Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan har fått ny design

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Jag sitter och försöker skapa några genvägar till de sidorna på siten som jag ofta är inne och tittar på "senaste inläggen på forumet" samt "köp och sälj" men jag lyckas inte bokmärka de sidorna. Hur gör jag?

Jag upplever att det blivit krångligare att komma åt länken de senaste inläggen då dropdownmenyerna har försvunnit, tidigare spelade det inte någon som helst roll på vilken sida du befann dig då det alltid gick att använda sig av dropdownmenyerna med något enstaka musklick. Nu är det ett antal extraklick som tyvärr behövs.

Och de länkarna som fanns uppe i fotosidanloggan, bredvid mitt namn och logga in/ut-länken saknar jag också. Även dessa gick alltid att nå oavsett var på siten du befann dig.
 

Nils Lund

Medlem
Gillar absolut den nya designen.
Framför allt färgschemat och det faktum att man har breddat sajten.
Perfekt nu när man har bredbildskärmar.
Saknar som flera andra rullmenyerna vid en första anblick, men ju mer jag använder de nya menyerna, desto mer gillar jag dem.
Tror att de blir en mycket bra uppgradering.
En vanesak helt enkelt.

Däremot tror jag att profilsidorna skulle behöva ses över.
Jag gillar att de är breddade och mer luftiga.
Men de känns oproportioneliga på något sätt.
De behövs ses över och kanske byggas om/renoveras en aning.
 

spots

Aktiv medlem
Måste också säga att jag gillar den nya designen. Bra jobbat! =)

Tror det är mycket en vanesak och det finns alltid några som blir upprörda när det inte ser ut som det brukar. =)
 

M-Lindberg

Medlem
Det blir säkert bra när det blir klart :)

Men än så länge har jag inte vant mig vid att läsa kommentarerna under bilderna. Blandningen mellan typsnitt och skillnaden i storlek på kommentarer och svar känns mycket mer svårläst för min del. Är inte heller så förtjust i linjen som delar kommentaren och svaret. Har ni testat att (om nu linjen måste finnas) låta den avgränsa så kommentar + svar "hör ihop" istället? Hm..svårförklarat, förstår ni vad jag menar?
 

Adiago

Ny medlem
Tycker Fotosidan är på helt rätt väg. Nya layouten ser mycket bra ut och kan se potentialen med den framöver :]

Angående folks kommentarer på typsnittet så håller jag absolut inte med. Detta med att man "inte" får använda serifer på hemsidor är en så gammal vana att den nästan borde bli en myt. Det är inget som säger att man får eller inte får använda serfier på nätet. Även om sanserifer är tydligare då internetanvändare har lärt sig att läsa dessa snabbare visar nya studier och designtrender att serifer är minst lika läsbara. Serifer och extrema typsnitt är väldigt populära nu för tiden på nätet och med tanken att Cap & Design formger Fotosidan Magasin tvekar jag inte på att dessa designmedvetna människor bakom tidingen och hemsidan har koll och sina anledningar för deras val (som jag håller med om helt och hållet)

Men typsnitten likt färg och form faller oftast inom smaksak för besökarna och kommer aldrig att gillas/ogillas av alla.

Ska bli roligt att se den helt klart och börja känna nya fotosidan bättre!

,Armend
 

Ingvar

Aktiv medlem
Jag kallar mig typografi expert om så krävs. Vi tycker olika men vi jobbar med att finjustera kägel och grad nu hela tiden. Om ex New York Times läsare på webben klarar av Georgia tror jag vi på Fotosidan nog också kan ha den. Det är även en brödtextstandard som vuxit sig stark på bloggar etc så vi är inga pionjärer på att använda en serif i brödtext.
Trender är en sak, läsbarhet en annan. Så att en webbplats (liksom en trycksak) har en del av sin identitet i typsnitt och grafisk formgivning, innebär inte att den har sökt uppnå högsta möjliga läsbarhet. Läsbarhetsindex bygger på mätvärden, på vetenskapligt angreppssätt, grafisk formgivning handlar i första hand om harmoni och estetik, om form som matchar innehåll på ett känslomässigt plan.

Jag skrev min anmärkning mest som en reflektion. Reflektionen bygger på saker jag läst om typografi och grafisk formgivning, läsbarhet, mm, genom åren, men det viktigaste är att hela paketet - grafik, färgpalett, typsnitt, funktionalitet - gifter sig till en bra webbplats som känns trevlig och självklar att använda, både direkt och efter lång tid.

Bra om man tänker på sådant som synfel, färgblindhet, mm, när man väljer färgpaletter och skapar kontrast.

Lycka till med arbetet! /Ingvar
 
Senast ändrad:

hlse

Aktiv medlem
Layout

Ser bra ut. Får utforska lite mer senare.

Nu när ni ändå håller på så ...
Varför inte en ny bildpool. "SOC" eller Straight of camera.
Vore kul med bilder som inte är Photoshoppade till max utan totalt oredigerade och obehandlade, inte ens nivåer eller vitbalans eller nåt.
Då får vi ju se vilka som är fotografer och vilka som är photoshoppare.

mvh till staff.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Tycker Fotosidan är på helt rätt väg. Nya layouten ser mycket bra ut och kan se potentialen med den framöver :]

Angående folks kommentarer på typsnittet så håller jag absolut inte med. Detta med att man "inte" får använda serifer på hemsidor är en så gammal vana att den nästan borde bli en myt. Det är inget som säger att man får eller inte får använda serfier på nätet. Även om sanserifer är tydligare då internetanvändare har lärt sig att läsa dessa snabbare visar nya studier och designtrender att serifer är minst lika läsbara. Serifer och extrema typsnitt är väldigt populära nu för tiden på nätet och med tanken att Cap & Design formger Fotosidan Magasin tvekar jag inte på att dessa designmedvetna människor bakom tidingen och hemsidan har koll och sina anledningar för deras val (som jag håller med om helt och hållet)

Men typsnitten likt färg och form faller oftast inom smaksak för besökarna och kommer aldrig att gillas/ogillas av alla.

Ska bli roligt att se den helt klart och börja känna nya fotosidan bättre!

,Armend
Tror det handlar mer om att små serifer i liten storlek inte fungerar så bra på en skärm kontra hur dom ser ut i skrift. Det finns dessutom mycket bättre alternativ än Georgia (anti alias i OS X och ClearType i Windows har mycket med detta att göra). Med serifer krävs också ett större radavstånd än vad som är nu för att det inte ska bli för grötigt.
En font-stack som dessutom blandar seriffer och icke är högst olämpligt, se: "georgia,arial,tahoma,verdana,sans-serif"
Ungefär 6% av besökarna med OS X och 1.5% av besökarna med Windows får en sida med Arial istället för en font med seriffer.
 

AndreasJ75

Medlem
Personligen tycker jag att den nya hemsidan är på tok för rörig. Text på bild på text på reklam i bredd är inget snyggt. Vart tog rullgardinerna vägen? som fungerade så smidigt och snabbt?
Andreas
 

Nicklas.T

Aktiv medlem
Speca gärna vad som är nytt, borttaget och vart saker och ting har flyttat. Det underlättar lite för oss vilsna..

Snyggt jobbat med sidan.

Mvh
 

tozz

Avslutat medlemskap
För den som är nyfiken om olika typsnitt som passar mellan olika system och webbläsare borde kolla denna sida: http://www.ampsoft.net/webdesign-l/WindowsMacFonts.html

Personligen föredrar jag Georgia som jag ofta använder själv i webbdesign. Men olika typsnitt passar bra till olika delar av en sida.
Det där är en dålig resurs då den inte har med andra fonter än dom som var aktuella på 90-talet. Sedan Office 2007 och Windows Vista finns det ingen anledning att plåga Windowsanvändare med Georgia som standard. Om man nu ändå gör en omdesign tycker jag man ska ta till vara på de möjligheterna som ges idag.

Ett exempel på hur en modern serif kan se ut i en webbläsare i Windows (givetvis finns liknande exempel för OS X)

http://pixelsinlove.se/temp/font.jpg
Den översta är som det ser ut idag, den undre är en annan font med mer luft mellan rader (1.25em) och större font-storlek.

Men nog om fonter, det är enkelt nog att ändra det själv och Fotosidan verkar inte speciellt intresserade av att ha någon annan font.
 
Senast ändrad:

lahoo

Aktiv medlem
Kritik: typsnitt / navigering / spalt

Jag är kraftigt negativ till den nya designen på tre punkter

  1. Typsnittet som används i nyheter, bildkommentarer etc. är alltför luftigt, för stort radmellanrum och inte alls lika lätläst och kompakt som det ni använder på andra ställen, t.ex. här i forumet, i menyn, i infokolumnen med bilddata, i den kommentar jag själv skrivit när jag postade min bild etc.

    Vad är det ni försökt uppnå och anser ni att ni lyckats?

    För mig framstår det som
    * inkonsekvent och spretigt designmässigt
    * sämre läsbarhet
    * fult
  2. Navigeringen är betydligt sämre med nya menysystemet. Varför är det sämre?
    * tidigare klickade man minimalt antal gånger och hade överblick över var man befann sig i menyn och var nästa val skulle vara
    * nu tappar man kontexten varje fång man valt något och måste klicka sig vidare i ett antal nivåer - högre kognitiv last
    * det är betydligt svårare att scanna en horisontell meny efter det man söker efter än i en vertikal som är grupperad efter kontext eller i alfabetisk ordning
    * när man kommit till sista nivån i menyn (till exempel intressegrupper) så måste man skanna genom en stor sida, ofta med scrollning som följd, för att hitta det man ville navigera till.

    Nej, Detta var bra många steg tillbaka för att vara acceptabelt.

    Därtill saknar jag överskådligheten som tidigare fanns uppe till höger med länkar för att komma till sina gallerier, bevakningar, profilen etc.
  3. Till skillnad från de dagstidningar som ni anser er ha hämtat inspiration ifrån så har ni noll och ingen marginal till vänster om man har 1280 bredd på skärmen vilket gör att nyhetssidan är extremt vänstertung, så till den milda grad att ni antagligen kommer tappa mig som läsare av nyheterna!
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Snyggt tycker jag. Gillar Georgia skarpt.
Hittar inte "Lägg till som bokmärke" och saknar Mina Album och rullgardinsmenyerna åtminstone initialt, får väl se om man vänjer sig.
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Vad sägs om att fixa så att jag får er jävla tidning någon gång? Jag betalade min prenummeration den 1/12-09. Har fortfarande inte fått hem ett enda nummer. Ni kan omöjligt ha fel adress eftersom ni var jävligt snabba på att skicka ut fakturan. Hoppas alla ni som läser detta tänker en extra gång innan ni köper en prenumeration av dessa skojjare...
Det kan ju vara en god idé att höra av sig till IDG så att de får veta att du inte fått nån tidning.
 

Ola.L

Medlem
Kodningsfel?

Klickar på tex "Vänner" på min sida och får upp:

Fatal error: Undefined class name 'calendarhelper' in /local1/fotosidan/cvs/communitylib/formatters/generic.php(1323) : eval()'d code on line 31
 
ANNONS