Annons

Hyra UV hus till Nikon D200 eller D300s

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikita

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska till Thailand i slutet av december och januari för att dyka och fotografera under vatten.
Finns det någon som kan tänka sig att hyra ut uv-hus, portar, blixt m.m till Nikon D300s eller en Nikon D200?
Jag vill gärna köpa egen utrustning men har tyvärr inte råd just nu.

/eva
 

VinceNight

Aktiv medlem
Skulle akta mig för att köpa från en välkänd budtrissare, du lär isf få betala mer än vad det är värt. Råder dig till att kolla upp på Köp/Sälj här.
 

Torfa

Aktiv medlem
Hur mycket tycker du att det skall kosta att hyra hus & blixtar till D200/ D300s?
Om du skulle dränka något har du råd att ersätta då?
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Kanske kan förmedla kontakt med några lämpliga utrustningar.

Torfas fråga om hyra och ersättning är dock väldigt intressanta. Men även din tidigare erfarenhet av dykning och uv-foto med systemkamera påverkar ju möjligheten att hyra.
 

Nikita

Aktiv medlem
Jag jobbar som fotograf, driver min egen firma, och har en mkt bra försäkring och den utrustning som jag hyr är även den försäkrad så skulle något hända utgår givetvis ersättning för den hyrda utrustningen.
Jag har ingen aning om vad det kan kosta att hyra uv-hus, portar m.m eftersom jag inte har hittat något ställe i Sverige som hyr ut den typen av utrustning ännu och jag vill inte heller spekulera i detta här, bättre att ta det direkt med den person som vill hyra ut sin utrustning. Men kom gärna med prisförslag om det finns någon som har koll på vad det kan kosta.
Anledningen till att jag vill hyra är att dels så har jag inte råd just nu att investera i uv-hus m.m + att jag tycker det är en bra idé att prova först innan jag bestämmer mig för om jag vill satsa lite mer seriöst på undervattensfoto. Det är dyr utrustning och inget som man bara hostar upp i en handvändning.

Jag har provat att fota under två dyk i Thailand med en liten kompakt och trots att det var en rätt dålig kamera så tyckte jag det var superkul, det gav en helt ny dimension till dykningen och gjorde det hela mycket intressantare. Min plan i Thailand är att först ta mitt Advanced Padi cert. och efter det gå en fotokurs för fotografering under vatten för att lära mig hur det fungerar. Jag kommer alltså inte ge mig ut på egen hand och börja fota under vatten utan att ha någon koll! Jag har hittat detta företaget på Koh Tao som jag tycker verkar vettigt: http://www.acemarineimages.com/
Någon som har erfarenhet av dem eller andra liknande företag i Thailand som ger fotokurser under vatten så tar jag gärna emot tips. Andra tips om att dyka och fotografera tas också tacksamt emot :)

/eva
 

Torfa

Aktiv medlem
Hej Eva, kul att du fastnade för uv-foto :)

Mitt första tips är kanske lite tråkigt men ändå :) Åk till Thailand och ta advance kursen i dykning. Självklart kan du ha med en liten kompakt kamera men det viktigaste förutsåttningen för att bli bra på uv-foto är att man är bra på dyka. Avvägning är a&o, att kunna hovra backa, kunna possitionera sig. Eftersom du redan är fotograf kommer du inte ha speciellt svårt med just kamera inställningar mm som vi som gått andra vägen har haft som största hinder.

Mitt andra tips är, så här: OK du känner att jo dykning är inga problem, jag är som en fisk i vattnet :)
Kontakta Magnus Lundgren på: www.scubasupply.se eller www.aquagraphics.se kanske kan hjälpa dig eller vet om nån annan kan hyra ut uv utrustning. De är ju från samma trakt som du om uppgifterna stämmer här på FS.

3:e är ju som nu slänga ut frågan här på forumet, men kanske ganska svårnappat, utbudet är ju inte det största, själv har jag hus till D700 så det gick inte, Per Lagerberg har nog det som passar dig men vad jag vet så skall han till Indonesien amma tid som du, jag har dock en anna kompis som vill sälja hela sin utrustning till Canon 5D men han har ej fått napp så där finns en möjlighet.

Jaja hur som helst ha det kul i Thailand :)
 

Sounken

Ny medlem
Koh Tao

Hej Eva!

För ganska exakt ett år sedan så befann jag mig på Koh Tao i ca 4 månaders tid där jag utbildade mig till Divemaster och Undervattensvideograf på företaget Oceansbelow. www.oceansbelow.net

Precis som de flesta säger så är avvägning i vattnet det viktigaste till att få bra bilder eller filmsnuttar. Utbildningen jag gick krävde att man var certifierad Divemaster då dom vill koncentrera sig på att lära ut hur man filmar/objekt/vinklar/bakgrunder/ljus/efterbehandling osv och inte hur man håller balansen för att inte få massa skakoskärpa. Detta är du säkert dock redan medveten om är svarar ju inte på din fråga :)

Ang UV-hus till systemare så är det väldigt svårt att få tag på just därför att det är fruktansvärt dyrt och för att de flesta firmorna där ägnar sig åt undervattensfilm. Det kan finnas några systemhus här och var men då är det oftast någons personliga. Det finns dock massvis med kompakter att hyra med hus till då det är mer ekonomiskt för alla dykfirmor att ha dessa och hyra ut till studenter. På Ban's diving där jag höll till så kostade det 2000baht att hyra en kamera till sin AOW (Advanced open water). Om du skall gå AOW så rekommenderar jag dig dock att Inte välja fotospecialité, då du redan är fotograf och förmodligen har koll på vitbalans och hur man ställer in macro, vilket är det sätt att fota med kompakter då vy-bilder under vattnet oftast ser ut som skit med dessa. Jag blev dock själv ganska imponerad av bilder och filmer jag såg tagna med Canon's G10/G11 och framförallt att de hade RAW vilket underlättar GRYMT mycket då vitbalans kan sjukt bökigt där nere pga ljus/färger. Kollade upp och gick att hitta ganska billigt (Kamera + uv) i både Bangkok och Malaysia dock blev det aldrig något köp. Försökte hitta ett hus till min Canon 400D på Tao utan att lyckas...

EDIT: Såg nu att du skulle dit i slutet av december så du är säkert redan där men men :)
 
ANNONS