Annons

Hästtidning vill publicera min bild i en annons

Produkter
(logga in för att koppla)

nightflower

Aktiv medlem
En hästtidning vill publicera en annons med en bild jag tagit på en häst (under en betald fotosession), utan att jag får nåt för det...

Ska man gå med på det?

Hon mailade och ville ha mitt tillstånd.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Det enklaste är väl att svara ok men det kostar x kr och se vad de svarar. Är bilden värd att användas så är den värd att betala för.

En hästtidning vill publicera en annons med en bild jag tagit på en häst (under en betald fotosession), utan att jag får nåt för det...

Ska man gå med på det?

Hon mailade och ville ha mitt tillstånd.
 

nightflower

Aktiv medlem
Såhär skrev hon:

"Jag ger ut en haflingertidskrift som heter haflingerforum.nu och har en hemsida med samma namn. I mitt nästa nummer vill Xxxx Xxxxxx ha en annons med xxxx (hästen) och hon har skickat mig ett manus med ett foto som du tagit.

Jag vill då få tillstånd av dig att publicera din bild i min tidning utan kostnad för mig.

Tacksam för svar!

Britta

PS Himla snygga foton du tagit av Xxxx (hästen) och Xxxx!"




Man hur tar jag betalt isf? Beroende på storlek på bilden eller vad gäller?
 

aolsson

Aktiv medlem
Det verkar inte vara någon stor och rik tidskrift precis. Om du fotar hästar mot betalning kanske det skulle vara idé att byta bilden mot en annons som slår på trumman för dina hästbilder? Hyfsat sätt att få kunder kanske?
 

minimunk

Aktiv medlem
Jag tycker det hör till allmän vett att om bilden ska användas i en kommersiell annons så ska du självklart ha en slant för att du taget den bilden.

Rimligtvis borde det dock vara annonsören som betalar och inte tidningen. Hur mycket du ska ta, ja det är upp till dig.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Vad gäller annonsen?

Kommer annonsören att, på något sätt, tjäna pengar på annonsens införande och att läsarna ser annonsen? Om du svarar "Ja" på denna senare fråga, tycker jag du skall ha betalt. Hur mycket du tar betalt är dock en lite annan fråga...

Mitt förslag är att du gör livet enkelt för dig, och följer någon av prislistorna som finns, antingen SFFs eller BLFs. Då tar du inte ett överpris, och du säljer dig heller inte löjligt billigt. Men det är till sist du som måste bestämma vad bilden är värd.
 

matlep

Aktiv medlem
Rimligtvis borde det dock vara annonsören som betalar och inte tidningen. Hur mycket du ska ta, ja det är upp till dig.
Som mailet är formulerat så håller jag med, annonsören har köpt annonsplats av tidningen, då är det inte tidningen som ansvarar för bildmaterialet, utan just annonsören. Tycker att dte är snyggt av henne att fråga. Skicka prisförslag till den som köpt annonsen.
 

nightflower

Aktiv medlem
Okej, jag bör alltså ta betalt.

Vet inte om jag är helt blind nu, men jag hittar ingen prislista på varken SFF eller BLF..?
Har verkligen noll koll på vad som är rimligt att ta betalt.
Vill verkligen inte ta nåt överpris, utan ligger hellre i nederkant.
 

matlep

Aktiv medlem
Okej, jag bör alltså ta betalt.

Vet inte om jag är helt blind nu, men jag hittar ingen prislista på varken SFF eller BLF..?
Har verkligen noll koll på vad som är rimligt att ta betalt.
Vill verkligen inte ta nåt överpris, utan ligger hellre i nederkant.
Känner du personen som beställt annonsen? (Som du XXXat över ovan?)

BLF går efter upplaga och storlek. Är det en liten annons i en liten tidning handlar det om några hundralappar, är det en helsida i DN så habladr det om massa tusenlappar.

Du måste ge mer information för att vi skall kunna hjälpa dig. Dock så är det ju kanske inte så kul att skicka en faktura till sin kompis moster på 10.000 när hon trott att hon skall få använda bilden gratis. Din relation till hästägaren är viktigt att veta hur den ser ut.
 

larsev

Avslutat medlemskap
Hur ser avtalet ut med den som har betalat fotosessionen?
Det avtalet styr nämligen om du rätt att ta ut betalning från annonsören.
Om annonsören och den som betalade för fotosessionen är samma fysiska/juridiska person kan det bli svårt.
 

nightflower

Aktiv medlem
Hur ser avtalet ut med den som har betalat fotosessionen?
Det avtalet styr nämligen om du rätt att ta ut betalning från annonsören.
Om annonsören och den som betalade för fotosessionen är samma fysiska/juridiska person kan det bli svårt.
Det är inte samma som betalade för fotosessionen.
 

larsev

Avslutat medlemskap
Då tycker jag definitivt annonsören skall betala för att få använda ditt foto.
Hur mycket vet jag dock inte.
Vad är det för typ av annons?
 

nightflower

Aktiv medlem
Då tycker jag definitivt annonsören skall betala för att få använda ditt foto.
Hur mycket vet jag dock inte.
Vad är det för typ av annons?
Annonsören är ägaren av hästen. Vet inte om det spelar nån roll?
Men det är inte hon som betalade för fotosessionen. Det gjorde hon som rider hästen.

Vet inte vad det är för typ av annons. Har mailat och frågat.
 

larsev

Avslutat medlemskap
Då kan det bli lite knepigt, då annonsören faktiskt kan vara (mycket troligt) medfinansiär av fotosessionen.
 

minimunk

Aktiv medlem
Att det är hennes häst har ingenting med saken att göra. När man säljer bilder så ska man helst definiera hur de får användas.

Det finns ju en godwill-faktor här också. Om de känner varandra och ser det som att de har betalat för bilderna tillsammans, och om du tycker att du fått skäligt betalt, ja då kanske man kan se det som att användandet i annonsen ingick i priset när de köpte bilden. Om man bara är dryg och vill ta betalt till höger och vänster så mycket som möjligt finns ju risken att de, och alla de känner som hör om historien, inte vill anlita dig i framtiden eftersom du anses krånglig att arbeta med.
 

Nikita

Aktiv medlem
Jag är inte säker men jag tror att det är så att den person som äger hästen och har betalt för den ursprungliga fotosessionen måste godkänna att hans/hennes häst används i annonsen. Om den personen dessutom har friköpt bilden så har du inte rätt att sälja den vidare till någon annan.
Jag misstänker att ni inte skrivit något avtal kring detta och då är det lite osäkert vad som gäller. Jag skulle i första hand fråga hästens ägare om det är ok att bilden används i annonsen. Sen skulle jag ta betalt av annonsören om tanken med annonsen på något sätt är att han eller hon ska tjäna pengar den.

Då ska du utgå från dessa priser som är från SFFs prislista 2008:
Arkivbild som används i annons
upplaga 5000 mindre bild: 3600 kr halvsida: 4200 kr
10 000 4000 kr 4600 kr
50 000 4800 kr 5600 kr

Kanske är det schyst att betala hästens ägare en del av dessa pengar eftersom den personen ju från början betalt dig för fotosessionen.

Viktigast är dock att ta betalt av annonsören om det handlar om ett vinstsyfte!!
Lycka till!
 

nightflower

Aktiv medlem
Att det är hennes häst har ingenting med saken att göra. När man säljer bilder så ska man helst definiera hur de får användas.

Det finns ju en godwill-faktor här också. Om de känner varandra och ser det som att de har betalat för bilderna tillsammans, och om du tycker att du fått skäligt betalt, ja då kanske man kan se det som att användandet i annonsen ingick i priset när de köpte bilden. Om man bara är dryg och vill ta betalt till höger och vänster så mycket som möjligt finns ju risken att de, och alla de känner som hör om historien, inte vill anlita dig i framtiden eftersom du anses krånglig att arbeta med.

Det står i avtalet att de som betalade för fotosessionen får använda bilden till publicering på internet, trycksaker och privat användning.
Och att de inte får sälja vidare bilderna eller överlåta dem till nån annan.
Tanken vid fotosessionen va att de skulle ha bilderna till en broschyr om hästen.

Nä, jag vill verkligen inte va dryg eller krånglig. Är därför jag rådfrågar er.
Däremot vill jag veta vad jag har för rättigheter. Har en förmåga att va för snäll i vanliga fall.
Vid fotosessionen höll jag på i ca 3 timmar, sen redigering av bilderna på det. Bilderna (typ 40 st) fick de sen på en skiva.
Jag tog 1000kr betalt för det.
 

Nikita

Aktiv medlem
Ok så annonsören äger hästen men någon annan har betalt för bilderna. Lite knepigt men jag skulle fortfarande ta betalt av annonsören/ägaren om annonsen har ett vinstsyfte. Personen som har betalt för fotosessionen har egentligen inget att säga till om om ni ej skrivit ett avtal där den personen har friköpt bilderna, utan avtal kan du sälja bilden om och om igen så många gånger du vill.
 
ANNONS