Velocity-serie vara något.

Behöver man större väska än så så skulle jag nog hellre titta på en ryggsäck istället. De har bättre bärsystem och avbärarbälte osv.

Och, som någon sa, man behöver mer än en väska. Minst två, gärna tre, skulle jag säga. :)

Jag har en Kata DT-211, en 3N1-20 och en Lowepro Minitrekker. Den sistnämnda ska bytas ut mot en något större ryggsäck (om jag bara kunde bestämma mig för vilken), då inte hela utrustningen får plats i minitrekkern längre. De andra två är riktigt bra när man inte behöver hela kitet.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Jag kör också fler väskor. Bara två i o f s, men efter samma princip. Har en Slingshot 100 (!) som jag väljer utrustning till beroende på tillfället. En Nikon D300 med 16-85 plus 70-300 i huvudfacket. I lilla facket får man plats med överraskande mycket också, t ex en SB-900 eller en Sigma 10-20.

Sedan har jag en sådan där Computrekker med plats för allt (hus, 6 objektiv, två blixtar, lite småskärmar och backupdiskar och telekonverter, det är allt jag äger) inklusive stor bärbar dator, men det blir mer och mer sällan den följer med. Hellre om jag reser fyller jag Slingshoten och lägger övriga grejer i någon annan väska. Och lämnar nåt hemma.

Men SA gör förstås inte en riktig fotograf.. ;-) Men grejen är ar att det verkligen känts användbart med två väskor. Och den lilla Slingshoten älskar jag, den kan alltid följa med överallt jämt. En jättestor Slingshot är liksom inte samma grej...
 
Senast ändrad:

Spectre

Aktiv medlem
Tack igen! det kom inte lite åsikter framåt kvällskvisten med =)

Jag håller väl med lite om det att en mindre väska av sling har ju sina fördelar.. enkelt o smidigt att ta med sig.

den väska(axel) jag har nu, är ja inte intresserad av alls. vill ha ryggsäck/sling istället.. blev väl ett "felköp" någon som kanske vill byta mot en mindre rygga? *L är öppen för förlag.

hur som så är jag ju väldigt sugen på Katas -20 ... med möjlighet som både Sling och rygga.. men även möjlighet till stativhållaren.
som (dumbo) skrev.. man vill ju inte ha en för tung rygga o släpa på.. är man ute på en halvdags vandring eller dyligt blir det tungt i slutändan. Är ju det ja vill undvika.

en Lowepro slingshot 200AW är för liten i sig för mig. passar nog tunna människor bättre. sen är ju frågan hur KATAn (20) sitter ... då ev. 300AW
önskar det fanns några vettiga ställen i denna stad o pröva dem.. (örebro)
 

Nikita

Aktiv medlem
Jag har en Kata slingshot, den största modellen. Tidigare hade jag en Lowepro slingshot men Katan är helt klart bättre. Jag får plats med mer, där finns fler fickor och ett stort + är att man kan göra om den till ryggsäck med avbärarbälte.
Den är inte klumpig trots att det är den största modellen och den är skön att bära. Om du har en Mediamarkt i närheten så åk dit och kolla på väskorna in real life. De har ofta massor med modeller inne.

Lycka till!!
 

Spectre

Aktiv medlem
Jag har en Kata slingshot, den största modellen. Tidigare hade jag en Lowepro slingshot men Katan är helt klart bättre. Jag får plats med mer, där finns fler fickor och ett stort + är att man kan göra om den till ryggsäck med avbärarbälte.
Den är inte klumpig trots att det är den största modellen och den är skön att bära. Om du har en Mediamarkt i närheten så åk dit och kolla på väskorna in real life. De har ofta massor med modeller inne.

Lycka till!!
Hej Eva!

Tack för det tipset =))
Det har precis öppnat ett MM... då får man en orsak att åka dit då :) Pröva IRL är ju det absolut bästa.. förmodar du menar 3N1-30 får ta med mig kameran o kolla.. men säkert mkt dyrare än -20.. :/

Tack iaf för det ypperliga tippset :D
 

zanoii

Aktiv medlem
Jag har en Lowepro Fastpack 350 vilken rymmer ungefär en Canon EOS 7D med batterigrepp, 4 normalstora objektiv och en blixt, en tunn jacka och en 17-tums laptop. Den ska gå att göra en sling-liknande manöver med, men det gör man helt enkelt inte med en tiokilos väska.

Som komplement har jag köpt en Kata 2n1-20 för de tillfällen då laptopen inte behöver vara med. Rymmer kameran, två objektiv och blixten, och i bästa fall en t-shirt. :) Tyvärr är den lite tight om man har batterigreppet monterat, så jag får se hur jag gör med den. Har inte hunnit testa den alltför mycket men jag funderar på att försöka byta mot den större modellen. Å andra sidan köpte jag den ju för att den skulle vara smidig..
 
ANNONS