Annons

Vad gör en bild bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

---

Aktiv medlem
ariadne skrev:


är det viktigt att på ett klart sätt kunna reflektera över sitt bildskapande?
jag väntar själv med att svara, jag bara undrar:)
För mig är det avgörande om jag vill utveckla mitt fotograferande och förhållningssätt till fotografin. Jag kan naturligtvis bara tala för mig själv.

Mvh/ Kenneth
 

green

Avslutat medlemskap
Mitt svar är:
1: kommunikation
2: kommunikation
3: kommunikation
4: kommunikation
och
5: kommunikation

Gr.
 

magnus67

Aktiv medlem
ariadne skrev:
är det viktigt att på ett klart sätt kunna reflektera över sitt bildskapande?
Jag tror att det är viktigt att man reflekterar över sitt bildskapande. Det kanske inte alltid måste vara 100% klart, lite grumligt går också bra. Och man behöver inte jämt och ständigt gå och grubbla över det.

Men det känns som bilderna blir bättre när man har reflekterat en del. Om man vet vad man vill med sina bilder är det ju ofta lättare att realisera det också.
 

---

Aktiv medlem
magnus67 skrev:
Jag tror att det är viktigt att man reflekterar över sitt bildskapande. Det kanske inte alltid måste vara 100% klart, lite grumligt går också bra. Och man behöver inte jämt och ständigt gå och grubbla över det.

Men det känns som bilderna blir bättre när man har reflekterat en del. Om man vet vad man vill med sina bilder är det ju ofta lättare att realisera det också.
Kan bara hålla med dig Magnus

:) Kenneth
 

Platypus

Aktiv medlem
Re: Re: Vad gör en bild bra?

Calle S skrev:
Det känns i magen, och förhoppningvis i hjärnan. Påverkar bilden mig blir jag förstummad. Ett tag.

....sedan försöker jag förstå vad som gör den bra. Och det kan jag inte svara generellt på. Men jag ska fundera ett tag och återkommer kanske till den här tråden.
Hmm, nu ger jag upp alla försök att formulera samma sak på något annat vis och skriver helt enkelt:

Håller med!
 

gors

Aktiv medlem
Jag tycker så här:

En viktig enskild faktor för riktigt bra bilder är att de i sitt sammanhang avviker från det förväntade. Annars får man aldrig den där känslan i magen som Calle pratar om.

Bra bilder däremot överensstämmer ofta med publikens förväntningar. Gott hantverk liksom, men inte mer.

Man kan i viss mån använda mallar och regler för att ta bra bilder, men för att ta riktigt bra bilder måste man nog tillåta sig att gå utanför ramarna. Man riskerar alltid att bli missförstådd när man försöker ta riktigt bra bilder.

Så för att gå tillbaka till ursprungsfrågan – jag kan tycka att en bild är bra för att fotografen gjort "allt rätt" – less is more och allt det där ni vet. Men för de riktigt bra bilderna kan man inte lista några kriterier.
 

cwe

Aktiv medlem
Allt det som sägs om komposition, teknisk kvalitet, ljus, begripligt budskap osv är sant, ack så sant. Bilder som inte har tillräckligt av det där faller allt som oftast platt, når aldrig fram till "första intresset".

Men en riktigt bra bild tycker jag ska vrida sig ur betraktarens grepp och streta emot. Man tror att man "förstått den" och så plötsligt börjar den ändra sig, glida iväg och få eget liv.

Slöjorna framför vår blick hänger oftast tungt, så att vi inte riktigt *ser* med öppen blick. Ett gott fotografiskt hantverk kan antingen bygga p den där visuella muren eller riva ner den.

Jag antar att det handlar om ett fotos "själ"?
-Christian
 

cwe

Aktiv medlem
Fast L.C.,
är det inte lite som att säga att det som gör "musiken" är trä, strängarna och lacken? Samt en gnutta nagel och hud som upprepade gånger rör vid strängarna? ;D
-Christian
 

Liza

Aktiv medlem
En bra bild????

För mej varierar det från bild till bild. Som Christian W nämnde - själen eller vad man vill kalla det - det som gör bilden unik, överraskar och tilltalar. Jag vill känna att fotografen har ett syfte och tanke med bilden - sen är "reglerna" av direkt sekundär betydelse.

Personligen struntar jag i regler om de inte passar mej men å andra sidan så går känsla och intuition in och reglerar skapandeprocessen. Tror aldrig jag har fotograferat, kopierat eller monterat en bild utifrån tanken på några givna fotografiska regler utan bara från ren känsla och en inre vision om hur helheten ska bli i slutänden (att finslipa det lär ta resten av livet:)).

Hur vi bedömer och skapar bilder tror jag mer handlar om våra olika personligheter, vänster / höger hjärnhalvetänkare, kreativa erfarenheter mm. Vissa tilltalas av form, andra av färg, ljus, abstraktion, komposition etc.

Att lära sig tänka och se den färdiga bilden i förväg anser jag viktigare än att i sökaren titta efter så man följer alla regler. Då är chansen ganska stor till att bilden blir bra.
 

lion-62

Aktiv medlem
"Vad gör en bild bra"?

Bäste Christian W! Du "vet" Jag har ju "fått på pälsen" tidigare och valde, den HÄR gången..., att vara(inte så)lite "torr&tråkig"...
Självklart är det avsevärt mycket mer än det "tekniskt perfekta" som avgör om en bild/ett Foto är verkligt bra eller inte!!! Det handlar om att kunna skapa en "själ" ochså i det Vi gör!
Att kunna va' innovativ och ha en e-g-e-n stil, bland(allt)annat...
Mvh: Stefan S
 

Liza

Aktiv medlem
Vad som gör en bild bra är inte innehåll, teknik och dyl. En bild är bra när man fortfarande efter ett, två, tio år inte blivit trött på den.
 
ANNONS