Annons

Ken Rockwell: guru eller clown?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det är väl inga stora problem att justera vitbalansen i en jpeg? tycker att det fungerat utmärkt, gör det dagligen på en massa bilder.
Automatisk vitbalans fungerar alldeles utmärkt för det mesta. Jag sparar dock en RAW-fil förutom en JPEG på minneskortet så har jag det bästa av två världar. Oftast duger JPEG-bilden, men om jag någon gång skulle vilja göra något som inte går med JPEG-filen så finns RAW-filen arkiverad.
 

jandson

Medlem
I så fall har han en damknäppt pikétröja också. ;-)
Han fejkar hela grejen med "a left-handed Nikon".

På den här bilden http://www.kenrockwell.com/Images/me/KR-WAP-1481-pxl.jpg kan man se (om man tittar noga) att texten i guld på objektivet är spegelvänd. Det ska stå "Nikon ED" fast "ED" i bilden syns högst upp.
Och den röda markeringen på bländarringen är på fel sida, det skulle betyda att Nikon gjort en vänsterhäntsvariant av deras 400/2,8.......hmm.....
Blixten på kameran är en Nikon SB-23, på ovansidan finns en slags tabell i vitt. Och jämför man Rockwells blixt med denna http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf4/flash/SB23/index.htm så ser man att den tabellen är spegelvänd.

Skulle inte tro att Nikon gjort en "vänsterhänt blixt" också!!

Att några tror på hans vänster-Nikon är obegripligt!

/janneD
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Det där med att han fejkar en vänsterhänt F100 är ju bara så vansinnigt kul. Att det faktiskt finns folk som går på det är ju bara ofattbart(kul). Den gode Ken är nog en festlig prick tror jag och kanske är han clown men det ligger mycket i vad han har att säga. Han har en rätt hälsosam attityd till prylar tycker jag.

M
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Skulle säga att han pendlar friskt från kunnig till drivande. Han säger en hel del vettigt, såsom att folk borde vara avsevärt mycket mindre prylkåta, och att den överlägsna majoriteten helt enkelt inte behöver 18 megapixel till något de gör. Sen håller jag med vissa övriga i tråden gällande att man i regel bör dubbelkolla hans påståenden också. Men i mångt och mycket skulle jag säga att han är vettig, förutsatt att man har vett nog att inte blint tro på varenda ord han skriver.
 

Olle

Aktiv medlem
I så fall har han en damknäppt pikétröja också. ;-)
Jag har både en fleecetröja och en flugfiskeväst av amerikanska märken där dragkedjekläppen sitter på motsatt sida mot vad vi brukar ha här. Och om jag inte minns alldeles fel har jag en gång även haft ett USA-tillverkat plagg med "damknäppning". Alla plaggen var alltså herrplagg.
Så "damknäppning" är nog vanligt i USA, kanske till och med standard?

Olle
 

Anders Östberg

Guest
Ni har uppenbarligen för mycket ledig tid om ni har tid över att detaljstudera Ken Rockwell. :)
 

voitcanon

Aktiv medlem
Om man ska diskutera något vettigt om honom så tycker jag det är lite kul att han nästan totalt sågar de flesta zeiss objektiven bara för de har 43mm filter....
 

m00ndancer

Aktiv medlem
Inte då, det är roligt att se att folk tror på vad som helst, som t ex att bilder och annat skulle vara rättvänt när det uppenbart är spegelvänt. Lite besservisser syndrom. ;)
 
ANNONS